امروز: پنجشنبه ۱۴۰۳-۰۱-۰۹


Thursday 28 March 2024
28-Mar-2024 19-رمضان-1445

نقض مکرر آتش‌بس یمن/ توقیف یک کشتی حامل سوخت دیگر توسط ائتلاف متجاوز

دیدبان شمال :

ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی با نقض مجدد آتش‌بس اعلام شده توسط سازمان ملل یک کشتی حامل سوخت در راه یمن را توقیف کرد.

منابع خبری اعلام کردند که ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی با نقض آتش بس اعلام شده  توسط سازمان ملل، یک کشتی حامل سوخت  دیگر در راه یمن را توقیف کرد.

به گزارش العهد، «عصام المتوکل» سخنگوی رسمی شرکت نفت یمن در این زمینه اعلام کرد، ائتلاف متجاوز به سرکردگی آمریکا با نقض آتش بس اعلام شده توسط سازمان ملل و با هدف تنگ‌تر کردن حلقه محاصره علیه ملت یمن  کشتی حامل سوخت به نام  «دیتونا» را توقیف کرد؛ آن هم در حالی که  این کشتی مورد بازرسی قرار گرفته و مجوز ورود را از سازمان ملل دریافت کرده بود. این کشتی باید صبح امروز می‌رسید اما از هدایت آن به ساحل جیزان غافلگیر شدیم.

المتوکل توقیف این کشتی را نقض آشکار آتش‌بس بین‌المللی دانست که قرار بود درد و رنج ملت یمن را کاهش دهد.  بنابراین تعداد کشتی‌های توقیف شده  توسط ائتلاف متجاوز به سه فروند رسید که همه آنها بازرسی شده و دارای مجوز از سازمان ملل بودند.

وی تصریح کرد، از 18 کشتی سوخت که قرار بود طبق توافق آتش بس وارد یمن شود تنها دو کشتی وارد شده و ما در این زمینه با سازمان ملل تماس گرفته و با فرستاده این سازمان صحبت کردیم.

سخنگوی شرکت نفت یمن از سازمان ملل خواست تا با جدیت، ائتلاف متجاوزسعودی- آمریکایی را به انجام تعهدات خود در آتش بس اعلام شده، وادار کند.

«هانس گراندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد، طرفهای درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش بس دو ماهه در یمن که از روز شنبه دوم آوریل در ساعت 19 اجرایی می‌شود، پاسخ مثبت دادند.

در این بیانیه آمده است: طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی  هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فرامرزی را متوقف کنند.

آنها همچنین برای ورود کشتی‌های سوخت به بنادر حدیده و  انجام پروازهای تجاری در داخل و خارج از فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کردند.

وی تاکید کرد: من از طرفین می‌خواهم به طور کامل به آتش بس و اصول آن پایبند باشند، به آن احترام بگذارند و تمام اقدامات لازم را برای اجرای فوری آن انجام دهند.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیشتر در پاسخ به ادامه تجاوزات ائتلاف سعودی و محاصره یمن، شرکت آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض را با موشک هدف قرار داده بودند.

این درحالی است که نقض آتش‌بس مذکور توسط ائتلاف متجاوز همچنان ادامه دارد.

منابع نظامی در یمن چهارشنبه از نقض 137 مورد آتش‌بس در 24 ساعت گذشته از سوی ائتلاف عربستان سعودی در مناطق مختلف یمن خبر دادند./تسنیم

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=9613

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار