امروز: جمعه ۱۴۰۳-۰۱-۳۱


Friday 19 April 2024
19-Apr-2024 11-شوال-1445

خبرهای تازه از رویداد ساری ۲۰۲۲؛ تدوین تقویم سلسله نشست‌های مازندران و اکو در نیمه دوم سال

ساری– رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ پس از برگزاری مراسم سه روزه افتتاحیه عملا از نظر برپایی برنامه‌های اجرایی متوقف شده و مسکوت مانده است اما دبیر این رویداد می‌گوید که با برنامه‌ریزی‌ها و تزریق اعتبار قرار است در نیمه دوم سال اقدامات متعددی مانند جشنواره‌ها و نشست‌های بین‌المللی برگزار شود.

دیدبان شمال :

حدود چهار ماه از برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ می‌گذرد. برنامه‌ای که پس از چند نوبت تاخیر، نهایتا روز ۲۰ اردیبهشت با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سفرای کشورهای عضو اکو و دبیرکل و مدیران این سازمان اقتصادی در ساری آغاز به کار کرد و قرار شد پیرو آن به طور مستمر برنامه‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در ساری و سایر مناطق این استان برگزار شود.

پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال جاری میلادی با عنوان رویداد «ساری‌۲۰۲۲» اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیات وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید. پس از فعالیت اجرایی این رویداد، آذر ۱۳۹۸ دبیرخانه ساری۲۰۲۲ در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی راه افتاد و به مرور گام‌های دیگر برای رسیدن به برنامه‌ای مدون در مسیر تحقق اهداف این رویداد بین‌المللی برداشته شد تا این‌که کار به برگزاری مراسم افتتاحیه در ۲۰ اردیبهشت امسال و حضور سه روزه سفرای کشورهای عضو اکو و مدیران این سازمان همکاری‌های اقتصادی در مازندران رسید.

اما پس از آن مراسم سه روزه، هیچ کدام از برنامه‌هایی که پیش‌تر مسئولان مرتبط با این رویداد درباره آن مطرح کرده بودند دیده نشد. البته شهرداری ساری تلاش کرد تا با زیباسازی خیابان ۱۸ دی و بلوار طالقانی به بخشی از تعهداتش در زمینه بهسازی زیرساخت‌های شهر در قالب پروژه‌های مرتبط با ساری۲۰۲۲ عمل کند اما در قالب برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی نمی‌توان موردی را نام برد که بیانگر انجام اقدامی عملی به مناسبت ساری۲۰۲۲ باشد.

بنرهای تبلیغ مراسم افتتاحیه این رویداد نیز هنوز با وجود گذشت چهار ماه از این مراسم در برخی نقاط ساری نصب هستند و سایت ساری۲۰۲۲ که ۱۱ بهمن پارسال در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران رونمایی شده بود از دسترس خارج شده است.

خبرهای تازه از رویداد ساری ۲۰۲۲؛ تدوین تقویم سلسله نشست‌های مازندران و اکو در نیمه دوم سال

جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی تعریف شده در قالب این رویداد برای تابستان هم اجرا نشدند. ضمن این‌که وعده معاون امور مجلس و استان‌های وزارت میراث فرهنگی مبنی بر این‌که وزیر میراث فرهنگی برای رویداد ساری۲۰۲۲ نماینده ویژه معرفی می‌کند نیز محقق نشد.

ساری۲۰۲۲ در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در چنین شرایطی برای بسیاری از افرادی که طی ماه‌های اخیر در رسانه‌ها و فضای مجازی با این رویداد بین‌المللی آشنا شدند این پرسش پیش می‌آید: رویداد ساری۲۰۲۲ که قرار بود با اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دروازه توسعه گردشگری مازندران باشد، اکنون و در فاصله حدود چهار ماه تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی چه مرحله‌ای را طی می‌کند و در چه نقطه‌ای از برنامه‌های تعریف شده‌اش قرار دارد؟

دبیر رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ که طراح اصلی رویداد پایتختی گردشگری کشورهای عضو اکو نیز هست در پاسخ به این پرسش می‌گوید: طی چند ماه اخیر برنامه‌های اجرایی مد نظر برای تحقق اهداف این رویداد بین‌المللی تدوین شده و اخیرا نیز در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار گرفت تا پس از تایید این برنامه‌ها اجرای آن‌ها نیز آغاز شود.

علی ماهفروزی از تدوین چند برنامه و اقدام اولویت‌دار برای رویداد ساری۲۰۲۲ طی نیمه دوم سال ۱۴۰۲ خبر می‌دهد و می‌افزاید: بر خلاف باور بسیاری از افراد که معتقدند سال ۲۰۲۲ پایان این رویداد بین‌المللی برای مازندران است، همواره تاکید کرده‌ایم پایان سال ۲۰۲۲ باید آغاز برنامه‌محور شدن گردشگری با رویکرد بین‌المللی در مازندران باشد. بر همین اساس نیز برنامه‌های هماهنگ‌کننده برای این رویداد تا پایان سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت و در سال آینده نیز باید شاهد پیامدهای مثبت این اقدامات تعریف شده برای رویداد باشیم.

خبرهای تازه از رویداد ساری ۲۰۲۲؛ تدوین تقویم سلسله نشست‌های مازندران و اکو در نیمه دوم سال

سلسله نشست‌های بین‌المللی در نیمه دوم سال

وی از برنامه‌ریزی و تدوین تقویم دیدارهای بین‌المللی بین مسئولان استان و سرمایه‌گذاران کشورهای عضو اکو در نیمه دوم سال جاری خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: یکی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار ما که باید با جدیت دنبال کنیم، برگزاری نشست با سرمایه‌گذاران و فعالان گردشگری کشورهای عضو اکو است. با توجه به این‌که به مناسبت افتتاحیه ساری۲۰۲۲ برنامه‌ای متمرکز و در خور توجه برگزار شد، پیشنهاد دادیم به جای این‌که در یک تاریخ معین میزبان مسئولان و سرمایه‌گذاران مرتبط با گردشگری همه کشورهای عضو اکو باشیم، طی ۶ ماه دوم سال هر ۱۵ روز یک بار سرمایه‌گذاران و مسئولان مرتبط یکی از کشورهای عضو اکو به مازندران سفر کنند.

دبیر رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ خاطرنشان می‌کند: تقویم و برنامه برگزاری این نشست‌ها بر اساس اهمیت و ظرفیت‌ کشورهای عضو اکو برای مراودات اقتصادی و گردشگری تدوین و به وزارتخانه ارائه شده است. با اجرای این شیوه از دیدارها به جای این‌که طی یک بازه زمانی محدود شاهد رایزنی‌های بین‌المللی باشیم، تا پایان سال سلسله دیدارهای بین‌المللی در قالب رویداد ساری۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت تا پس از فراهم شدن بسترهای تعاملات اقتصادی و گردشگری، از سال‌ آینده وارد عملیات اجرایی برنامه‌ها شویم.

ماهفروزی درباره سایر برنامه‌های مد نظر برای رویداد ساری۲۰۲۲ که برای نیمه دوم امسال تدوین شده نیز می‌گوید: برپایی نمایشگاه ملی گردشگری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، جشنواره غذا و میراث کشاورزی و برگزاری تورهای آشناسازی برای راهنمایان گردشگری استان‌های مختلف نیز از برنامه‌هایی هستند که برنامه‌ریزی شده و در صورت تأمین اعتبار آمادگی اجرای آن‌ها را داریم.

وی با بیان این‌که چندین جشن و جشنواره موضوعی مرتبط با ساری۲۰۲۲ برای نیمه دوم سال تعریف شده است، می‌افزاید: جشنواره هدفمند رسانه و گردشگری یکی از طرح‌های مد نظر است که به دنبال اجرای آن هستیم تا از ظرفیت رسانه‌های استان در این حوه بیشتر استفاده کنیم. یکی از طرح‌های ما نیز برگزاری جشنواره فیلم‌های کوتاه گردشگری در مازندران و معرفی این استان به عنوان پایتخت فیلم‌های کوتاه حوزه گردشگری کشورهای عضو اکو است.

خبرهای تازه از رویداد ساری ۲۰۲۲؛ تدوین تقویم سلسله نشست‌های مازندران و اکو در نیمه دوم سال

دلایل رکود در اجرای برنامه‌های ساری۲۰۲۲

دبیر رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ درباره دلایل راکد ماندن فعالیت‌های مرتبط با این رویداد در چهار ماه اخیر نیز می‌گوید: ما باید بر اساس بودجه‌ برنامه‌ریزی کنیم. پس از برگزاری مراسم افتتاحیه در انتظار تامین اعتبار برای ادامه برنامه‌ها بودیم که خوشبختانه اخیرا حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار به همین منظور تزریق شد. در صورت تایید برنامه‌های ارائه شده به وزارتخانه با هماهنگی استانداری اجرای برنامه‌های مربوط به ساری۲۰۲۲ از سر گرفته می‌شود.

ماهفروزی تصریح می‌کند: علاوه بر مسائل اعتباری برخی مسائل اداری مرتبط با تغییر و تحولات مدیریتی این اداره کل نیز پروژه را تا حدودی تحت‌الشعاع قرار داد. ضمن این‌که در ماه‌های محرم و صفر طبیعتا امکان برپایی بسیاری از برنامه‌ها را نداشتیم، البته برای این ایام نیز قصد داشتیم که روی هنر تعزیه‌خوانی در مازندران به عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی متمرکز شویم که به دلیل مسائل اعتباری این امر محقق نشد و قصد داریم در نیمه دوم سال این برنامه را نیز اجرایی کنیم.

وی می‌افزاید: البته ما هم معتقدیم که با توجه به شرایط آب و هوایی بسیار خوب مازندران در ماه مهر بهتر بود یک سری از برنامه‌ها را برگزار می‌کردیم. با همه این اوصاف کارهای منتسب به ۲۰۲۲ را تنظیم کردیم و همه آن‌ها را در برنامه‌های خودمان اجرایی می‌کنیم. دبیرخانه به وظایفش برای پیگیری عمل کرد و قطعا هیچ برنامه‌ای را هم از قلم نمی‌اندازیم. با توجه به حمایت استاندار و مدیرکل جدید فکر می‌کنم اجرای برنامه‌های مرتبط با رویداد در استان سرعت بگیرد.

دبیر رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ با تاکید بر این‌که تلاش برای بهره‌برداری مناسب از این رویداد باید همچنان به عنوان یک پروژه تا رسیدن به هدف ادامه داشته باشد، اظهار می‌کند: مازندران با این حجم بالای رفت و آمدها هنوز یک مقصد بین‌المللی سفر نیست. زمانی مقصد سفر بین‌المللی می‌شویم که همه ارکان جامعه درگیر پذیرش مسافران خارجی شود. ما تا رسیدن به این نقطه راه زیادی در پیش داریم و با رویداد ساری۲۰۲۲ نیز به دنبال کوتاه کردن این راه هستیم.

ماهفروزی درباره اهمیت توجه به گردشگری در کشورهای عضو اکو می‌گوید: کاری که کشورهای عضو اکو هنوز به آن نپرداخته‌اند تدوین سند توسعه گردشگری کشورهای عضو این سازمان است. حوزه گردشگری این سازمان بسیار جوان است و باید به صورت حرفه‌ای برنامه‌هایش را پیش ببرد تا در نهایت علاوه بر افزایش مراودات گردشگری، مجموعه این کشورها را به عنوان یک مقصد منطقه‌ای و چند ملیتی معرفی کند. در همین راستا نیز پیشنهاد کردیم تا از این پس در مراسم افتتاحیه میزبانی هر شهر، پاویون شهرهای قبلی که پایتخت گردشگری اکو بودند برپا شود و به مرور شاهد جریان‌سازی نمایشگاهی گردشگری اکو هم باشیم.

اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=15035

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار