امروز: پنجشنبه ۱۴۰۳-۰۱-۰۹


Thursday 28 March 2024
28-Mar-2024 19-رمضان-1445

کاهش تورم تولیدکننده در تابستان ۱۴۰۱/ افت ۱۰ درصدی تورم سالانه تولید

تهران- کاهش نرخ تورم تولیدکننده درتابستان امسال تداوم داشت و براساس آخرین داده‌های مرکز آمار تورم فصلی ۸.۷ درصد، نقطه به نقطه، ۶.۱ درصد و سالیانه ۹.۸ درصد کم شده است.

دیدبان شمال :

نرخ تورم تولیدکننده تغییر در قیمت تمام شده کالاها و خدمات ارائه شده از سوی تولیدکننده را ارزیابی می‌کند. افزایش نرخ تورم نشانه بالارفتن هزینه‌ها و این افزایش قیمت‌ها در نهایت بر مصرف‌کننده اثر خواهد گذاشت.

مرکز آمار وضعیت نرخ تورم در تابستان امسال را اعلام کرد. بر اساس این گزارش در فصل تابستان ۱۴۰۱، شاخص قیمت کل تولیدکننده ٦٧١,٠ می‌باشد که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۷٫۱ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۴۳٫۲ درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۳۹٫۹ درصد افزایش داشته است.

کاهش ۸.۷ درصدی تورم فصلی تولید

در فصل تابستان ۱۴۰۱، درصد تغییرات شاخص قیمت کل تولیدکننده نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٧,١ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۱۵٫۸ درصد)، ۸٫۷ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به‌ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل قبل، ۷٫۱ درصد افزایش دارد.

تابستان امسال بیشترین تورم فصلی با ۱۷٫۵ درصد مربوط به گروه “کشاورزی” و کم‌ترین تورم فصلی با ۲٫۴ درصد مربوط به گروه “تولید، انتقال و توزیع برق” ثبت شده است. در این فصل گروه “صنعت” با نرخ تورم ۲٫۳- درصد مواجه بوده است.

کاهش ۶.۱ درصدی تورم نقطه به نقطه تولید

در فصل تابستان ۱۴۰۱، درصد تغییرات شاخص قیمت کل تولیدکننده نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٤٣,٢ درصد بود که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۴۹٫۳ درصد)، ۶٫۱ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان به‌ازای تولید در داخل کشور، در فصل تابستان ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۳٫۲ درصد افزایش دارد.

در این فصل بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۶۰٫۵ درصد مربوط به گروه “کشاورزی” و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۱۰٫۹ درصد مربوط به گروه “تولید، انتقال و توزیع برق” می‌باشد.

کاهش نزدیک به ۱۰ درصدی تورم سالانه تولید

در فصل تابستان ۱۴۰۱، درصد تغییرات شاخص قیمت کل تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ٣٩,٩ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۴۹٫۷ درصد)، ۹٫۸ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به‌ازای تولید در داخل کشور، در چهار فصل منتهی به تابستان ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۹٫۹ درصد افزایش دارد.

در این فصل بیشترین تورم سالانه با ۵۸٫۵ درصد مربوط به گروه “کشاورزی” و کم‌ترین تورم سالانه با ۱۲ درصد مربوط به گروه “تولید، انتقال و توزیع برق” می‌باشد./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=15822

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار