امروز: جمعه ۱۴۰۳-۰۲-۰۷


Friday 26 April 2024
26-Apr-2024 18-شوال-1445

نصب ابزارهای جدید در ایستگاه فضایی برای بررسی تاثیر گردوغبار بر گرمایش زمین

تهران- ناسا ابزاری را در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب کرد تا این مساله را روشن کند که گردوغبار بر گرمایش و سرمایش اقلیم چه تأثیری دارد، این ابزار به تازگی تصویری از زمین ارسال کرده است.

دیدبان شمال :

به گزارش از پایگاه خبری فیز (phys)، پس از نصب ابزار بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین (EMIT) در قسمت بیرونی ایستگاه فضایی بین‌المللی، این ابزار اولین چشم‌انداز را از کره زمین ارایه کرد.

این رویداد شاخص که «اولین نور» نامیده می‌شود، در ساعت ۱۹ و ۵۱ دقیقه بعدازظهر منطقه زمانی اقیانوس آرام در ۲۷ ژوئیه (۶ تیر) هنگام عبور ایستگاه فضایی از غرب استرالیا به‌وقوع پیوست.

آزمایش پیش‌رانش جت اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) در جنوب کالیفرنیا ابزار بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین (EMIT) را طراحی کرده است. این ابزار بر نقشه‌برداری از ترکیب غبار معدنی مناطق خشک زمین متمرکز شده است تا این مساله را روشن کند که گرد و غبار بر گرمایش و سرمایش اقلیم چه تأثیری دارد.

این عکس اولین اندازه‌گیری ابزار بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین را نشان می‌دهد.
این عکس اولین اندازه‌گیری ابزار بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین را نشان می‌دهد. 

ابزار  بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین در ۱۴ ژوئیه (۲۴ خرداد) با یک فضاپیمای SpaceX Dragon  به فضا پرتاب شد. این ابزار با اندازه‌گیری صدها طول موج نور منعکس‌شده از مواد روی زمین کار می‌کند.

مواد مختلف، طول موج‌های مختلف نور را منعکس و نوعی اثر انگشت طیفی تولید می‌کنند که وقتی توسط طیف‌سنج تصویربرداری جمع‌آوری می‌شود و پژوهشگران آن را آنالیز می‌کنند، نشان می‌دهد آن مواد از چه ترکیباتی ساخته شده‌اند.

کنترل‌کننده‌های زمینی برای خارج کردن ابزار بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین از فضاپیمای دراگون (Dragon) و نصب آن در بیرون ایستگاه از بازوی رباتیک Canadarm۲ ایستگاه فضایی استفاده کردند، این فرآیند از ۲۲ جولای (۳۱ تیر) آغاز شد و بیش از ۴۰ ساعت طول کشید. مهندسان دستگاه را در ۲۴ ژوئیه (۳ تیر) روشن کردند و آن را طی ۷۲ ساعت آینده تا دمای عملیاتی خود خنک کردند.

سپس، تیم ابزار بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین اولین اندازه‌گیری‌های این ابزار را جمع‌آوری کرد و شکلی همانند مکعب ترکیبی ایجاد کرد. تصویر جلوی مکعب ترکیبی از مواد در استرالیای غربی را نشان می‌دهد که شامل خاک مستعد فرسایش (قهوه‌ای)، پوشش گیاهی (سبز تیره)، مزارع کشاورزی (سبز روشن)، یک رودخانه کوچک و ابرها است.

ابزار بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین می‌تواند نشانه طیفی نور موادی مانند پوشش گیاهی، سنگ‌ها، برف و یخ و سطوح ساخته‌شده به دست انسان را اندازه‌گیری کند ولی مأموریت اصلی آن که از ماه آگوست (مرداد، شهریور) آغاز می‌شود، جمع‌آوری اندازه‌ طول موج نور ۱۰ کانی سطحی مهم (از جمله هماتیت، کلسیت، دولومیت و گچ) در مناطق خشک و غبارگیر آفریقا، آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا است.

اثر انگشت طیفی مواد معدنی گردوغبار به دانشمندان اجازه می‌دهد تا ترکیب آن را تعیین کنند. در حالی که ذرات تیره و غنی از آهن، انرژی خورشید را به‌شدت جذب می‌کنند، خاک رس‌های رنگ روشن آن را منعکس می‌کنند.

در حال حاضر، دانشمندان نمی‌دانند که گرد و غبار معدنی، اثر گرمایش یا خنک‌کننده تجمعی روی سیاره دارد یا نه. اثر انگشت طیفی کاملی که ابزار بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین جمع‌آوری می‌کند به دانشمندان برای پاسخ به این سوال کمک می‌کند./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=13557

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار