امروز: سه شنبه ۱۴۰۳-۰۲-۱۱


Tuesday 30 April 2024
30-Apr-2024 22-شوال-1445

مازوت سوزی نیروگاه منتظری فوری متوقف شود

دیدبان :

اصفهان- عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، توقف فوری مازوت سوزی در نیروگاه شهید منتظری را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در متن نامه حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی آمده است:

همانگونه که طی نامه شماره ۱۱۸۹۷۶۲ مورخ ۶.۱۰.۱۴۰۰ و نامه شماره ۱۱۹۹۰۲۳ مورخ ۱۳.۱۰.۱۴۰۰ به استحضار رسید فعالیت نیروگاه حرارتی محمد منتظری با ظرفیت تولید ۱۸۰۰ مگاوات در ساعت واقع در شهرستان شاهین‌شهر و میمه از مهمترین منابع آلاینده این شهرستان و شهرهای پیرامون آن بوده و به همین دلیل با پیگیری‌های مستمر چندساله با دستور مقامات محترم قضائی استان در سال ۹۳ مسیر مصرف مازوت در نیروگاه یاد شده مسدود گردید.

لیکن در نیمه دوم سال جاری موضوع مصرف مجدد مازوت در نیروگاه‌های حرارتی مطرح و علی رغم پیگیری‌های مستمر و ارائه گزارشات کارشناسی از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های تخصصی در این حوزه مبنی بر شرایط خاص شهرستان‌های شاهین‌شهر و میمه، برخوار و اصفهان و سایر مراکز سکونتگاهی پیرامون آن نسبت به سایر مناطق کشور، بعد از گذشت بیش از هفت سال از زمان پلمب مشعل‌های مازوت سوز در نیروگاه یاد شده و با وجود تشدید مشکلات و بحران‌های زیست محیطی و بهداشتی طی سال‌های اخیر در سطح شهرستان و استان و علی رغم تصویب قوانین و آئین نامه‌های اجرایی متعدد (از جمله قانون هوای پاک) متأسفانه در تاریخ ۲۹. ۱۰. ۱۴۰۰ مقارن با روز هوای پاک با دستور، مجوز بازگشایی بیش از ۳۰ مشعل مازوت سوز صادر و در حال حاضر همزمان با پایداری جو و تشدید آلودگی هوا و قرار گرفتن شاخص کیفی هوا در وضعیت ناسالم برای عموم، نیمی از واحدهای نیروگاه منتظری با مصرف بیش از چهار میلیون لیتر مازوت در هر شبانه روز و انتشار بیش از ۲۶۰ تن انواع آلاینده‌های خطرناک در هر شبانه روز، مزید بر علت شده و باعث شرایط نگران کننده تری گردیده است و نارضایتی‌های را در سطوح مختلف جامعه به دنبال داشته است.

اما با عنایت گزارشات و مکاتبات قبلی و حسب اهمیت موضوع فوق به لحاظ تبعات زیان بار و غیر قابل جبران آن در حوزه سلامت، محیط زیست، مسائل اجتماعی و … خواهشمند است دستور فرمائید:

۱. علل ترک فعل و کوتاهی‌های وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو در طول بیش از چهار سال در اجرای مواد قانونی هوای پاک (مواد ۱۳ و ۱۸ قانون هوای پاک و همچنین ماده ۲۳ آئین نامه فنی ماده ۲ و آئین نامه اجرایی تبصره سه ماده سه قانون هوای پاک) رسیدگی شود.
۲. با توجه به آنکه بیش از ۷۵ درصد از سهمیه گاز استان (و به همان نسبت مصرف برق استان) در طول سال مربوط به بخش صنعت، نیروگاه و پالایشگاه بوده و عملاً در مسیر تولید ملی و خدمات رسانی به کل کشور می‌باشد، در خصوص سهمیه گاز استان به ویژه در نیمه دوم سال تجدید نظر و به موازات آن اقدام عاجل به عمل آید.
۳. برای برون رفت از وضعیت بحرانی فعلی نسبت به قطع مصرف مازوت در نیروگاه یاد شده فوراً اقدام نمایند.

مازوت سوزی نیروگاه منتظری فوری متوقف شود

 

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=7464

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار