امروز: شنبه ۱۴۰۳-۰۲-۰۱


Friday 19 April 2024
20-Apr-2024 12-شوال-1445

چین: تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر ایجادکننده «روالی خطرناک» است

دیدبان شمال :

وزارت خارجه چین ضمن بیان این که پیش‌نویس قطعنامه برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل به صورت شفاف تهیه نشد، تعلیق روسیه از این شورا را اقدامی غیرسازنده و نمونه‌ای خطرناک توصیف کرد.

وزارت خارجه چین اعلام کرد تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر از سوی سازمان ملل یک روال خطرناک ایجاد می‌کند.

این وزارتخانه افزود چین مخالف استفاده از مسائل حقوق بشری به عنوان بهانه‌ای برای فشار بر دیگر کشورها است و چنین اقدامی به کاهش درگیری‌ها کمک نمی‌کند.

شبکه «بلومبرگ» هم گزارش داد چین اعلام کرد که تهیه پیش‌نویس قطعنامه برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه به شیوه‌ای باز و شفاف انجام نشد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چنین اقدام عجولانه‌ای که سایر کشورها را مجبور به انتخاب طرف‌ می‌کند، شکاف میان کشورهای عضو را تشدید خواهد کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل پنجشنبه (۱۸ فروردین/۷ آوریل) قطعنامه‌ای را که خواستار معلق شدن عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل است به تصویب رساند. ۹۳ کشور با این قطعنامه موافقت کردند، ۲۴ کشور به آن رأی منفی و ۵۴ کشور به آن رأی ممتنع دادند. چین و ایران جزو کشورهایی بودند که با قطعنامه مخالفت کردند و به آن رای منفی دادند.

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه بعد از متهم کردن نیروهای ارتش روسیه به کشتار صدها نفر از غیرنظامیان در شهر «بوچا» خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر شد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بعد از تعلیق روسیه، با صدور بیانیه‌ای از رأی مجمع عمومی سازمان ملل متحد استقبال کرد. وی مدعی شد این رأی گامی مهم از سوی جامعه بین‌المللی برای نشان دادن این است که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه چگونه کشورش را به یک «کشور مطرود» در سطح بین‌المللی تبدیل کرده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه پنجشنبه شب در واکنش به تعلیق کشورش در شورای حقوق بشر سازمان ملل به بهانه وقایع شهر بوچا در اوکراین، ضمن تکذیب ادعای دست داشتن روسیه در وقایع بوچا، گفت تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل مایه تأسف بوده و «ما به دفاع از منافع خود با استفاده از هر روش قانونی ممکن ادامه خواهیم داد»./خبرگزاری فارس

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=9680

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار