امروز: پنجشنبه ۱۴۰۳-۰۲-۰۶


Thursday 25 April 2024
25-Apr-2024 17-شوال-1445

فشار دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران شکست خورده است/نمی توان جلوی توافق هسته ای احتمالی را گرفت

کارشناسان صهیونیست:

تهران- کارشناسان سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی با اذعان به شکست فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران گفتند که تل آویو نمی تواند جلوی یک توافق هسته ای احتمالی با این کشور را بگیرد.

دیدبان شمال :

روزنامه صهیونیستی “اسرائیل هیوم ” در گزارشی نوشت: یعقوب عمیدرور ژنرال بازنشسته ارتش اسرائیل گفت که ایران یک تهدید استراتژیک بزرگ برای اسرائیل است و باید درک کنیم این تهدید فقط به لحاظ دیدگاه و چشم انداز نیست، بلکه ایرانی ها تلاش زیادی برای افزایش قابلیت های و توان خود می کنند.”

این ژنرال بازنشسته صهیونیستی درباره احتمال دستیابی به یک توافق هسته ای با ایران در سایه انزوای تل آویو افزود: “این یک توافق بد است و اعلام عدم پایبندی اسرائیل به آن، کار درستی است. اکنون که آمریکایی‌ها تصمیم خود را گرفته اند که تقریباً به هر قیمتی این توافق را نهایی کنند، گزینه دیپلماتیک دیگری روی میز ما باقی نمانده و بنابراین اسرائیل باید برای محافظت از خود آماده شود و این امر ایجاب می کند که تل آویو از آمادگی خود برای گزینه نظامی اطمینان حاصل کند.”

در همین حال، “عاموس گیلعاد” رئیس سابق دفتر امور سیاسی و نظامی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گفت: توافق هسته ای جدیدی با ایران، توافق بدی است؛ هرچند همه گزینه ها (برای اسرائیل) در شرایط فعلی به یک اندازه بد هستند.

وی در اشاره به انتقاد اخیر رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به “موساد” از موضع آمریکا و حمله نخست وزیر این رژیم به رئیس موساد در این باره گفت: سوال این است که آیا باید از آمریکا حمایت کرد یا انتقاد کرد، آیا آمریکا با یا بدون ما تصمیم به تمدید توافق هسته ای می گیرد یا نه، ما فقط می توانیم دراین حیطه تاثیرگذارباشیم.

گیلعاد در عین حال به طور ضمنی به ضعف و ناتوانی رژیم صهیونیستی در زمینه نظامی در برابر ایران و انزوای تل آویو اذعان کرد و گفت و افزود: از نظر تئوریک از انتقاد از آمریکا، چیزی عایدمان نمی‌شود، باید درک کنیم که بدون هماهنگی با آمریکا به دلایل مختلف نمی‌توانیم در قبال ایران کاری کنیم. به همین دلیل است که می‌توان با آمریکا با لحن تند برخورد کنیم، اما نه به صورت علنی. ما باید برای تقویت روابط با کشورهای غربی و روابط نوپا با کشورهای عربی فعالیت و توان خود را مضاعف کنیم؛ درعین حال نباید دچار توهم شویم که می توانیم ائتلافی مثل پیمان ناتو، در این منطقه ایجاد کنیم.

در همین راستا، سرتیپ بازنشسته ” یوسی کوپرفاسر”، رئیس سابق بخش تحقیقات اطلاعات نظامی ارتش رژیم اسرائیل نیز با تکرار ادعاهای واهی سران این رژیم علیه ایران مبنی بر “تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای”، اذعان کرد که آمریکا در حال حاضر توان جلوگیری از پیشرفت هسته ای ایران را ندارد.

سرهنگ بازنشسته “مایکل سگال” رئیس سابق دفاتر بین‌الملل و ایران در اداره اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل نیز با تکرار ادعای واهی سران این رژیم علیه ایران مبنی بر “تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای” گفت: “پس از پایان محدودیت‌های اعمال شده برای غنی‌سازی اورانیوم، ایران ظرف چند سال قادر خواهد بود با بهره گیری از دانش و تجهیزاتی که دارد، دریک بازه زمانی بسیار کوتاه، اقدام به مدرن‌سازی موشک‌های بالستیک و (به زعم واهی وی) ساخت بمب هسته ای کند.”

برپایه این گزارش، سگال همچنین گفت که توافق هسته‌ای دریک مدت کوتاه باعث تقویت چشمگیر هم پیمانان منطقه ای ایران خواهد شد.

یوئل گازانسکی، پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنیت رژیم اسرائیل نیز توافق هسته ای احتمالی با ایران را برای این رژیم “بد” توصیف کرد و در عین حال با اشاره به ضعف نظامی تل آویو در رویارویی نظامی با ایران، از تفاوت رویکرد آمریکا با تل آویو در این زمینه سخن گفت و تصریح کرد: “اسرائیل اراده لازم را دارد اما مطمئن نیست که می تواند..آمریکا هم تمایل و اراده ای برای چنین کاری ندارد.”/ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=14522

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار