امروز: چهارشنبه ۱۴۰۳-۰۳-۰۲


Tuesday 21 May 2024
22-May-2024 15-ذی القعده-1445

طرح پیش تصفیه فاضلاب خانگی در نوشهر و چالوس آغاز شد

نوشهر - رهاسازی فاضلاب های خانگی در عرصه های جنگلی، مکان های دفع زباله و حاشیه جاده ها از عمده چالش زیست محیطی و بهداشتی نوشهر و چالوس بوده است که سرانجام عملیات اجرایی طرح پیش تصفیه فاضلاب خانگی(سپتاژ) در این منطقه آغاز شد.

دیدبان شمال :

عملیات اجرایی این طرح زیست محیطی و بهداشتی در زمینی به گستره بیش از ۷۰۰ متر در جوار تصفیه خانه شبکه جمع آوری فاضلاب های شهری واقع در منطقه شریعت آباد نوشهر با سرمایه گذاری حدود ۶۰ میلیارد ریال که بیش از ۳۰ میلیارد ریال آن آورده بخش خصوصی است روز گذشته آغاز شد و این تصفیه خانه ظرفیت پذیرش مقدار ۷۰ متر مکعب فاضلاب در روز را دارد.

طرح سپتاژ( سپتاژ به لجن حاصل از سپتیک تانک ها، چاه فاضلاب یا توالت های قابل حمل گفته می شود) و برابر ماده ۹ قانون مدیریت پسماند مسوولیت اجرای این طرح در حوزه شهری بر عهده شهردرای ها است و افزون برآن ادارات حفاظت محیط زیست ، شرکت های آب و فاضلاب و صنعت و معدن هم به عنوان دستگاه های اجرایی همراه باید در این بخش همکاری و نظارت های لازم را در اجرای این طرح زیست محیطی داشته باشند.

به طور میانگین هر روز بیش از مقدار ۵۰ متر مکعب فاضلاب های خانگی  و صنعتی پس از جمع آوری و برداشت از چاه های خانگی از سوی رانندگان لجنکش در نقاط مختلف جنگلی از جمله “پلهم کتی “، “پیرامون شهرک نواب ” شهرستان چالوس و اطراف لوله گاز ، شهرپشت ، جاده معدن ، محدوده زمین زباله و اطراف برخی از روستاهای شرق نوشهر بدور از چشمان مردم رهاسازی می شود.

فرماندار چالوس در این ارتباط گفت :  عملیات اجرایی این طرح روز گذشته با سرمایه گذاری بیش از سه میلیارد ریال از محل مشارکت بخش خصوصی در زمینی به گستره بیش از ۷۰۰ مترمربع در منطقه شریعت آباد واقع در جوار تصفیه خانه شبکه جمع آوری فاضلاب های شهری آغاز شده است.

علی قاسمی با اشاره به آنکه این تصفیه خانه قابلیت تصفیه مقدار ۷۰ متر مکعب در روز را دارد ، افزود : بنا به گزارش سرمایه گذار آن ، فاضلاب های خانگی پس از تصفیه و بازچرخانی وارد تصفیه خانه شبکه جمع آوری فاضلاب خانگی می شود که قابل استفاده در بخش کشاورزی است.

فرماندار چالوس تصریح کرد : موضوع رهاسازی فاضلاب های خانگی در طبیعت و ارائه راهکارهای لازم برای حل این چالش زیست محیطی و بهداشتی  براساس اسناد موجود مربوط هشت سال گذشته بوده و به ظاهر شاید در این سال ها نشست های متعددی در قالب مدیریت پسماند و همچنین کارگروه سلامت و امنیت غذایی  برگزار منتهی نتیجه ای نداشت ضمن آنکه ادارات محیط زیست و بهداشتی علیه مسوولان دستگاه های متولی شکایاتی هم نوشتند و از سویی شاهد واکنش ها و اعتراض خیلی از دوستداران محیط زیست و مردم در نقاطی از سکونتگاه های شهری و روستایی بودیم .

قاسمی افزود : بر همین اساس از زمان عهده دار شدن مسوولیت در فرمانداری حفظ محیط زیست و رعایت موازین بهداشتی جزو خطوط قرمز بود و برای دستیابی به این هدف نشست های متعدد مشترک میان مسوولان نوشهر و چالوس برگزار و در این نشست تاکید و توصیه شد بدون اتلاف وقت باید طرح سپتاژ در کمترین زمان اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد:  مسوولت اجرای این طرح هم برابر قانون به عهده شهرداری های منطقه گذاشته شد که در نهایت شهرداری چالوس از خرداد ماه امسال پس از کش و قوس های فراوان و جذب سرمایه گذار خدا رو شکر نتیجه داد و این طرح عملیاتی در این منطقه عملیاتی شد.

به گفته وی هم اینک عملیات اجرایی این طرح اجرا شده و طبق برنامه زمانبندی باید در هفته دولت سال آینده به بهره برداری برسد و قرار است خودروهای لجن کش با بهره برداری این طرح ، فاضلاب های انسانی را پس از جمع آوری و برداشت برای حمل در این تصفیه خانه تخلیه کنند و افزون بر این اقدامات به گونه ای برنامه ریزی شده که رانندگان این لجن کش ها به نرخ دلخواه و افسارگسیخته بابت حمل فاضلاب از متقاضیان کرایه دریافت نکنند.

نوشهر و چالوس  واقع در غرب مازندران ، به دلیل نزدیکی کوه و دریا ، نفوذناپذیری خاک ، کم بودن امکان خودپالایی آب ، وجود چاه های جذبی ، بالا بودن سطح آب های زیرزمینی و عدم رعایت استانداردهای لازم ضرورت دارد هرچه سریعتر مسوولان دست اندرکار نسبت به نصب سیستم سپتیک خانگی اقدام کنند.

به اعتقاد کارشناسان و متخصصان بهداشت محیط بهره برداری نادرست از سیستم تصفیه خانه فاضلاب در سپتینک تانک ها و چاه های جاذب، مشکلات زیست محیطی فراوانی مانند آلودگی رودخانه ها، مرگ و میر آبزیان و آلودگی آب های زیرزمینی را در پی خواهد داشت چرا که به علت شیب زمین و بالا بودن آب های زیرزمینی شیرابه این فاضلاب ها به داخل انهار و در نهایت به دریای خزر می ریزد.

شهرستان های نوشهر و چالوس با برخورداری از ۳۰۰ نقطه روستایی و شش نقطه شهری در غرب مازندران قرار دارد./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=15630

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار