امروز: جمعه ۱۴۰۳-۰۱-۱۰


Friday 29 March 2024
29-Mar-2024 20-رمضان-1445

مشاهده پلنگ ایرانی در جغرافیای شمال اصفهان اتفاق ارزشمندی است

اصفهان - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: حضور و مشاهده پلنگ ایرانی و اینکه بتوانیم جمعیت پویایی از پلنگ ایرانی در جغرافیای شمال و شمال شرق استان داشته باشیم، اتفاق ارزشمندی است.

دیدبان شمال :

حسین اکبری روز دوشنبه افزود:حوزه کویر در جغرافیای استان اصفهان، زیستگاه های بکر و مناسبی است و می تواند احتمال حضور گوشتخوارهایی بزرگ جثه مثل پلنگ ایرانیدر پی داشته باشد.

وی یادآور شد:در پناهگاه‌های حیات وحش خارو در اردستان و کوه بزرگی در شهرستان نایین که هر دو از پناهگاه‌های حیات وحش نوپا هستند به لحاظ شاخص هایی مثل تنوع زیستگاه، شرایط تاریخی،توپوگرافی،امنیت، احیا طعمه‌ها و منابع آبی همچنین نمایه های حضوری که یک طعمه خوار دارد، مانند وجودلاشه‌ها و ردپاها می توان امیدوار به داشتن پلنگ ایرانی بود.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: پناهگاه حیات وحش عباس آباد با ۳۱۰ هکتار وسعت که بخش های زیادی از آن در شهرستان نایین و بخش‌های شرقی آن در خوروبیابانک قرار گرفته، زیستگاه بسیار ارزشمندی است که برای اولین بار و ۸ سال پیش حضور پلنگ ایرانی هم در آن به همراه دیگر طعمه خواران ثبت شد.

وی افزود: در زمان حاضر جمعیت پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش عباس آباد جمعیت زادآور دارد و بسیار ارزشمند است؛ در این منطفه پلنگ ایرانی با توله هایش چندین بار دیده و تصویر برداری و فیلمبرداری شده است.

به گفته اکبری پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک نیز پس از سال‌ها حفاظت، برقرای امنیت، احیا طعمه ها و زیستگاه، هم مستندسازی و عکس برداری شده است.

وی ثبت حضور پلنگ ایرانی را در مناطق یاد شده، اتفاق مهمی در جهت حفظ تنوع زیستی دانست و افزود: حدود یک ماه پیش یک قلاده پلنگ ایرانی هم در منطقه شکار ممنوع کلاته در خور و بیابانک مشاهد شد و این اتفاق با ارزشی است که بتوانیم پلنگ را در جغرافیای شمال و شمال شرق استان و جمعیت پویایی از آنها داشته باشیم.

اکبری در رابطه با چگونگی جمعیت این گونه ارزشمند که در راس زنجیره‌های غذایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: پلنگ ایرانی در مناطقی که کوهستان‌های قابل توجه باشد حضور دارد و به طور تقریبی در اغلب استان های کشور پلنگ ایرانی به ثبت رسیده است؛ اما در برخی زیستگاه‌ها جمعیت غنی تری و در برخی دیگر جمعیت کمتری دارد.

در سال‌های گذشته حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده عباس آباد، قمصر و بزرک و شکار ممنوعه کلاته در استان اصفهان به ثبت رسیده است و حالا مقامات حفاظت محیط زیست استان اصفهان خبر از احتمال حضور این گونه در معرض انقراض در پناهگاه حیات وحش خارو و کوه بزرگی اردستان می دهند.

پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه های پلنگ و بومی غرب آسیا است و در فهرست جنوران در معرض خطر قرار دارد.

منطقه خارواردستان و کوه بزرگی واقع در اصفهان با حدود چهارگانه به عنوان پناهگاه حیات وحش با وسعت ۳۲۶ هزار هکتار تصویب شده است. اردستان در ۱۱۸ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=15785

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار