امروز: شنبه ۱۴۰۳-۰۲-۰۱


Saturday 20 April 2024
20-Apr-2024 12-شوال-1445

مدیران غیر راهبردی در مازندران جایی ندارند/لزوم لایروبی رودخانه‌ها برای مدیریت بحران

استاندار مازندران :

ساری - استاندار مازندران گفت: مدیران غیر راهبردی و ناتوان در تصمیم‌گیری قاطع برای حل مشکلات مصیبت‌دیدگان در زمان وقوع بحران ناشی از بلایای طبیعی و غیرطبیعی در استان جایی ندارند.

دیدبان شمال :

سید محمود حسینی‌پور روز چهارشنبه در نشست پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در سالن جلسات استانداری مازندران افزود: بحران همانطور که از اسمش مشخص است فراتر از روال عادی کاری است و وقتی صحبت از بحران می شود یعنی وضعیت فوق‌العاده و خارج از مدار طبیعی کارها در دستگاه‌های اجرایی است.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین برای انسجام دهی بیشتر به مجموعه دستگاه ها در اجرای عملیاتی که در شرایط بحران اتفاق می افتد مجموعه ستاد مدیریت بحران را در کشور تشکیل دادند.

استاندار مازندران ادامه داد: سه اقدام مهم را برای مدیریت بحران باید انجام داد که مهم ترین آن پیش‌بینی است که اگر ستاد مدیریت بحران بتواند دقیق و براساس تمام امکانات روز دنیا حرکت کند به طور حتم بسیاری از خسارت های ناشی از بحران احتمالی کاهش خواهد یافت.

پیش‌بینی مقدم بر پیشگیری

حسینی پور با بیان این که در مدیریت بحران پیش‌بینی مقدم بر پیشگیری است، گفت: امروز اگر مسئله آب که مایه حیات انسان است را دوستان مثال زدند در جلسات مختلف در ارتباط با بحران های آبی و خشکسالی حرفایی را می شنویم اما باید مشخص شود که ستاد مدیریت بحران مازندران در این حوزه چه احکامی را آماده و ابلاغ کرده و باید بررسی و مشخص شود که این مصوبات چگونه به سیاست های اجرایی تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: پیش بینی دستگاه ها برای آمادگی برای مدیریت بحران باید افزایش یابد و در زمان حاضر هماهنگی سیستمی در بین دستگاه ها در این حوزه در استان دیده نمی شود.

حسینی پور ادامه داد: اگر هم در برخی موارد ابتکاری در حوزه مدیریت بحران از سوی اداره ای می بینیم براساس خلاقیت و ذائقه مدیر است وگرنه هیچگونه اقدام سیستمی و در چارچوبی در این حوزه اتفاق نمی افتد که باید این موضوع ها در ستاد مدیریت بحران استان بررسی شود.

لزوم ایجاد آرامش برای مردم در شرایط بحران

وی با بیان این که اگر براساس چارچوب سازمان یافته در بحث مدیریت بحران حرکت کنیم مشکلات روحی و روانی جامعه کاهش می یابد، افزود: آثار و تبعات سیل یا راهبندان جاده ای براساس اجرای نشدن پیش بینی و پیشگیری است و هشت تا ۱۰ ساعت شهروندان در یک مسیر چند کیلومتری در ترافیک بمانند همین هم باعث برهم زدن آرامش مردم می‌شود که باید این رویه در مدیریت بحران اصلاح شود.

ایجاد بحران با ترک فعل‌های مسوولان

استاندار مازندران با اظهار این که مدیریت بحران ناشی از بلایای طبیعی و غیرطبیعی باید به آرامش اجتماعی ختم شود، گفـت: اگر مسوولان مدیریت بحران در اتفاقی نتواند آرامش اجتماعی را با گره گشایی از مشکلات ایجاد کند این هم خود باعث ایجاد بحران جدید می شود.

حسینی پور تصریح کرد: بحران در بعضی مواقع به دلیل ترک فعل ها و اجرا نشدن دستورالعمل ها و مصوبات به وجود می آید و دایره مدیریتی باید در مدیریت بحران سه اصل پیش بینی، پیشگیری و اقدام را به معنای واقعی انجام دهد و همه ما موظف هستیم اقدامات و برنامه های کاری خود را به خوبی پیاده سازی کنیم.

رضایت استاندار از مدیرکل مدیریت بحران

استاندار مازندران در ادامه با بیان این که از عملکرد مدت اخیر مدیرکل مدیریت بحران استانداری رضایت داریم و ایشان هم از نظر علمی و اجرایی سواد این کار را دارند، گفت: در ماه های گذشته ایشان به عنوان مدیر برتر مدیریت بحران کشور در بین سایر مدیران استان های کشور انتخاب شدند که جا دارد از ایشان قدردانی کنم.

اهمیت فعال شدن تمام کارگروه‌های مدیریت بحران

حسینی پور ادامه داد: استاندار به عنوان رئیس مدیریت بحران طی حکمی منصوب شده است و بنابراین چون بیشترین بحران های ناشی از سیل و زلزله در حوزه مباحث عمرانی است به همین دلیل معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران به عنوان قائم مقام بنده فعالیت خواهد کرد و حرف آقای علیخانی در مدیریت دقیق بحران حرف شخص استاندار خواهد بود و مسوولان موظف به اجرای دقیق آن خواهند بود.

استاندار مازندران اضافه کرد: از مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران می خواهم که ۶ کارگروه مجموعه این ستاد را فعال کند و تمام موضوعات مختلف بحث شود و مدیران کارگروه ها مدیریت خود در کارگروه ها را جدی بگیرند.

لزوم مدیریت بحران آب در مازندران

حسینی پور با بیان این که، در بحث مدیریت آب در مدیریت بحران اقدامات لازم صورت گیرد، گفت: کارگروه مدیریت بحران باید دقت لازم در این خصوص را داشته باشد و و ازهم اکنون باتوجه به پیش بینی خشکسالی در سال آینده اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

وی افزود: مسوولان در حوزه‌های مختلف باید بدانند که به عنوان مثال در پنج یا ۱۰ و حتی ۲۵ سال آینده در حوزه های مختلف بحرانی مشکلات در مازندران چیست و از هم اکنون برای مدیریت بحران طرح و برنامه داشته باشند.

استاندار مازندران با اشاره به این که اگر مدیرانی راهبردی فکر نکنند قدرت مدیریت بحران را ندارند، خاطر نشان کرد: مدیریت راهبردی یعنی دور اندیشی و باید مدیر قدرت داشته باشد که پنج سال آینده حوزه کار خود را ببینید و برای رفع مشکلات احتمالی اقدام کنند.

آمادگی مدیران در بحران

وی با بیان این که، به عنوان مثال اگر سیلی در استان بیاید و چند روستا را درگیر کند و پلی خراب شود پل شناور نداریم گفت: در بلایای طبیعی و در شرایط سیل یا زلزله همزمان حداقل باید ۱۰ پل شناور آماده داشته باشیم و باید مسئولان این حوزه همواره خود برای بحران احتمالی آماده کنند.

استاندار مازندران اضافه کرد: در سیل غرب مازندران بنده به عنوان‌ استاندار امکان برقراری ارتباط تلفنی و اینترنتی نداشتم برای انجام امور پیک می فرستادیم و مخابرات و اینترنت قطع شده بود که باید این رویه ها برچیده شود و هرمسئولی در هر دستگاهی که کار می کند باید بداند در شرایط بحران چه کاری باید انجام دهد.

حسینی پور با بیان این که، مدیران همه جوره خود را برای مدیریت بحران احتمالی آماده کنند، گفت: در بحران است که چهره مدیران راهبردی و غیر راهبردی مشخص می شود.

وی ادامه داد: مردم در شرایط بحران از مسئولان معجزه می خواهند وگرنه در شرایط عادی که هر فردی می تواند کار را پیش ببرد.

هشدار جدی استاندار به مدیران

استاندار مازندران افزود: اگر در شرایط بحران درخواستی داشته باشم و مدیر بگوید امکانات ندارد در همان صحنه باید بگذارد برود.

وی ادامه داد: در بحث خسارت ناشی سیل در مازندران تلفات جانی و مالی وجود دارد که باید به صورت مستمر برای دریافت اعتبارات در سطح ملی پیگیری داشته باشیم.

هماهنگی دستگاه ها در اولویت

حسینی پور با بیان این که، جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، شهرداران، دهیاران، بخشداران و فرمانداران در بحث مدیریت بحران اقدامات لازم را با توجه به در پیش بودن بارش برف و باران انجام دهند، گفت: با توجه به کثرت رودخانه ها استان لایروبی رودخانه ها و آب‌راهه ها و سر دهنه های زراعتی باید به طور مداوم از سوی دستگاه ها رصد شود.

تعیین تکلیف درختان شکسته جنگل‌ها

استاندار مازندران افزود: در همین سیلاب های اخیر بسیاری از مشکلات و بحران ناشی از درختان شکسته در جنگل ها بود که باید در زمان عادی این درختان شکسته تعیین تکلیف شود.

وی اضافه کرد: تمام مجاری تاسیسات که در آب‌های سطحی جمع می شود برای مقابله با بحران ترمیم شود و دیواره سازی رودخانه ها در مناطق مختلف استان در دستور کار قرار گیرد.

حسینی پور گفت: تمام دستگاه های اجرایی مربوطه تا پایان امسال مسئولیت های لازم برای رفع مشکلات زیرساختی در زمان مدیریت بحران را برعهده بگیرند و با تکلیفی که می گیرند به ما گزارش دهند که چه کارهایی انجام شد و نقطه ضعف احتمالی ما در مدیران بحران کجاست.

آتش‌سوزی جنگل‌ها بخاطر درختان شکسته

استاندار مازندران ادامه داد: بسیاری از جنگل های مازندران به دلیل آتش سوزی ناشی از درختان شکسته نابود می‌شود و مدیران در منابع طبیعی باید مکاتبه کنند و هرچه سریع تر نسبت به جمع آوری این درختان اقدام شود.

حسینی پور افزود: باید راهکارهایی برای خروج درخت های شکسته در جنگل مشخص شود و نمی توانیم شاهد آن باشیم بخاطر یک طرح جنگل های ما بسوزد.

نارضایتی از کیفیت راه های استان

استاندار مازندران با بیان این که در فضای مدیریت بحران مازندران در فصل زمستان قرار داریم، گفت: تمام تجهیزات مدیریت بحران برای مقابله با برف و بوران و آسایش هموطنان بسیج شوند، به هیچ عنوان از کیفیت راه های استان راضی نیستم، اما با توجه میزان ترددهایی که به مازندران در حال انجام است، تلاش ها راهداری ستودنی است.

حسینی پور گفت: امسال می خواهیم مدیران راهداری اقداماتی انجام دهند که متفاوت با سال های گذشته باشد که این اقدامات باعث آرامش شهروندان شوند.

وضعیت بحرانی زباله در مازندران

استاندار مازندران با بیان این که، بحث زباله در استان بحرانی است، افزود: در این زمینه باید اقدام عاجلی انجام شود.

حسینی‌پور تصریح کرد: در همین مسیرها و محورهای مواصلاتی استان مسئولان اطراف خود را نگاه کنند و اطراف خیابان ها پر از زباله است و تمامی فرمانداران برای رفع این مشکل اقدام کنند.

وی اضافه کرد: برخی از شهرستان ها در بحث جمع آوری زباله از اطراف راه های استان خوب کار کردند و برخی از فرمانداران هم نتوانستند توقعات را برآورده کنند.

استاندار مازندران با بیان این که، بسیاری از زباله های اطراف خیابان ها مربوط به شهروندان در حال تردد با خودرو نیست و برخی افراد نصف شب ماشین های زباله خود را در اطراف جاده ها خالی می کنند که باید جلوی این اقدامات را گرفت.

انجام برنامه‌ریزی مدون در بحث زباله

وی با بیان این که در بحث جمع آوری و فرهنگ سازی برای نریختن زباله در جاده های استان نیازمند برنامه ریزی مدون هستیم، گفت: محیط زیست هم در این حوزه باید پای کار بیاید.

استاندار مازندران تصریح کرد: برخی از مدیران در سال گذشته بخاطر کوتاهی در بحث زباله در استان عزل شدند که باید این رویه های زشت که چهره بدی به خیابان های شهرها و روستاهای استان می دهد برچیده شود.

حسینی پور تصریح کرد: مسوولان وقتی از خیابان ها تردد می کنند ،مشکلات ریختن زباله را ببینند و نباید به راحتی از کنار مشکلات از این دست بگذرند.

حسینی پور با بیان این که، در بحث فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف در حوزه های مختلف استفاده از انرژی در بخش های مختلف کشاورزی و خانگی متاسفانه در سال های گذشته اقدامات خوبی در استان انجام نشده است، گفت: موضوع گاز و جلوگیری از قطعی آن در فصل سرما در مازندران بسیار مهم است و باید از هم اکنون اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

وی افزود: باید اصلاح الگوی مصرف و زهکشی اراضی کشاورزی برای صرفه جویی در مصرف آب انجام شود و در بحث گاز هم صرفه جویی داشته باشیم.

استاندار مازندران گفت: نیازمند هستیم در جلسات کارگروه های مدیریت بحران موضوع های مختلف به صورت کارشناسی مطرح شود و بعد از آنکه در کارگروه بحث شد تبدیل به حکم شود و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شود.

تبریک روز پرستار

استاندار مازندران همچنین با تبریک ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار گفت: در دوران کرونا پرستاران این قشر فرهیخته جامعه ما به خوبی از پس این بحران برآمدند و نقش ممتازی ایفا کردند که به نظر می رسد ما هنوز نتوانستیم در شان و منزلت این عزیزان مجموعه خدماتی که باید ارائه شود را به آنان ارایه کنیم.

وی افزود: باید تشکر شود از جامعه پرستاری مازندران همه این عزیزانی که خدمات شبانه روزی را در فضای فعلی استان ارایه می کنند و از خدا می خواهیم این قشر خدوم و با فرهنگ و زحمتکش با توانمندسازی بیشتری که می شوند باعث رضایت حداکثری شهروندان شوند.

حسینی پور ادامه داد: همچنین در آستانه دهه اول فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) قرار داریم که این ایام را به مردم شریف استان تسلیت عرض می کنم./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=15837

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار