امروز: پنجشنبه ۱۴۰۳-۰۱-۰۹


Thursday 28 March 2024
28-Mar-2024 19-رمضان-1445

واکاوی حوادث اصفهان| فراخوان ضدانقلاب برای اغتشاش/ فرصت طلبان ‌مسلح بودند/ هوشمندی پلیس در برابر موج‌سواری دشمن

دیدبان :

گروه استان‌ها ـ در پی اتفاقات رخ داده روز گذشته در اصفهان، مردم و کشاورزان با هوشمندی کامل مسیر خود را از افراد فرصت‌طلب و ضدانقلاب جدا کردند تا دستگاه‌های امنیتی با اغتشاش‌گران برخورد قاطع داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، اتفاقات روز جمعه شهر اصفهان از روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته اما به‌نظر می‌رسد واکاوی این موضوعات، ما را به جزئیات تازه‌ای از ماجرا می‌رساند.

در شرایطی که کشاورزان معترض اصفهان از روز چهارشنبه بعد از دو هفته تحصن در بستر خشک زاینده‌رود با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که چادرهای خود را جمع می‌کنند و منتظر عمل مسئولان استانی و ملی به وعده‌های خود بودند، روز گذشته جمعیت اندکی با حضور در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود، در این محل تجمع کردند.

در این میان، عده اندکی از این افراد، با سر دادن شعارهایی درصدد برهم زدن آرامش محل بودند که با دخالت پلیس، این افراد از محل متفرق شدند. اگرچه کشاورزان و مردم اصفهان اعلام کرده‌اند به‌دنبال اجرای قانون و مصوبات 9 ماده‌ای شورای‌عالی آب هستند اما براساس قول مسئولان استان اصفهان و به‌احترام وعده استاندار این استان، تجمع خود را پایان دادند و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که منتظر انجام قول مسئولان می‌مانند.

ماجرای واقعی اتفاقات روز جمعه اصفهان از زبان سردار میرحیدری

به گفته فرمانده انتظامی استان اصفهان، کشاورزان در اتفاقات روز گذشته حضور نداشتند و برخی در این میان درصدد اختلال در امنیت شهر بودند.

سردار محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی استان اصفهان با تشکر از مردم اصفهان بابت همراهی با پلیس و عوامل انتظامی گفت: کشاورزان با هوشمندی کامل مسیر خود را از افراد فرصت‌طلب و ضدانقلاب جدا کردند تا دستگاه‌های امنیتی با افرادی که قصد داشتند در امنیت شهر اختلال ایجاد کنند برخورد قاطعی انجام دهند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان افزود: با توجه به سنگ‌پرانی و پرتاب نارنجک‌های دست‌ساز که برخی از افراد حاضر در اغتشاشات از آن استفاده می‌کردند، تعدادی از همکاران بنده مجروح شدند و تعدادی نیز توسط ساچمه مجروح شدند و برخی از معترضان دچار مجروحیت سطحی شدند.

وی درباره یکی از مأموران انتظامی که در جریان اغتشاشات با ضربات چاقو مجروح شده است، گفت: عمل جراحی این مأمور نزدیک به 3 ساعت به طول انجامید و حال عمومی وی رو به‌بهبود است و تحت نظر پزشکان است. ضربات چاقو و استفاده از ساچمه نشانگر شرارت افراد فرصت‌طلب و ضدانقلاب است که راه آن‌ها از مردم شهیدپرور اصفهان و کشاورزان عزیز جدا است.

سردار میرحیدری گفت: 7 قبضه سلاح کمری و وینچستر در مبادی ورودی شهر اصفهان کشف شد و برخی از اشرار حاضر در اغتشاشات نیز مسلح به سلاح کمری بودند که برخورد قاطع قضایی با این اشرار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فراخوانی که انجام شده بود، اغتشاش جمعه با فراخوان ضدانقلاب در محل تجمع کشاورزان انجام شد که متأسفانه پس از صدور بیانه صنف کشاورزان و اتمام تحصن این عزیزان، برخی از افراد فرصت‌طلب باوجود خویشتن‌داری پلیس سبب آتش‌زدن چادرها و برخی از افراد نیز حضور پیدا کردند که با هوشمندی مردم اجازه ندادیم به دیگر مناطق شهر گسترش پیدا کند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان این‌که خساراتی به اشجار و اموال عمومی، تابلوها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و خودروهای پارک شده در حاشیه زاینده رود وارد شد، درباره دستگیرشدگان نیز بیان کرد: هنوز جمع‌بندی نسبت به دستگیری‌ها انجام نشده و آمار نهایی را اعلام خواهیم کرد.

استاندار اصفهان: خواسته کشاورزان در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است

سید‌رضا مرتضوی با اشاره به اغتشاش برخی فرصت‌طبان و افراد ضدانقلاب در اعتراض به وضعیت نامناسبت آب در شهر اصفهان اظهار داشت: در طول سالیان گذشته مشکلات انباشته‌ای با توجه به سوء‌مدیریت و کاهش نزولات و بارگذاری‌های اضافه در حوضه آبریز زاینده‌رود سبب فراهم‌شدن شرایط نامناسبی در این حوضه شده است و سبب شده معیشت کشاورزان به‌خطر بیافتد و خواسته‌های آن‌ها در این چند ساله کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در این 2 ماهه ده‌ها جلسه با کشاورزان برگزار کردیم و ارتباط تنگاتگی با آن‌ها داشتیم. در این زمینه با حضور وزیر نیرو در اصفهان پیگیر مسائل کشاورزان بودیم و مصوباتی را در حوضه آبریز زاینده رود داشتیم که ستاد احیاء زاینده‌رود به دستور رئیس‌جمهور تشکیل و مسائل مهمی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و مصوبات آن در حال پیگری است.

استاندار اصفهان با اشاره به این‌که در مجموعه مدیریت استان در حال کاستن از مسائل انباشته هستیم، بیان کرد: برخی از تصمیمات کوتاه مدت است که در این زمینه با توجه به این حوضه آبریز زاینده‌رود بخش قابل توجهی از آن حق‌آبه کشاورزان است که در این بخش با وزارت نیرو هماهنگی شده و قرار بر این شد حق‌آبه کشاورزان که در بخش‌های دیگر صرف شده است با همکاری جهاد کشاورزی خسارت و طلب کشاورزان پرداخت شود و در گام‌های بعدی، ساماندهی به زاینده رود و مسائل مربوط به پساب فاضلاب پیگیری شود.

تنها 14 درصد از ظرفیت سد زاینده‌رود آب دارد

سید مجتبی موسوی نائینی مدیر بهره‌برداری سد زاینده‌رود با اشاره به این‌که در سال جاری سد زاینده‌رود شرایط خاصی داشته و در حال حاضر 168.5 میلیون متر مکعب آب در آن قرار دارد، گفت: میزان ورودی این سد در حال حاضر 11 متر مکعب بر ثانیه  و خروجی سد 12 متر مکعب بر ثانیه است که تنها  14 در صد سد آب دارد و در مقایسه با بلند مدت کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: با توجه پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی متکی به پیش‌بینی‌ها هستیم و امیدواریم بارش‌ها افزایش پیدا کند و ما نیز موظفیم آب شرب مرم را تأمین و در صورت بهبود شرایط آب به بخش‌های دیگر از جمله کشاورزی اختصاص پیدا کند.

هیچ کشاورزی در تجمع جمعه حاضر نبود

حسین وحیدا، عضو مجمع صنف کشاورزان نیز گفت: برای روز جمعه هیچ فراخوانی صادر نکرده بودیم و هیچ کشاورزی در تجمع حاضر نبود. اغتشاش در بستر زاینده‌رود به هیچ عنوان پسندیده نبود./تسنیم

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=5605

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار