امروز: جمعه ۱۴۰۳-۰۱-۳۱


Friday 19 April 2024
19-Apr-2024 11-شوال-1445

نگرانی‌ از افت منابع آب‌های زیرزمینی مازندران

ساری- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران وضعیت منابع آب زیرزمینی استان را نگران کننده توصیف کرد و گفت: طبق آمارهای موجود حجم آبخوان‌های استان ۲۱۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

دیدبان شمال :

به گزارش  از روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، آخرین وضعیت اقدامات انجام شده برای مدیریت منابع آبی و مقابله با بحران خشکسالی صبح امروز سه‌شنبه با حضور مدیران و معاونان شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در سالن جلسات این شرکت برگزار شد و اقدامات و رایزنی های لازم برای افزایش هماهنگی در مدیریت خشکسالی و کاهش تنش های آبی در فصل زراعی جاری بررسی شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در این نشست با ارائه برخی آمارهای به روز شده منابع آبی استان در شرایط کنونی، گفت: طی ماه‌های اخیر اقدامات خوبی توسط همکاران برای مقابله با خشکسالی انجام شد که همچنان ادامه دار، اما بخش اعظم استان درگیر خشکسالی بسیار شدید است و هنوز نسبت به سال قبل و دوره درازمدت با کاستی‌هایی در منابع آب استان مواجه ایم.

مرتضی نبی‌زاده اظهار کرد: از مهر ۱۴۰۱ تا کنون در منطقه مرکزی استان ۲۴ درصد و مناطق شرقی و غربی حدود ۲۱ درصد کاهش بارندگی ثبت شد که مجموعا کاهش ۲۳ درصدی میانگین بارندگی در استان را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: میانگین درازمدت بارندگی مازندران از ابتدای سال زراعی تا امروز ۶۳۵ میلیمتر است، اما طی مدت مشابه سال زراعی جاری ۳۱۸ میلیمتر بارندگی بهثبت رسید.

وی درباره آبدهی رودخانه‌های مازندران خاطرنشان کرد: امسال رودخانه‌های استان ۹۲۷ میلیون متر مکعب آبدهی داشت که کمترین میزان آبدهی در ۴۱ سال اخیر است و ۵۷ درصد کاهش نسبت به دوره درازمدت و ۴۴ درصد کاهش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران درباره ذخایر سدها و آب‌بندان‌های استان نیز گفت: در حال ذخایر سدهای ما حاضر ۱۴۱ میلیون متر مکعب است که نسبت به پارسال کاهش ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: سد شهید رجایی به عنوان بزرگترین سد استان ۷۲ درصد حجم خالی دارد و فعلا فقط ۲۸ درصد آبگیری شده است.

نبی زاده ادامه داد: آب‌بندان‌های استان مازندران هم در حال حاضر ۲۲۳ میلیون متر مکعب معادل ۷۳ درصد ظرفیت‌ مجموع این سازه‌ها ذخیره دارند که ۲۰ درصد کاهش ذخیره نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

بنابر اعلام شرکت آب منطقه ای، در مازندران ۹۰ هزار حلقه چاه مجاز و ۵۷ هزار حلقه چاه فاقد پروانه بهره برداری وجود دارد و سالانه بیش از بر یک میلیارد متر مکعب از آب زیرزمینی برداشت می شود.

طبق آمار شرکت آب منطقه ای مازندران، سالانه حدود ۳.۵ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی در استان مصرف می شود. میزان مصرف آب بخش کشاورزی هم ۲.۳ میلیارد متر مکعب است که ٧٠درصد آن از آب به‌هنگام رودخانه‌ها تامین می شود.

علاوه بر این، کشت برنج مازندران وابستگی زیادی به آب به‌هنگام رودخانه دارد و به همین خاطر هم هرگونه کاهش بارندگی و خشکسالی این استان را در تامین، تقسیم و توزیع آب دچار مشکل می کند.

مازندران دارای ۸۵۰ قطعه آببندان، ۲ سد بزرگ و ۹ سد کوچک و ۱۲۰ شاخه رودخانه به طول هفت هزار کیلومتر است./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=18034

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار