امروز: جمعه ۱۴۰۳-۰۱-۱۰


Friday 29 March 2024
29-Mar-2024 20-رمضان-1445

جام جهانی فوتبال و فرصت طلایی صادرات کالا از مازندران به قطر

ساری - ۹ روز از آغاز بزرگترین رویداد فوتبالی جهان در همسایگی کشورمان می‌گذرد و مازندران همانند دیگر استان‌های کشور از ظرفیت‌های میزبانی قطری‌ها برای صادرات کالاهای خود از جمله محصولات لبنی، مواد غذایی و مرکبات در حال استفاده کردن است.

دیدبان شمال :

میزبانی قطر از مهم‌ترین آوردگاه جهانی فوتبال، این روزها صدها هزار گردشگر فوتبال‌دوست را پذیرا و از این رو کشورهای همسایه می‌کوشند از این فرصت ایجاد شده به سود خود در حوزه‌های مختلف ظرفیت‌سازی کنند. در کشورمان نیز برخی استان‌ها از جمله مازندران با مغتنم شمردن این ظرفیت بالقوه، از ماه‌ها قبل نسبت به تشکیل کارگروه‌های تخصصی در راستای بهره برداری مطلوب از میزبانی قطری‌ها اقدام کرده‌اند.

همگان بر این باورند که بهره‌مندی از رویداد جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ کشور قطر در معرفی ظرفیت‌های تولیدی، کشاورزی و صنعتی در کنار مزیت های گردشگری می‌تواند موثر واقع شود و در این بین بهره‌برداری از این فرصت به منظور معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور و رونق صادرات برای فعالان اقتصادی بسیار دارای اهمیت است.

مسوولان در مازندران به واسطه توانمندی‌های تولیدی و کشاورزی در این استان نه به صورت ۱۰۰ درصدی اما تمام تلاش خود را برای صادرات محصولات غذایی این دیار به کار گرفتند تا بهترین استفاده را از ظرفیت‌های جام جهانی ببرند و به گفته رئیس اتاق بازرگانی مازندران در زمان حاضر چندین کانتینر مرکبات، محصولات لبنی و غذایی از مازندران به کشور قطر صادر شده است.

در این ارتباط رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جام جهانی قطر و حضور صدها هزار تماشاگر از نقاط مختلف جهان به این کشور ظرفیت صادرات از ایران به ویژه مازندران را افزایش داده است.

عبدالله مهاجر دارابی خاطر نشان کرد: در ۹ روز گذشته همزمان با آغاز مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۲۰ حدود ۱۵ کانتیر از محصولات غذایی و کشاورزی مازندران به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت، امارات و قطر صادر شده است.

وی با بیان این که، بررسی صدور مجوز گواهی مبدا صادراتی از سوی اتاق بازرگانی استان نشان می دهد که در هفته های گذشته ده‌ها کانتیتر انواع اقلام غذایی شامل محصولات لبنی و مرکبات از مازندران به کشور قطر صادر شده است، گفت: ارزش ارزی این محصولات حدود ۱۰۰ هزار دلار برآورد می شود.

به گزارش ایرنا، مازندران ۱۱۲ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده است. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از ۱۵ شهریور آغاز شد و اکنون باغداران مشغول برداشت پرتقال هستند که ۷۰ درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می دهد. پیش بینی می شود امسال در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران برداشت شود. مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین این استان با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد.

حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.

بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.

همچنین مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۱ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=15806

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار