راهی برای یکپارچگی؟! / آیا تاسیس دفتر استاندار در -عبارت دیدبان شمال - راهی برای یکپارچگی؟! / آیا تاسیس دفتر استاندار در غرب مازندران اقدام درستی است؟
ساعت :
نگاهی به تصمیم اخیر استاندار مازندران:

راهی برای یکپارچگی؟! / آیا تاسیس دفتر استاندار در غرب مازندران اقدام درستی است؟

اسلامی
    -     کد خبر: 1366
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۹|۱۳:۲۵
سرویس :
استاندار باید ساختار اداری استانداری را متحول کند و با چابک سازی سیستم اداری و توجیه مدیران کل، اختیارات بیشتری به شهرستانها تفویض نماید...

دیدبان شمال: همزمان با آغاز به کار محمد اسلامی به عنوان استاندار مازندران، امیدهای تازه ای در مورد توسعه استان شکل گرفت که بخش عمده ای از آن مربوط می شود به اظهارات اسلامی که بیشتر حول محور توسعه، اتحاد و هم افزایی مازندرانی ها دور می زند. محمد اسلامی علاوه بر اینها تاکید بسیاری بر محیط زیست مازندران و حل معضل زباله دارد. همه این موارد نشان می دهد که استاندار جدید در تلاش است تا با ارائه راه حل مناسب در راستای ایجاد نشاط عمرانی و سیاسی در مازندران حرکت کند. اما آیا در این مدت کوتاه توانسته است نظرات افکار عمومی استان را به سمت اهداف خود جلب نماید؟ آنطور که مشاهده می شود باید اذعان کرد که اسلامی با نیت خیر وارد گود شده است پس اگر در بیان مواضع و تصمیم گیری ها دچار لغزش های کوچکی هم شده باشد بهتر است با مشاوره و راهنمایی مناسب از بروز اختلافات بیشتر جلوگیری کرد تا راه بر توسعه استان در همین ابتدای کار بسته نشود. یکی از سخنان استاندار که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است، تصمیم وی در مورد راه اندازی دفتر استاندار در غرب مازندران بود که با واکنش های موافق و مخالف روبرو شد. این تصمیم استاندار را از چند وجه می توان ارزیابی کرد. نخست از وجه عمرانی مسئله است که قطعا چنین رویکردی سبب می شود تا انگیزه کنشگران اقتصادی در غرب مازندران دوچندان گردد تا از این رهگذر آورده مناسبی برای غرب مازندران حاصل شود. به طور حتم از لحاظ اقتصادی و فرهنگی هم چنین تصمیمی در صورت اجرای مناسب نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. مشکل مهم این تصمیم بحث سیاسی و جغرافیایی آن است. چرا که قطعا در آینده به همین دلیل تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد که تمامیت ارضی استان را با مشکل اساسی مواجه خواهد کرد. همانگونه که برخی از منتقدان این تصمیم هم اشاره کردند، تاسیس دفتر خاطره خوشی برای مازندرانی ها به جای نگذاشته است. از فرمانداری کل در سمنان تا استان گلستان که در نهایت منجر به تجزیه بخش های وسیعی از استان مازندران در ادوار مختلف تاریخی شد. اکنون باید منطقی باشیم و با دادن مشاوره درست به استاندار مازندران، موجب دلسرد شدن اسلامی نشویم از طرفی منافع استان را هم تحت هر شرایطی باید لحاظ کنیم. اسلامی باید در نظر بگیرد که همه استان در محرومیت به سر می برد و این شرق و غرب کردن نه تنها نتیجه بخش نیست بلکه بر مرزبندی و اختلافات بیشتر صحه می گذارد. مازندران به معنی واقعی کلمه توسعه نیافته است. چه شرق و چه غرب آن. محمد اسلامی با تکیه بر ظرفیت های موجود مانند فرمانداری های ویژه و افزایش تعداد آنها، تفویض اختیار و کم کردن بروکراسی می تواند نتیجه مورد نظر خود را بدست آورد. یکی از دلایلی که برای تاسیس دفتر در غرب مازندران ذکر شده است فاصله شهرهای غربی تا مرکز استان و شهرهای مرکزی است. در دنیای امروز که تقریبا همه چیز به سمت اتوماسیون اداری و فعالیت های موسوم به "پیپر لِس" پیش می رود این بهانه ها واقعا ابتدایی هستند. اگر استانداران و مدیران کل مایلند تا همه چیز را شخصا امضاء کنند این مشکل مربوط به ساختار اداری استانداری و احیانا تشکیلات اداری استان است که باید اصلاح شود. در کشور ما بسیاری از شهرها هستند که فاصله ای به مراتب بیشتر از شهرهای غربی مازندران با مرکز استانشان دارند. آیا باید در همه این استانها به خاطر فاصله ،استان تازه تاسیس کرد؟

ساری تا رامسر  250 کیلومتر

اصفهان تا کاشان 230 کیلومتر

زاهدان تا چابهار 654 کیلومتر

مشهد تا ارسک 452 کیلومتر

بندرعباس تا کرتی 482 کیلومتر

اردبیل تا پارس آباد 233 کیلومتر

 

و نمونه های بسیار دیگر از فاصله شهرهای ایران تا مراکز استان را می توان ذکر کرد که برابر یا بسیار بیشتر از فاصله مرکز استان مازندران تا غربی ترین شهر استان هستند. بنابراین ضمن حمایت از نیت استاندار مازندران در توجه به غرب و شرق مازندران برای توسعه همه جانبه استان، انتظار داریم تا با اتخاذ یک تصمیم مرضی الطرفین ، علاوه بر منافع عمرانی و اقتصادی، منافع سیاسی و جغرافیایی مازندران هم لحاظ شود تا فاصله بهانه ای برای تجزیه چندباره مازندران نگردد. اگر فاصله ملاک تاسیس دفتر استاندار است پس در بیشتر استانهای کشور باید استانداران نسبت به تاسیس دفتر در شهرهای دور دست اقدام کنند یا اینکه شروع به تجزیه استانها و کوچک کردن آن کنیم. عملی که منطقی به نظر نمی رسد. به جای این کار استاندار باید ساختار اداری استانداری را متحول کند و با چابک سازی سیستم اداری و توجیه مدیران کل، اختیارات بیشتری به شهرستانها تفویض نماید و علاوه بر افزایش فرمانداری های ویژه غرب استان، فرمانداری های ویژه فعلی غرب را از حالت تشریفاتی خارج کند.   

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال