امروز: یکشنبه ۱۴۰۳-۰۲-۱۶


Sunday 05 May 2024
5-May-2024 27-شوال-1445

پاینده باد دوستی مردم ایران و ونزوئلا

تهران- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از کتاب همتای ونزوئلایی خود دوستی‌ میان ایرانیان و ونزوئلایی‌ها و تهران و کاراکاس را عمیق و ریشه‌دار خواند.

دیدبان شمال :

محمدمهدی اسماعیلی روز جمعه در نهمین روز از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مراسم رونمایی از کتاب آوریل درون کودتا نوشته ارنستو ویلگاس پولژاک همتای ونزوئلایی خود رفت. آیینی اگر چه به عنوان رونمایی از کتاب اما هدف اصلی آن نشان دادن روابط عمیق میان دو کشور در عرصه‌های مختلف بود. شاید بتوان از این رویداد به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای این دور از برپایی نمایشگاه کتاب نام برد.

میزبانی نمایشگاه کتاب از میلیون‌ها مشتاق و اهالی فرهنگ

وزیر فرهنگ کشورمان در این آیین نمایشگاه کتاب تهران را بزرگترین رویداد فرهنگی در ایران و منطقه خواند رویدادی که به گفته محمدمهدی اسماعیلی از میلیون‌ها نفر از مشتاقان و اهالی فرهنگ کشورمان میزبانی کرد.

وزیر فرهنگ، نمایشگاه کتاب تهران را بزرگترین رویداد فرهنگی در ایران و منطقه خواند؛ رویدادی که به گفته محمدمهدی اسماعیلی از میلیون‌ها نفر از مشتاقان و اهالی فرهنگ کشورمان میزبانی کرد

او گفت: ما با مردم ونزوئلا اشتراک‌های بسیاری داریم. در حوزه مبارزه برای آزادی، برای استقرار عدالت، این دو کشور و دو ملت در کنار هم بودند و در کنار هم برای استقرار کامل عدالت و آزادی در نظام بین‌الملل خواهند ماند.

وزیر فرهنگ همچنین سطح روابط فرهنگی دو کشور همپای ارتباط‌های اقتصادی و سیاسی را در زمان حاضر در حال رشد خواند و در عین حال تصریح کرد: این میزان را میزان قابل قبولی برای این ریشه عمیق دوستی و برادری نمی‌دانم.

اسماعیلی کتاب همتای ونزوئلایی خود را امضا کرد و نوشت: «پاینده باد دوستی مردم و دولت ایران و ونزوئلا» و «متشکرم ایران و زنده باد چاوز – Gracias Irán ,viva Chávez» پاسخی بود که وزیر فرهنگ ونزوئلا به حسن نیت همتای ایرانی خود داد.

وی درباره برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گسترش تعاملات فرهنگی با ونزوئلا، اظهار داشت: با وزیر فرهنگ ونزوئلا توافق کردیم تفاهم‌نامه جامعی را به زودی امضا کنیم. این علاوه بر معاهده‌های سابقی است که داشتیم.

دعوت وزیر فرهنگ ونزوئلا از ناشران و نویسندگان ایرانی برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ونزوئلا ۲۰۲۳

عزم جدی مقام‌های ایران و ونزوئلا برای تقویت تعامل‌های فرهنگی میان دو کشور ادامه دارد و در این راستا، وزیر فرهنگ ونزوئلا از ناشران و نویسندگان ایرانی دعوت کرد تا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ونزوئلا ۲۰۲۳ شرکت کنند.

وزیر فرهنگ ونزوئلا در پستی در صفحه توییتر خود اعلام کرد: ما از ناشران و نویسندگان ایرانی دعوت کرده‌ایم تا با آثارشان، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ونزوئلا که قرار است نوامبر امسال (آبان- آذر) در پایتخت ونزوئلا برگزار شود، شرکت کنند.

در ماه مارس گذشته (اسفند) برای نخستین بار، نسخه اسپانیایی کتاب سلول شماره ۱۴ (Celda N.º ۱۴) در کاراکاس رونمایی شد؛ این کتاب خاطرات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در زندان و تبعید در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی را روایت می‌کند.

در جریان سفر مقام‌های فرهنگی ایران به ونزوئلا، وزیر امور خارجه این کشور، بر ضرورت ایجاد دستور کار مشترکی برای تبدیل فرهنگ و تاریخ به راهی امن برای مبارزه با کارزارهایی که حقیقت دو کشور را تهدید می‌کنند، تاکید کرد

در جریان سفر مقام‌های فرهنگی ایران به ونزوئلا، ایوان خیل (Yván Gil) وزیر امور خارجه این کشور، بر ضرورت ایجاد دستور کار مشترکی برای تبدیل فرهنگ و تاریخ به راهی امن برای مبارزه با کارزارهایی که حقیقت دو کشور را تهدید می‌کنند، تاکید کرد.

نمایشگاه کتاب تهران که امروز پس از ۱۰ روز به کار خود پایان می‌دهد، در سی و چهارمین دور از برپایی خود شاهد حضور مقامات در سطح وزرا و دیگر مقامات ارشد حدود ۳۰ کشور از نقاط مختلف جهان بود.

این رویداد بزرگ فرهنگی روز شنبه در حالی به کار خود پایان می‌دهد که بعد از یک دوره برگزاری به دنبال دو سال وقفه به دلیل همه گیری کرونا، شاهد رونق بسیار زیادی از حیث شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان بود.

نمایشگاه کتاب تهران رویدادی است که همه ساله در تهران و بویژه در سال‌های اخیر در مصلی تهران از میلیون‌ها مشتاق کتاب و کتابخوانی از نقاط مختلف کشور و مردمان دیگر کشورهای جهان میزبانی می‌کند. رویدادی که می‌تواند منشا بسیاری از تحولات فرهنگی دو جانبه و چند جانبه میان تهران و دولت‌های منطقه و جهان باشد./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=17862

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار