امروز: یکشنبه ۱۴۰۳-۰۲-۰۹


Sunday 28 April 2024
28-Apr-2024 20-شوال-1445

«توسعه صادرات» سیاست‌ جدید معاونت علمی در حوزه تجهیزات ایران ساخت

تهران - معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، توسعه صادرات با توجه به اشباع بازار داخلی در برخی حوزه‌ها و سوق دادن تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته از بخش‌های تحقیقاتی و دانشگاهی به سمت صنایع را از سیاست‌های معاونت علمی ریاست جمهوری در بخش تجهیزات ایران ساخت عنوان کرد.

دیدبان شمال:

روح الله دهقانی فیروزآبادی روز سه شنبه در حاشیه رونمایی از ۹ محصول دانش‌بنیان در یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی، تست و آزمون پیشرفته ایران ساخت در جمع خبرنگاران در خصوص سیاست‌های جدید این معاونت در حوزه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران ساخت اظهار داشت: سیاست اول این معاونت ، توسعه بازار صادراتی است. طی برگزاری ۱۰ دوره نمایشگاه ایران‌ساخت و تجربه‌ای که از تولید و فروش تجهیزات آزمایشگاهی، دانشگاهی و پژوهشگاهی ایرانی داشته‌ایم، در این مدت به اندازه کافی سعی و خطا داشته و اشکال ها را برطرف کرده‌ایم و بازار نیز توسعه یافته و دارای محصولات باکیفیتی هستیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر که بازار داخلی از این محصولات استفاده کرده و حتی در برخی بخش ها اشباع شده است در دوره یازدهم نمایشگاه ایران ساخت، موضوع صادرات تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی ایرانی به دنیا را دنبال می‌کنیم.

معاون علمی رییس جمهور یادآور شد: در این دوره از نمایشگاه چند شرکت خارجی حضور می یابند که از قبل با آنها مذاکره کرده ایم. چند دانشگاه خارجی نیز از کشورهای همسایه دعوت کرده ایم.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: با توجه به تجارب ۱۰ سال گذشته و حضور بیش از ۳۶۰ شرکت سازنده تجهیزات آزمایشگاهی، سیاست دیگر این معاونت رسوخ تجهیزات، مواد و ابزار آزمون و تست پیشرفته به بخش‌های صنعتی است، چرا که اعتقاد داریم مجموعه‌هایی چون وزارت نفت، جهاد کشاورزی، نیرو و صنعت باید زمینه را برای استفاده از تجهیزات و مواد آزمایشگاهی داخلی در بخش‌های صنعتی هموار کنند تا در بخش صنعت نیز از نظر تحقیق و توسعه، آزمون های کیفی و کیفیت سنجی و هم از نظر بحث های طراحی محصول جدید از محصول ایرانی استفاده کنیم.

وی به رونمایی از ۹ محصول دانش‌بنیان در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: وقتی به ۱۰ سال گذشته نگاه می‌کنیم، سال‌های نخست بیشتر محصولاتی توسعه داده شد که از نظر فناوری از سطح پایین‌تر، قیمت کمتر و بازار بزرگ تری برخوردار بودند، ولی هرچه به پیش رفتیم، محصولاتی با فناوری بالاتر و تخصصی تر ارائه شده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین اظهار داشت: امسال ۹ محصول آزمایشگاهی جدید در حوزه‌های مختلف رونمایی شد. این محصولات برای اولین بار عرضه شده‌اند و نسبت به محصولات دیگر از نظر فناوری جزو فناوری‌های پیشرفته محسوب می‌شوند؛ از این رو این محصولات دارای اهمیت هستند.

دهقانی فیروزآبادی به حمایت این نهاد از محصولات ایرانی مشابه نمونه‌های خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۰ سال پیش گاهی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ نسبت به خرید تجهیزات آزمایشگاهی چند ۱۰ هزار میلیارد تومانی یا چند صد میلیاردی اقدام کردند، ولی به علت نداشتن ماده اولیه این تجهیزات بلا استفاده باقی ماندند یا به دلیل عدم کالیبراسیون غیر قابل استفاده شدند، اکنون این توان در کشور ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: بیشتر کارهایی که معاونت علمی ریاست جمهوری در این سال‌ها کرده است ، پرداخت یارانه برای تجهیزات داخلی بوده است و در کنار آن تسهیلات لیزینگ برای خریداران در نظر گرفته شد. این اقدامات در کنار اعتبار مالیاتی، کمک به بازار صادراتی و توسعه بازار صنعتی دانش‌بنیان‌های ایران در سه دسته شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، نوآور و فناور نوآور انجام شده است.

معاون علمی رییس جمهور ادامه داد: سیاست ما بر این متمرکز شده که شرکت‌های دانش‌بنیان جدید با رویکرد بازار محور فعالیت خود را شروع کنند، یعنی ابتدا نیاز بازار را احصاء کنند و سپس به سراغ ایده و نوآوری بروند؛ چرا که مشاهده کردیم گروهی که با ایده آغاز به کار می‌کنند، با حمایت این معاونت به بازار متصل می‌شوند.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: در این مسیر مهم ترین و اصلی‌ترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، وصل کردن آنها به سرمایه‌گذاران است و تمام تلاش معاونت علمی ریاست جمهوری هم بر همین اساس خواهد بود.

یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی، تست و آزمون پیشرفته ایران ساخت امروز با حضور معاون علمی رییس جمهور و جمعی از مسوولان، شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه بین المللی تهران گشایش یافت.

در حاشیه آغاز به کار این نمایشگاه از ۹ محصول فناورانه بومی سازی شده توسط محققان و پژوهشگران ایرانی رونمایی شد.

این نمایشگاه که به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شده است با ارائه ۱۰ هزار و ۵۰۰ محصول نوآورانه در محل سالن های ۳۱، ۴۰ و ۴۴ نمایشگاه بین المللی تهران دایر است.

این دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی «ایران‌ساخت» در ۱۴ بخش موضوعی به منظور عرضه محصولات و خدمات فناورانه ایران‌ساخت برگزار شده است.

«نفت و پتروشیمی»، «برق»، «الکترونیک و نرم‌افزار»، «عمران و ساختمان»، «مکانیک»، «شیمی و متالورژی»، «کشاورزی و محیط‌زیست»، «فیزیک پایه»، «تجهیزات عمومی آزمایشگاهی»، «مواد آزمایشگاهی»، «مهندسی پزشکی و زیست مواد»، «تجهیزات آزمون صنعتی»، «خدمات کالیبراسیون» و «تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدارس» از بخش های مختلف این نمایشگاه فناورانه است.

نخستین دوره برگزاری نمایشگاه ایران ساخت اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ و به دنبال رهنمودهای مکرر رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از فناوران برای کاهش هرچه بیشتر وابستگی و جلوگیری از خروج ارز از کشور به همت معاونت علمی ریاست جمهوری کلید خورد./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=19747

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار