امروز: چهارشنبه ۱۴۰۳-۰۲-۱۲


Wednesday 01 May 2024
1-May-2024 23-شوال-1445

تالاب میانکاله به بزرگترین مقصد گردشگری طبیعت گردی مازندران تبدیل شود

استاندار مازندران:

ساری- استاندار مازندران گفت: تالاب بین المللی میانکاله با توجه به وجود نعمت های خدادی بی نظیر باید به بزرگترین مقصد گردشگری طبیعت گردی استان با حفظ چارچوب های زیست محیطی تبدیل شود.

دیدبان شمال :

سید محمود حسینی پور پنج شنبه در حاشیه بازدید از تالاب میانکاله در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه شیوه نامه گردشگری طبیعت در این تالاب از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در حال تدوین است، افزود: ما منکر تدوین این برنامه نیستیم اما برش استانی برنامه هایی از این دست به درد ما نمی خورد و این شیوه نامه ها باید توسط کارشناسان و کارکنان محیط زیست که سال های سال در تالاب میانکله کار کردند تدوین شود و یا اظهارنظر آن ها اخذ شود.

وی ادامه داد: در صورتی که بتوانیم گردشکری طبیعت را در تالاب میانکاله با حفظ چارچوب های محیط زیستی رواج دهیم به طور قطع اعتبارات، سرمایه گذاری های جدید و در نهایت نگاه ملی برای تخصیص اعتبارات به این تالاب افزایش می یابد.

نماینده عالی دولت در استان مازندران تاکید کرد: به طور قطع اجرای طرح های گردشگری در این منطقه باید به صورت تور گروهی و با نظارت محیط زیست باشد.

حسینی پور از فرماندار بهشهر خواست چارچوب های اجرای طرح های گردشگری در تالاب میانکاله را با جدیت پیگیری کند و بیان کرد: در کنار اینکه برای حفظ تالاب میانکاله تلاش می کنیم باید درآمد نیز از این ظرفیت برای توسعه بدست بیاوریم.

وی ادامه داد: به طور حتم اجرای طرح های گردشگری با حفظ محیط زیست در تالاب میانکاله باید براساس ملاحظات زیست بوم منطقه و آخرین روش های نوین جهانی محیط زیست باشد.

استاندار مازندران با بیان اینکه با تالاب میانکاله می توانیم استان را به مقصد گردشگران خارجی و داخلی تبدیل کنیم، گفت: باید بپذیریم که در اجرای طرح های گردشگری در تالاب میانکاله کم کاری شده است؛ اگر این تالاب در کشور دیگری قرار داشت بهترین بهره برداری ها را با حفظ محیط زیست می کردند.

حسینی پور افزود: این تفکر غلطی است که برای حفاظت از محیط زیست و تالاب میانکاله نباید هیچ کس وارد آن شود، باید با چارچوب های نوین و دقیق برای حفظ محیط زیست منطقه، توسعه پایدار و جذب گردشگر تلاش کنیم.

وی ادامه داد: به طور حتم با روش های مختلف و استفاده بهینه از تالاب و حفاظت از آن دست سودجویان از این ظرفیت خدادادی کوتاه خواهد شد.

نماینده عالی دولت در استان مازندران با حضور در تالاب بین المللی میانکاله، در جریان آخرین وضعیت اجرای مصوبات سفر رییس جمهور در خصوص این تالاب قرار گرفت.

حسینی پور همچنین از تجهیزات خریداری شده برای اطفای حریق به ارزش ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل مصوبات سفر رییس جمهور به مازندران، بازدید کرد.

رییس جمهور ۲۰ اسفندماه پارسال در هفدهمین سفر استانی خود به همراه اعضای هیات دولت وارد مازندران شد. آیت الله سیدابراهیم رئیسی با توجه به اهمیت موضوع در بدو ورود به مازندران و پس از استقبال توسط مقامات دولتی، از تلاب میانکاله بازدید کرد و پس از آشنایی با مشکلات زیست محیطی این منطقه، دستوراتی را برای احیای دوباره این زیستگاه صادر کرد.
بازدید میدانی رییس جمهور،  رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، استاندار مازندران و شماری دیگر از مسوولان ملی و استانی از این زیستگاه منحصر به فرد و تاکید آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی مبنی بر اجرای طرح های زیست محیطی برای حفاظت از تالاب میانکاله، بارقه های امید را در دل دوست‌داران طبیعت و محیط زیست و همچنین بومیان منطقه زنده کرد تا شاهد احیای دوباره این زیستگاه منحصر به فرد باشند.
تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است. این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است.
این تالاب با داشتن پناهگاه حیات وحش به مساحت حدود ۲۸ هزار هکتار و تنوع گیاهی از جمله درختان سازیل و انار وحشی که تغذیه برخی پرندگان را تشکیل می‌دهد توانست بیش از ۵۰۰ گونه جانوری را در خود جای دهد و به نوعی بهشت پرندگان استان نام بگیرد و با این تنوع زیستی به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره جهان از سوی سازمان‌های جهانی حفاظت از محیط زیست قرار گرفت./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=15617

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار