امروز: جمعه ۱۴۰۳-۰۱-۳۱


Thursday 18 April 2024
19-Apr-2024 11-شوال-1445

۹۰ درصد مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه محیط زیست مازندران عملیاتی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان:

ساری - مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از عملیاتی شدن ۹۰ درصد مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه زیست محیطی این استان خبر داد.

دیدبان شمال :

عطاءالله کاویان با بیان اینکه از محل سفر رئیس جمهور به استان، ۳۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی  تخصیص یافت، اظهارداشت: از این میزان تاکنون ۱۰۳ میلیارد ریال جذب و در بخش‌های مورد نظر هزینه شده است. 

وی گفت: در سفر رئیس جمهور در مجموع هفت مصوبه برای حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی مازندران در نظر گرفته شد که حدود نیمی از آن با توجه به اهمیت موضوع مربوط به احیای تالاب میانکاله بوده است.

به گفته وی این مصوبات شامل تجهیز پایگاه‌های اطفای حریق در مناطق زیرپوشش، حصارکشی منطقه حفاظت شده سمسکنده ساری، تعمیر و تجهیز ساختمان های محیط بانی و تجهیز نیروهای یگان حفاظت، مطالعه و بررسی مشکلات زیست محیطی ناشی از استفاده سوخت مازوت نیروگاه شهید سلیمی نکا، راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی‌های زیست محیطی، تهیه طرح احیای تالاب میانکاله و صدور مجوز پروانه بهره‌برداری برای ۱۱ واحد صنعتی مستقر در شهرک صنعتی آببندانک بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور برای خرید تجهیزات اطفای حریق مناطق زیرپوشش محیط زیست استان، تاکنون ۸۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
کاویان از تخصیص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مصوبات سفر رئیس جمهور برای تهیه طرح احیای تالاب میانکاله خبر داد و افزود: طرح احیای تالاب میانکاله از طریق انتقال آب دریای خزر و پمپاژ و آنتقال آب از حوضه های همجوار تهیه و در سازمان حفاظت محیط زیست کشور مراحل پایانی را طی می کند که پس از تصویب نهایی، نسبت به تخصیص منابع مالی مورد نیاز این طرح اقدام می شود.

۹۰ درصد مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه محیط زیست مازندران عملیاتی شد
وی با اشاره به وقوع آتش سوزی های سریالی بویژه در سال های اخیر در تالاب میانکاله که بیشترین آسیب را به حوزه محیط زیست مازندران وارد کرد، بیان داشت: پس از سفر رئیس جمهور و تامین منابع مالی مورد نیاز، نسبت به خرید تجهیزات و تقویت امکانات اطفای حریق در میانکاله اقدامات بسیار موثری صورت گرفته است.

وی خرید یکدستگاه لودر برای ایجاد آتش‌بر در مناطق آتش سوزی، یکدستگاه پمپ آب به همراه تجهیزات جانبی و استفاده از یکدستگاه بالگرد را بعنوان بخش کوچکی از این اقدامات اعلام و اضافه کرد: همچنین از محل مصوبات سفر ۲ دستگاه پهباد برای نظارت و پایش مستمر تالاب میانکاله خریداری شد.

تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است، این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است.
این تالاب با داشتن پناهگاه حیات وحش به مساحت حدود ۲۸ هزار هکتار و تنوع گیاهی از جمله درختان سازیل و انار وحشی که تغذیه برخی پرندگان را تشکیل می‌دهد توانست بیش از ۵۰۰ گونه جانوری را در خود جای دهد و به نوعی بهشت پرندگان استان نام بگیرد و با این تنوع زیستی به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره جهان از سوی سازمان‌های جهانی حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

مازندران دارای ۲ تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک ، سراندون و بالندون ، گز و کندوچال است.
مازندران همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می کنند.
بر اساس آمارهای رسمی ، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند.
پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده ، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده ، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶خانواده ، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می‌دهند./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=15086

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار