امروز: پنجشنبه ۱۴۰۳-۰۱-۰۹


Thursday 28 March 2024
28-Mar-2024 19-رمضان-1445

کنعانی: تبادل پیام‌ها در خصوص مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد/ تعرض به سپاه تعرض به امنیت ملی ایران است

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از تبادل پیام‌ها در خصوص مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

دیدبان شمال :

 «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

مذاکرات با دولت کره در کانال‌های مختلف ادامه دارد

کنعانی درباره بدعهدی‌های کره جنوبی و اظهارات رییس جمهور این کشور گفت: مطالبات مالی ایران از کره جنوبی حق قانونی ملت ایران است، موضوع این مطالبات و ضرورت پرداخت مرتبط با هیچ موضوع دیگری نیست و دولت کره متعهد است حقوق ملت ایران را پرداخت کند. مذاکرات با دولت کره در کانال‌های مختلف انجام شد و ادامه دارد. متأسفانه همکاری دولت کره رضایت‌بخش نبوده است و حتی در موارد غیرتحریمی هم که دولت کره می‌توانست اقدام کند، اقدام لازم را انجام نداده است، البته کمک جزیی در پرداخت بخشی از التزامات مالی مربوط به حق عضویت ایران در سازمان ملل را پرداخت کرده است، انتظار داریم که دولت کره در این ارتباط به مسئولیت‌های قانونی خودش در این زمینه عمل کند.

تبادل پیام‌ها ادامه دارد/ مذاکرات مستقیم با آمریکا نداریم

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم در خصوص احتمال آغاز دور جدید مذاکرات گفت: تأکید می‌کنم که همان‌طور که قبلاً عرض کردیم تبادل پیام‌ها از کانال‌های مختلف ادامه دارد. موضوع هسته‌ای صرفاً موضوع ایران نیست همان‌طور که سخنگوی اتحادیه اروپا هم اظهار کرده آقای بورل در تعامل با طرف‌های ذی‌ربط است و از این چارچوب تبادل پیام‌ها ادامه دارد. در ارتباط با مذاکرات عدم مذاکرات رسمی به‌معنای عدم تبادل پیام نیست. در مجموع در این زمینه مواضع ایران روشن است. موضوع هسته‌ای موضوعی است که تمام طرف‌های آن منافعشان درگیر است. در هر حال روند پیگیری موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در چارچوب دیپلماتیک مورد اهتمام ایران است، طرف‌های دیگر هم نشان دادند که در حفظ برجام تأکید دارند و امیدواریم در عمل هم گام‌هایی برداشته شود. آقای ایروانی در این ارتباط توضیح دادند و مذاکرات مستقیم و دوجانبه‌ای با آمریکا نداریم.

کنعانی در خصوص سیاست‌های آمریکا علیه ایران اظهار کرد: در طول سنوات گذشته اقدامات دولت آمریکا متنوع بوده است و در حوزه‌های مختلف شاهد سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ایران بودیم. ماهیت رفتار آمریکا علیه ایران خصمانه است، به‌ویژه در بحث تحریم‌ها، مصادیق بارزی از جنایت علیه بشریت برای آمریکا ثبت شده است.

نسبت به عواقب هرگونه اقدام نسنجیده اروپا هشدار جدی داده شد

وی در خصوص گفته وزیر امور خارجه درباره خروج احتمالی ایران از “ان‌پی‌تی” گفت: فکر می‌کنم گفته آقای امیرعبداللهیان در خصوص اقدام نسنجیده اروپا علیه سپاه کافی است. آنچه مربوط به موضوع تحریم سپاه است، اقدام پارلمان اروپایی تصویب یک قطعنامه در خصوص ایران بود. هرچند قطعنامه پارلمان اروپا غیرالزام‌آور است و یک قطعنامه توصیه است اما طبیعی است که ایران این اقدام را یک اقدام غیرمسئولانه می‌داند و محکوم کرده است، در این ارتباط ایران اقدامات قابل‌توجهی را انجام داده است، هم در گفتگوی آقای وزیر با آقای بورل گفتگوی مفصلی صورت گرفت و هشدارهایی به مقام اروپایی داده شد، همچنین گفتگوی آقای وزیر با همتای سوئدی هم در این رابطه صورت گرفت و نسبت به عواقب هرگونه اقدام نسنجیده اروپا هشدار جدی داده شد، در مجامع بین‌المللی دیگر هم هشدارهای لازم با جدیت به طرف اروپایی داده شده است و تلاش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

سپاه پاسداران یک نهاد حاکمیتی برآمده از قانون اساسی ایران است/ جواب ما حتماً متناسب با رفتار اروپا است

وی با تأکید بر اینکه “تروریستی اعلام کردن یک نهاد حاکمیتی از منظر حقوق بین‌الملل هم مغایر با مبانی شناخته‌شده است” تصریح کرد: سپاه پاسداران یک نهاد حاکمیتی برآمده از قانون اساسی ایران است. بر مبنای منشور ملل متحد تحریم این نهاد نقض صریح منشور است. سپاه نیروی حمایت از تمامیت ارضی و ملت ایران است که از زمان تأسیس با صلابت از امنیت ملی و ملت ایران حفاظت کرده است، همچنین در حوزه امنیت منطقه‌ای هم اقدامات سپاه بسیار بزرگ بوده است، خود اروپا هم مدیون مبارزه تعیین‌کننده سپاه در منطقه در مقابله با داعش است. تعرض به سپاه تعرض به امنیت ملی ایران است و نتایج آن حتماً به‌عهده تعرض‌کننده خواهد بود، البته سپاه نیروی قدرتمندی است اما اقدام ناشیانه اتحادیه اروپا همانند این است که اتحادیه مایل است دست یک نیروی ضدتروریست را ببندد و در مقابل دست تروریست‌ها را باز بگذارد. مایلیم به افکار اروپا هم بگوییم که اگر امنیتی در اروپا است که قبلاً مورد حمله داعش قرار گرفته، امنیت کنونی نتیجه مبارزه سپاه علیه تروریست است. اروپا حتماً می‌داند که ایران در مقابل با اقدامات نسنجیده کشورهای اروپایی دست‌بسته نیست و ایران از توان و همچنین اراده لازم برای برخورد متقابل برخوردار است. لازم است یادآوری کنم که مجلس شورای ایران پیش‌نویس مصوبه دوفوریتی خودش را آماده کرده است و حتماً اقدام قانونی انجام خواهد داد، بهتر است اروپا به پای خودش شلیک نکند، جواب ما حتماً متناسب با رفتار اروپا است، در مقابل تعامل، تعامل و در مقابل تعارض حتماً تعارض خواهیم کرد.

موضوع تبادل زندانیان یکی از موضوعات جدی ایران است

کنعانی در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: موضوع تبادل زندانیان یکی از موضوعات جدی ایران است، ما به این موضوع از دریچه انسانی نگاه می‌کنیم و ایران مایل است که اقدام لازم صورت بگیرد تا ایرانی‌های زندانی‌شده در آمریکا که به‌بهانه‌های واهی دستگیر شدند، هرچه سریع‌تر آزاد شوند، در این زمینه ما با آمریکا توافقاتی داشتیم اما دولت آمریکا این موضوع را به برجام گره زد و خواسته ایران نبود، پیام‌هایی از کانال‌های مختلف دراین‌باره توسط ایران صورت گرفته است و امیدواریم دولت آمریکا هم مسئولانه عمل کند.

هر زمان زمینه فراهم شود، سفر گروسی به تهران انجام خواهد شد

وی در خصوص اظهارات گروسی درباره برجام و سفر احتمالی وی به تهران اظهار کرد: آقای گروسی مقام مسئول برای اظهار نظر در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیست. در ارتباط با همکاری‌های ایران با آژانس، ایران کما فی السابق به همکاری‌ها در چارچوب حقوقی که ناشی از عضویت و همکاری است، پایبند بوده و خواهد بود. کانال‌های گفتگوی ایران با آژانس ادامه دارد. برای انجام سفر ایشان به تهران طبیعتاً مبتنی بر روند گفتگوها هر زمان که زمینه انجام سفر صورت گیرد، انجام خواهد شد، همچنین از طریق نماینده ایران در وین گفتگوها و انتقال پیام وجود دارد.

دولت‌های اروپایی که به اوکراین سلاح ارسال می‌کنند حق طرح ادعا علیه ایران را ندارند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گفتگوهای ایران و اوکراین گفت: گفتگوهای دو هیئت ایرانی و اوکراینی در ارتباط با ادعاهای مطرح‌شده علیه ایران با کمک یک دولت دوست در یک دوره برگزار شد و در ترکیب هیئت اعضای فنی و تخصصی دو طرف حضور داشتند و شواهد و ادعاهای مطرح‌شده مورد بررسی قرار گرفته است. ایران توضیحات لازم را در ارتباط با آن میزان از نکاتی که در جلسه از طرف اوکراینی اظهار شد، پاسخ داد، در این زمینه شواهدی اثبات‌کننده ارائه نشده است. قرار شد هیئت‌ها به کشورهای خود بازگردند و در صورت لزوم گفتگوها ادامه پیدا کند. مواضع رسمی ایران در بحث اوکراین و ادعاهای مطرح‌شده در خصوص پهپادها بارها اعلام شده است و ایران تأکید می‌کند که هیچ پهپاد و هیچ ملزومات نظامی را برای استفاده یک طرف جنگ در اختیارش قرار نداده است. در گفتگوهای اخیر آقای وزیر با آقای بورل مجدداً تأکید شد که ایران در صورت تمایل طرف اوکراینی گفتگوهای تخصصی و فنی در این خصوص انجام دهد، اگر طرف مقابل شواهد و ادله‌ای دارد مطرح کند، اما اینکه طرف‌هایی مایل باشند با بهانه‌های واهی ایران را در مبحث جنگ مسئول قلمداد کنند، این اتهامات استمرار رفتارهای غلط آنها برای فشار به ایران است. ایران همچنان بر مواضع اصولی خودش تأکید دارد که یک طرف جنگ نیست و بر روند سیاسی برای پایان دادن به این جنگ تأکید دارد. دولت‌های اروپایی که به اوکراین سلاح ارسال می‌کنند حق ندارند ادعاهایی را متوجه ایران بکنند.

اتحادیه اروپا به‌دنبال دامن‌زدن به ایجاد بی‌ثباتی در ایران است

کنعانی درباره اقدامات مقامات اروپایی علیه ایران اظهار کرد: ما در حوزه مناسبات با اتحادیه اروپا علاقه‌مندیم که اروپا از این فضای احساسی در روند مناسبات با ایران خارج شود و رویکرد سازنده‌ای را در پیش گیرد، اروپا حتماً به جایگاه ایران در منطقه واقف است. متأسفانه در ماه‌های اخیر متعاقب تحولات رخ‌داده در ایران، اتحادیه اروپا علی‌الخصوص سه کشور خاص سیاست‌های غیرسازنده در ارتباط با ایران در پیش گرفتند؛ دامن زدن به بی‌ثباتی در ایران، تهییج به اغتشاشات و استفاده از ابزارهای رسانه‌ای که رفتار غیرسازنده است. متأسفانه اتحادیه اروپایی با رفتار غیرمنطقی به‌دنبال دامن زدن به ایجاد بی‌ثباتی در ایران هستند و هزینه‌های سنگینی در مناسبات دوجانبه تحمیل کردند. در گفتگوهای ایران با مقامات اروپا تأکید شده است که ایران به تعامل سازنده با تعامل سازنده و به تقابل با تقابل پاسخ خواهد داد، توصیه می‌کنیم که رفتارهای خود را اصلاح کنند و استفاده از ابزار فشار سیاسی برای امتیازگیری در موضوعات دیگر از طرف ایران غیرقابل قبول است.

دامن‌زدن به این موضوع (استفاده از نام جعلی خلیج فارس) یک اقدام غیراصولی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس گفت: لازم است تأکید کنیم بسیاری از منابع معتبر و اصیل تاریخی که از سوی دانشمندان و مورخین جهان نوشته شده، نام اصیل خلیج فارس بر این پهنه آبی جنوب ایران اطلاق شده است، در سازمان ملل متحد هم بر استفاده از نام خلیج فارس تأکید شده است، در اسناد مختلفی که منتشر شده است همگی بر عنوان صحیح خلیج فارس تأکید می‌کنند، بنابراین دامن زدن به این موضوع یک اقدام غیراصولی تلقی می‌شود، پهنه آبی خلیج فارس یک پهنه برای استفاده و همکاری کشورهای منطقه است،
در ارتباط با کره و چین نیز ما واکنش‌های جدی خودمان را نشان دادیم. دولت کره مصمم است اشتباه خودش را جبران کند و در خصوص چین هم اقداماتی انجام شد. ما انتظار داریم کشورهایی که عضو جغرافیای منطقه نیستند، بر بیان مواضع و دیدگاه به‌گونه‌ای عمل کنند که به تعامل سازنده در منظقه کمک شود و از چالش‌های غیرضروری هم اجتناب شود.

شرط‌بندی آنها (غرب) بر تحولات ایران شرط‌بندی توأم با خسارت است

کنعانی در واکنش به اظهارات جان کربی هماهنگ‌کننده امور راهبردی کاخ سفید گفت: در بحث مذاکرات، ایران جدی بود، نکته‌ای که مطرح می‌کنند به نوع نگاهشان ربط دارد، بارها اعلام کردند که موضوع هسته‌ای اولویت اول ما نیست، این نشان‌دهنده میزان جدیت و اراده سیاسی آنها نسبت به پیشبرد مذاکرات است. آنچه مطرح می‌کنند با آنچه انجام می‌دهند همخوانی ندارد. شرط‌بندی آن‌ها بر تحولات ایران هم شرط‌بندی توأم با خسارت است. ایران مقتدر و باثبات است، اعمال فشار با هدف کسب امتیاز در مذاکرات مورد قبول نیست و ایران هم از خطوط قرمز خود کوتاه نخواهد آمد.

مواضع مثبتی از طرف عربستان شنیدیم

کنعانی درباره مذاکرات با عربستان گفت: مواضع مثبتی هم از طرف دولت عربستان شنیدیم و متناسب با آن برای حل‌وفصل اختلافات و ارتقای مناسبات اقدام خواهیم کرد.

جمهوری چک در زمان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا عملکرد خوبی نداشت

وی در خصوص اقدامات جمهوری چک در زمان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا گفت: بخشی از گفتگوهای وزیر خارجه ایران با همتای سوئدی مبتنی با همین تغییر و تحول بود، در ارتباط با چک به‌طور کلی می‌گویم که در طول مسئولیت رژیم چک بر ریاست اروپا ما شاهد میراث ناموفق و عملکرد غیرقابل دفاع در ارتباط با مقوله حقوق بشر و ایران بودیم. ما در طول ریاست چک بر اروپا ما شاهد مسائل حقوق بشری زیادی بودیم. ما شاهد نقض حقوق بشر ملت فلسطین توسط رژیم صهیونیستی بودیم. ده‌ها کشته از میان کودکان و زنان صورت گرفته است که از سوی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا هیچ واکنش مناسبی نداشتیم، از ریاست اتحادیه اروپا که همواره مطرح می‌کند حقوق بشر از اولویت‌های آنان است، عملکرد خوبی را ندیدیم، امیدواریم که سوئد که اکنون ریاست دوره‌ای را به‌عهده دارد، اقدامات مؤثری را در حوزه حقوق بشر انجام دهد.

از کاهش تنش در شبه‌جزیره کره حمایت می‌کنیم

کنعانی در خصوص تنش موجود بین دو کشور کره اظهار کرد: تنش موجود در شبه‌جزیره کره تنش دیرینه‌ای است، بخشی از آن در چارچوب بازی قدرت‌ها است. ما از راهکار سیاسی برای کاهش تنش‌ها و حل‌وفصل اختلافات در چارچوب حقوق بین‌الملل حمایت می‌کنیم. نگاه اصولی ایران استفاده از روش‌های سیاسی و چارچوب بین‌المللی برای پایان اختلافات است. روابط ما با هر دو کره روابط خوبی است و تماس‌ها در سطوح مختلف برقرار است، در جایی که در ارتباط با موضوع معینی نقشی از ایران مطالبه شود، ایفای نقش خواهد کرد.

سیاست ایران در قبال عراق کمک به” تثبیت سیاسی” این کشور است

وی در خصوص همکاری‌های ایران و عراق و نقش مخرب آمریکا در ارتباط با آن گفت: این‌که آمریکا با اقدامات نسنجیده در روابط دوجانبه کشورها تأثیرات هدفمندی ایجاد کند، یک رفتار شناخته‌شده سنتی در رفتار سیاست خارجی آمریکا است. مناسبات ایران و عراق چارچوب‌هایش را منافع و مصالح دو کشور تعیین می‌کند، عراق جزو شرکای تجاری ما در منطقه است. ایران در کمک به نیازهای اساسی دولت عراق، نقشی تعیین‌کننده دارد، اساساً سیاست ایران در ارتباط با عراق، کمک به تثبیت سیاسی عراق بود، نقش ایران همواره نقش کمک‌کننده بوده و هیچ‌گاه نقش سلبی نداشته است.

ایران در ارتباط با امنیت ملی خود با هیچ طرفی تسامح نخواهد کرد

کنعانی در پایان در خصوص اعدام اکبری، جاسوس دوتابعیتی و واکنش انگلیس اظهار کرد: در ارتباط با پرونده مورد اشاره، همان‌طور که قوه قضاییه اعلام کرد ایشان به‌جرم اقدام علیه امنیت داخلی و ملی ایران از طریق انتقال اطلاعات داخلی به اعدام محکوم‌ شد، جرم ایشان جاسوسی بود و بر همین اساس دستگیر شد و پرونده ایشان در دادگاه صالحه مورد بررسی قرار گرفت. ایشان به‌جرم جاسوسی برای انگلیس به اعدام محکوم شد. در ارتباط با مواضع اروپا و دولت انگلیس، خب، طبیعی است. ایران همانند کشور دیگر در ارتباط با امنیت ملی خود با هیچ طرفی تسامح نخواهد کرد. اطلاعاتی که ایشان درز داد منجر به شناسایی یک دانشمند برجسته هسته‌ای ایران شد. فارغ از کم‌وکیف اطلاعاتی این فرد عامدانه به طرف‌های خارجی ارائه داد. کشورهایی که مدعی عدم مداخله در امور داخلی کشورها هستند، نسبت به اقدام ایران که برای امنیت ملی خود انجام داد، معترض هستند./تسنیم

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=16597

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار