امروز: جمعه ۱۴۰۳-۰۲-۲۸


Friday 17 May 2024
17-May-2024 10-ذی القعده-1445

پیام رئیسی به طرف‌های غربی چه بود؟

دیدبان :

برگزاری مراسم تحلیف هشتمین رئیس جمهوری ایران با حضور مقامات و شخصیت های سیاسی کشورهای جهان در کانون توجه رسانه های مختلف دنیا قرار گرفته است.

ابوالفضل خدائی: عصر امروز ساعت 17 به وقت تهران ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی، پس از سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه در حضور حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای و همچنین اعضای شورای نگهبان در پیش گاه قرآن کریم برای پاسداری از اسلام و قانون اساسی سوگند یاد کرد. رئیسی پس از ادای سوگند علاوه بر اشاره به برنامه های داخلی برای تقویت اقتصاد، به رویکرد دولت خود نیز در زمینه سیاست خارجی اشاره کرد. رئیسی با تاکید بر اینکه سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود نخواهد شد گفت: تحریم ها علیه ملت ایران باید لغو گردد؛ از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند حمایت خواهیم کرد. وی همچنین تصریح کرد که دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه بخصوص همسایگان دراز می کند.

به گزارش خبرآنلاین، خبرگزاری رویترز در گزارشی در این خصوص نوشت: ابراهیم رییسی دو روز پس از تنفیذ رسمی رهبر عالی ایران برای عهده داری مسئولیت، در مقابل مجلس سوگند یاد کرد. رویترز در گزارش خود به نقل از رییسی خبر داد که وی وعده داده است گام هایی را در جهت لغو تحریم های آمریکا بردارد.

خبرگزاری فرانسه نیز با بازتاب مراسم تحلیف در گزارشی نوشت: ابراهیم رییسی رئیس جمهوری جدید ایران روز پنجشنبه در مجلس سوگند یاد کرد و این در شرایطی است که ایران با اقتصاد متاثر از تحریم های آمریکا، بحران سلامت و مذاکراتی سخت در مورد توافق هسته ای دست به گریبان است.این خبرگزاری تاکید کرد که رییسی روز سه شنبه مسئولیت چهار ساله اش را پس از برگزاری مراسم تنفیذ از سوی آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران به طور رسمی آغاز کرد.

پایگاه خبری شبکه الجزیره نیز نوشت: ابراهیم رئیسی ، که پنجشنبه به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران معرفی می شود، پس از تصدی مسئولیت با مجموعه پیچیده ای از چالش های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی روبرو می شود.

فارن پالیسی نیز نوشت: رئیس جمهور جدید یعنی ابراهیم رئیسی این شانس را دارد که رویکرد ایران در قبال غرب را شکل دهد.

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز نوشت: رئیس جمهور جدید ایران در بحبوحه مذاکرات هسته ای و امید به تنش زدایی عربستان سوگند یاد کرد. این شبکه آمریکایی بخشی از سخنرانی رئیسی را بازتاب داد که سوگند یاد کرد پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت کند. سی ان ان همچنین نوشت رئیسی در حالی قدرت را تحویل می گیرد که تنش های ایران با غرب بر سر حادثه کشتی اسرائیلی بالا گرفته است.

ای بی سی نیوز نیز آن بخش از اظهارات رئیسی را بازتاب داد که گفت: تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد؛ از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند حمایت خواهیم کرد. این رسانه اظهارات رئیسی درباره دراز کردن دست دوستی به سمت همسایگان را نیز بازتاب داد.

پایگاه سی ان بی سی نیز نوشت:  ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی در حالی سوگند یاد کرد مذاکرات برجامی چالش برانگیز شده و توان هسته ای ایران نیز افزایش یافته و در چند روز اخیر کشورهای غربی به ایران در خصوص حادثه کشتی مرسر استریت اتهام زده اند.

پایگاه شبکه تلویزیونی بی بی سی انگلیس نیز نوشت که ابراهیم رئیسی متعاقب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در مجلس ایران سوگند یاد کرد. بی بی سی نیز به فشارهای تحریمی علیه ایران در دوره همه گیری کرونا و همچنین افزایش تنش های غرب با ایران اشاره کرد.

پایگاه دویچه وله آلمان نیز نوشت: رئیسی در حالی در مجلس به عنوان رئیس جمهور جدید سوگند یاد کرد که ایران با چالش های داخلی و بین المللی متعددی روبرو است، از کمبود آب و قطع برق تا تورم سرسام آور و تنش های هسته ای.

دویچه وله در گزارش دیگری نوشت: رئیسی رئیس جمهور جدید وعده داده است که در رفع تحریم های آمریکا که در روابط ایران با جهان خارج محدودیت ایجاد کرده است به پیشرفت هایی دست یابد.

به ویژه در مورد فروش نفت که حیاتی است. وی در مراسم افتتاحیه گفت که تحریم ها علیه ایران باید لغو شود و از هرگونه اقدام دیپلماتیک که باعث تحقق آن شود استقبال می کند.

پایگاه تی آر تی ترکیه نیز نوشت: مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در حالی برگزار می شود که ایران برای احیای اقتصاد تحت تاثیر تحریم ها و از سرگیری مذاکرات هسته ای متوقف شده تلاش می کند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش داد، آیت الله رئیسی در مجلس شورای اسلامی ایران مراسم تحلیف ریاست جمهوری را انجام داد.

شبکه خبری المیادین لبنان نیز در تارنمای خود درباره مراسم تحلیف ریاست جمهوری از قول رئیس جمهوری نوشت: برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز بوده و قدرت ایران برای منطقه امنیت ساز است.

تایمز آو ایندیا نیز نوشت از قول رئیسی نوشت: تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد؛ از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند حمایت خواهیم کرد

خبرگزاری شینهوای چین نیز نوشت: رییس جمهور در مراسم تحلیف، سوگند یاد کرد که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازد.

 

موضع امیدوارکننده رئیسی در تحلیف و آینده مذاکرات برجامی

بی شک یکی از مهمترین موضوعات ایران با آغاز دولت جدید به سرانجام رساندن اهدافی است که دولت های یازدهم و دوازدهم به دنبال آن بودند، یعنی لغو تحریم ها. با وجود تنش های اخیر حسن روحانی رئیس جمهور قبلی ایران نیز بیان کرد که در همین برهه نیز رسیدن به توافق شدنی است. اگرچه اختلافاتی در مذاکرات وین بین هیات های طرفین به وجود آمد اما از سرگیری و تداوم آن می تواند روند رسیدن به یک توافق را نیز تسریع کند. موضوعی که جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز اخیرا آن را بیان کرد و گفت کشورش هر لحظه برای از سرگیری مذاکرات وین آماده است. اعلام موضع ابراهیم رئیسی در خصوص استقبال از هر طرح دیپلماتیک برای لغو تحریم ها می تواند سیگنال و نشانه مهمی برای تنش زدایی و گام برداشتن مجدد در مسیر گفتگوها برای اهداف مدنظر باشد. هفته های آتی با مشخص شدن اعضای کابینه دولت به خصوص وزارت خارجه مشخص خواهد شد که برنامه تهران و واشنگتن برای مذاکرات چیست./خبرآنلاین

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=2090

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار