امروز: جمعه ۱۴۰۳-۰۲-۱۴


Friday 03 May 2024
3-May-2024 25-شوال-1445

گزارشی از درد همیشگی کارگران؛ از عدم پرداخت به موقع دستمزد تا قراردادهای کاری سفید

دیدبان شمال :

گروه استان‌ها ـ درد مشترک تمامی کارگران؛ نبود امنیت شغلی، داشتن قراردادهای سفید و عدم پرداخت به موقع حقوق‌ها است و با توجه به اینکه بیشترین قشر جامعه را کارگران تشکیل می‌دهند انتظار می‌رود نسبت به حقوق و مزایای آن‌ها توجه شود.

به گزارش از گناباد، یک سال گذشت و با گذشت چند روز از روز کارگر، عازم واحد صنعتی و محل تجمع کارگرانی ساختمانی در میدان هنرستان شهرستان گناباد می‌شویم تا شاهد باشیم در این مدت چه تغییری در وضعیت کارگران ایجاد شده است.

به میدان که می‌رسیم تا ماشین متوقف می‌شود همه دور ماشین حلقه می‌زنند که کارت چیست؟وقتی خودمان را معرفی می‌کنیم با ناامیدی کنار جدول حاشیه خیابان می‌نشینند به امید نفر بعدی تا شاید سرکار بروند.

در کنار آقای جوانی که کیسه‌ای برنجی در دست دارد و به نظر می‌رسد وسایلش داخل آن است می‌نشینیم و از اوضاع کار و کاسبی می‌پرسم؛ این کارگر ساختمانی می‌گوید به دلیل گرانی مصالح و هزینه‌ها ساخت و سازها کم شده و مردم بیشتر دنبال تعمیرات هستند.

از وی در باره درآمدش می‌پرسم که می‌گوید درآمد ما کارگران ساختمانی فرق دارد و ثابت نیست بعضی ماه‌ها زیاد سرکار می‌رویم و بعضی ماه‌ها کاملا بیکار هستیم آن هم با این دستمزدهای پایین و برخی‌ها هم که همان را در چند نوبت پرداخت می‌کنند.

به سراغ کارگر دیگری می‌رویم وی نیز می‌گوید: چند روز است صبح‌ها اینجا می آیم و شب دست خالی برمی‌گردم ، هرچه ذخیره داشتیم در ایام کرونا خرج کرده ایم و مسئولان هم فکر کرده‌اند با دو سبد کالا مشکلات ما حل می‌شود واقعا در این دوسال کسی به فکر کارگر ساختمانی نبود.

وی ادامه می‌دهد: هنوز مشکل برخی از دوستان برای بیمه تامین اجتماعی حل نشده، امسال هم بیمه گران شده که باز مشکلات را بیشتر کرده است.

به سراغ یکی از واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی گناباد می‌رویم تا از وضعیت کارگران در شهرک‌ صنعتی نیز بازخبر شویم.

در ابتدا برای صحبت با کارگران در داخل مجموعه‌ها سختی زیادی کشیدیم زیرا گویا صاحبان مشاغل دوست ندارند کسی از وضعیت آنها با خبر شود.
یکی از کارگران واحد سنگبری که مدتی است تعطیل شده می‌گوید:وضعیت کارگری بسیار خراب است الان بعد از گذشت یک ماه از عید برخی‌ها هنوز عیدی خود را دریافت نکرده اند.

از وی در خصوص افزایش 57 درصدی حقوق‌ها می‌پرسیم که می‌گوید: این کار باعث شده امنیت شغلی برخی از همکارانم به خطر بیفتد زیرا تولید‌کنندگان مدعی هستند فروش خوب نیست و توان پرداخت این حقوق‌ها را ندارند و مجبور هستند تعدیل نیرو داشته باشند.

با کارگر دیگری در مسیر برای رسیدن به سرویسش همراه می شویم و از او درباره نحوه قراردادها سئوال می‌کنیم که می‌گوید:بسیاری از کارگران هنوز قرارداد ندارند و به صورت توافقی کار می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: بعد از این همه مصوبه و نظارت نیروهایی داریم که یک برگه سفید جلوی آنها گذاشته می‌شود و می‌گویند اگر کار می‌خواهید باید قرارداد سفید امضا کنید.

این کارگر صنعتی در خصوص افزایش حقوق‌ها نیز می‌گوید: در مصوبات افزایش حقوق‌ها را داریم ولی آیا در پرداخت‌ها این انجام خواهد شد؟ در حال حاضر با برخی از همکارانم که صحبت کرده ام می‌گویند کارفرما اعلام کرده توان پرداخت حقوق سال گذشته را دارد و یا برخی از بند های پرداختی مزایا را انجام نمی‌دهند.

گزارش روز کارگر امسال نیز همانند سال گذشته درد مشترک تمامی کارگران از نبود امنیت شغلی، داشتن قراردادهای سفید و عدم پرداخت به موقع حقوق‌ها است و امیدواریم سال آینده در روز کارگر این معظلات تکراری توسط دولت مردان حل شده باشد.

کارگران ساختمانی بیمه می‌شوند

خلیل بهروزی‌فر، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس  شورای اسلامی اظهارداشت: بیمه امروز یکی از نیازمندی‌های ضروری برای کارگران است و ما در مجلس شورای اسلامی تلاش داریم مشکل بیمه کارگران ساختمانی رفع شود.

وی ادامه داد: طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در صحن مجلس به تصویب رسیده ولی برای جزئیات آن به کمیسیون مربوطه برگشت داده شده است.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرده ایم 700 هزار کارگر ساختمانی که دارای بیمه نمی‌باشند را ساماندهی کند.

برخی قانون‌های تامین اجتماعی برای کارگران باید بروزرسانی شود

علی اکبر کریمی،نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز اظهارداشت: اگر به دنبال محیطی برای رونق کسب و کار و فضایی آرام در تولید هستیم باید تعامل مثبتی بین کارگر و کار فرما برقرار کنیم.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که تحرک چرخ‌های بزرگ اقتصاد کشور توسط دستان کارگران است که به چرخش در می‌آید و کارگر و کارفرما باید این احساس را داشته باشند که هدف مشترکی به نام تولید دارند و نباید به شکلی باشد که امنیت شغلی کارگر به خطر بیفتد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بحث انعقاد قراردادهای کوتاه مدت، تعدیل نیرو و همچنین پرداخت حقوق و مزایای قانونی حق کارگر از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد هر چند در خانه ملت، بخش زیادی از وقت و انرژی صرف پیگیری مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی می‌شود.

احمد اثنی‌عشری، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز اظهارداشت: سهم بیمه پرداخت شده توسط کارگران باید رتبه بندی شود و نباید به شکلی باشد که فرد شاغل مانند یک کارگر سوپری همان حق بیمه ای پرداخت می‌کند که یک کارگر معدن پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: موضوع چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور بهتر است همراه با دریافت فهرست بیمه‌ای از کارفرما اخذ شود تا مشکلات تعهدات کارفرمایی و پیمانکاری را نداشته باشد.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: قانون بیمه باید تغییر کند به عنوان مثال هفت درصد پرداختی برای افراد مجرد و متاهل به چند اولاد به یک صورت است که این مهم نیز باید تغییر و به سمت عدالت برود./تسنیم

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=10755

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار