امروز: چهارشنبه ۱۴۰۳-۰۲-۱۹


Tuesday 07 May 2024
8-May-2024 1-ذی القعده-1445

زیرساخت های کرونایی و زنگ زده گردشگری مازندران

دیدبان:

ساری – مازندران درحالی به استقبال سفرهای نوروزی می‌رود و آغوش برای مسافران گشوده که هنوز در سایه کرونا برخی از ظرفیت هایش راکد مانده است.

گروه استان‌ها: سوت سفرهای نوروزی به صدا درآمد و بسیاری از هموطنان از هم اکنون در سایه نیمه باز بودن مدارس و تعطیلی آن، عزم سفر کرده‌اند و جاده‌های استان هر روز شلوغ و پرترافیک تر می‌شود.

دو سال گذشته سایه منحوس کرونا و اعمال محدودیت در سفرها، حجم مسافرت و ترافیک راه‌ها را کم کرده بود با این عده زیادی از مسافران خود را شبانه و غیرمجاز به کرانه شمالی می‌رساندند تا بهار را در مازندران نوروز کنند.

امسال با توجه به فراگیری تزریق واکسن و اعلام آزادباش سفر به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موج سفرهای پیش نوروزی در مازندران به راه افتاد و این استان با همه جاذبه‌های و ضعف‌هایی که در حوزه گردشگری دارد، برای پذیرایی از مسافران نوروزی آغوش گشوده است.

وجود جاذبه‌های فراوانی گردشگری و تفریحی، ساحل دریا و جنگل و از همه مهمتر آب و هوای مطبوع و معتدل بهاری، خاطره سفر به شمال را برای هر مسافر و رهگذاری خوش و ماندگار خواهد کرد. در پیش بودن سفر استانی رئیس جمهور به مازندران سبب شده در قالب گزارش‌هایی به انعکاس مطالبات و مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف بپردازد.

برنامه ریزی ویژه برای استقبال از مسافران نوروزی در مازندران

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه نوروز جدید جریان متفاوتی برای نمایش ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی استان به وجود می‌آید، اظهار داشت: در سال جدید برای استقبال از مسافران نوروزی شهرداری‌ها و شهرهای استان برنامه‌های ویژه ای دارند.

زیرساخت های کرونایی و زنگ زده گردشگری مازندران

وی  با عنوان اینکه قطعاً در نوروز جمعیت زیادی گردشگر به استان سفر خواهند کرد، افزود: تاکنون درخواست‌های زیادی برای برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در نوروز شده است و تلاش می‌کنیم بهترین کیفیت و خدمات را به هنرمندان و گردشگران در این نمایشگاه‌ها ارائه دهیم.

وی برپایی میز نوروزی، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در موزه‌های دولتی و خصوص را از دیگر طرح‌ها ذکر کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با هماهنگی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و خصوصی و مردم شاهد سفرهای خوب نوروزی در استان باشیم.

ایزدی وجود جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی و ملموس را از جمله ظرفیت‌های استان برای پذیرایی از مهمانان نوروزی دانست و گفت: همچنین ویژه برنامه‌های رویداد ساری نیز از ۲۶ اسفند با حضور سفرهای کشورهای عضو اکو شروع و ساری رسماً به عنوان پایتخت گردشگری اکو معرفی می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی مازندران راه اندازی کارناوال‌های اقوام ایران زمین، برپایی نمایشگاه گل وگیاه و دمنوش، صنایع دستی و هنرهای سنتی را از جمله برنامه‌های نوروزی بیان کرد.

وی با اشاره به وجود زیرساخت مناسب اقامتی در استان ظرفیت اقامتی را بیش از چهار شب ذکر کرد و گفت: مراکز پذیرایی، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، واحدهای بومگردی و ویلاها از جمله ظرفیت‌ها به شمار می‌رود.

بازشدن درب مجموعه‌های گردشگری در آستانه نوروز

با رفع ممنوعیت سفرهای نوروزی و در آستانه بهار، درب بسیاری از واحدهای گردشگری و تاریخی از هم اکنون برای استقبال از مهمانان بهاری بازشده است و کاخ چایخوران چالوس از جمله مراکزی بوده که پس از مرمت دو ساله، به تازگی بازگشایی شده است.

نجاتی سرمایه گذار کاخ چایخوران با بیان اینکه این مجموعه را به مدت ۱۱ سال از صندوق احیای اماکن تاریخی اجاره کردیم، افزود: بازسازی و مرمت این مجموعه دو سال طول کشید و از ۱۰ اسفند به روی مردم و مسافران بازگشایی شده است.

وی  با اظهار اینکه این کاخ در محوطه‌ای وسعت چهار هزار مترمربع در یک طبقه ساخته شده است، افزود: بخش اصلی بنا شامل بالکن و دو تالار مرغ شکل و یک تالار مستطیلی بوده که با گچ بری مزین شده است.

دریای مازندران ظرفیتی نو پیش روی گردشگری نوروزی

آزادسازی حریم قانونی دریا در پی فرمان و ضرب الاجل رئیس جمهوری ظرفیت جدید را در حوزه گردشگری نوروزی استان مازندران ایجاد کرده است و با بهسازی و زیباسازی، این مناطق برای حضور مسافران مهیا می‌شود.

رضا علیخانی معاون امور عمرانی استانداری مازندران با اشاره به آزادسازی حریم قانونی دریا، ایجاد راه دسترسی به این مناطق را امری اساسی و ضروری برشمرد و گفت: ساخت المان‌های ساحلی و اجرای طرح‌های گردشگری در این نواحی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به آمادگی استان برای استقبال از مسافران نوروزی و تاکید بر اینکه انتظار هست که همه شهرهای غرب تا شرق استان آمادگی کامل برای پذیرایی از مسافران نوروزی را داشته باشند، تصریح کرد، این آمادگی‌ها باید در ابعاد مختلف فرهنگی، اسکان، حمل و نقل و ترافیک، خدمات تفریحی و رفاهی در شهرها از سوی همه دستگاه‌های اجرایی و مرتبط با امر خدمات تسهیلات سفر فراهم شود.

زیرساخت های کرونایی و زنگ زده گردشگری مازندران

علیخانی، تصریح کرد: درخواستی که از شهرداران و دیگر مدیران مرتبط با ارائه خدمات سفر به مسافران داریم، ایجاد حس نشاط و شادابی و آرامش و همچنین القای ورود بهار در ظاهر و سیمای شهرها به مسافران و نیز شهروندان این شهر نیز منتقل شود.

ایجاد حس نشاط و شادابی و آرامش و همچنین القای ورود بهار در ظاهر و سیمای شهرها به مسافران و نیز شهروندان این شهر نیز منتقل شود
وی با بیان اینکه به منظور آمادگی بیشتر شهرداری‌های استان، دستورالعمل کاری ویژه نوروز ۱۴۰۱ برای شهرداری‌ها تهیه و ابلاغ شد، اضافه کرد: در همین راستا در سه همایش توجیهی برای سفرهای نوروزی از شهرداران استان خواسته شده، تا نسبت به نصب المان‌های ویژه و خاطره انگیز در حوزه شهری، توجه جدی به فضای سبز شهری با کاشت گل و گیاهان فصلی وزینتی که حس بهاری رو به مسافران ونیز شهروندان القا کند، تلاش داشته باشند.

به رغم آنکه سفرهای نوروزی آزاد شد اما تزریق واکسن دوز سوم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله شرط‌های سفر لحاظ شده است و به گفته متولیان علوم پزشکی، تدابیر لازم برای اجرای طرح واکسیناسیون در نوروز مهیا شده است.

کمبود واکسن نداریم

عباس علیپور سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی مازندران  با بیان اینکه کمبودی از نظر تأمین واکسن نداریم، گفت: در همه شهرهای استان مراکز واکسیناسیون فعال است و در برخی از شهرها نیز اکیپ‌های سیار خدمات دهی خواهند کرد.

وی تزریق دوز سوم واکسن را شرط سفر بیان کرد و گفت: باید تدابیر لازم برای رصد هوشمند صورت گیرد زیرا دیگر با شیوه‌های سنتی و ایجاد راهبندان در ورودی‌ها نمی‌توان این طرح را پیگیری کرد.

مازندران پس از دو سال تعطیلی و رکود خود را برای میزبانی از مسافران نوروزی مهیا می‌کند و توجه به پروتکل‌های بهداشتی، زدن ماسک، تزریق واکسن از مهمترین درخواست‌ها و مطالبات مردم استان از مسافران بهاری است./خبرگزاری مهر

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=8402

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار