امروز: جمعه ۱۴۰۳-۰۲-۲۱


Friday 10 May 2024
10-May-2024 3-ذی القعده-1445

۷۱۵ دستگاه حفاری غیر مجاز چاه پارسال در استان اصفهان توقیف شد

دیدبان شمال :

اصفهان – مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از توقیف ۷۱۵دستگاه و ادوات غیرمجاز حفاری چاه در این استان در سال گذشته خبر داد.

محمد خَلَجی روز جمعه اظهارداشت: درمجموع در مدت زمانی کمتر از یک دهه بیش از سه هزار و ۸۰۰  دستگاه و ادوات غیرمجاز حفاری چاه در اصفهان توقیف شد

وی تصریح کرد: این فعالیت از جمله اقدامات مرتبط با طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که به دلیل کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از تداوم آن انجام می شود.

وی اضافه کرد: مقایسه سال های گذشته با یکدیگر نشان  می دهد که در سال ۱۴۰۰ با توقیف ۷۱۵ مورد بیشترین آمار به ثبت رسیده است و پس از آن سال ۹۷ با ۵۵۲ توقیف بیشترین سهم را داشت.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به فعالیت گروه های گشت و بازرسی برای رصد تخلفات حوزه آب تصریح کرد: اکنون افزایش گروه‌های گشت و بازرسی منابع آب در سطح دشت‌های استان به تعداد ۶۲ گروه منجر به گزارش به موقع و جلوگیری از بسیاری از قانون شکنی‌ها شده است.

خلجی خاطرنشان کرد: اقدامات مرتبط با طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مانند توقیف دستگاه و ادوات غیرمجاز حفاری چاه نیازمند همکاری سایر دستگاه های اجرایی و تخصیص اعتبارات کافی است.

وی افزود: از سوی دیگر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی هفت گروه عمده اثرگذار شامل کشاورزان، مقامات اجرایی، دانش آموزان، بانوان، روحانیان، تشکل های مردمی،قضات و نیروی انتظامی، رسانه ها با استفاده از خدمات مشاور راهکار مناسبی برای کاهش تخلفات آبی به شمار می رود.

در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل افت و کسری در آبخوان‌ها، وزارت نیرو با تعریف طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در سال ۸۴، برنامه‌های خود در زمینه بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی آغاز کرد.

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی به دفعات خشکانده و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع باز تکرار می‌شود که به دنبال آن چالش های دیگر مانند کاهش شدید منابع آب زیرسطحی و فرونشست زمین را به همراه داشته است./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=10036

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار