امروز: پنجشنبه ۱۴۰۳-۰۱-۰۹


Thursday 28 March 2024
28-Mar-2024 19-رمضان-1445

غیبتِ مشکوک قالیباف در روز تلخ پارلمان /پایداری‌ها لیدر طرح ضداینترنت

دیدبان :

دام تندروها پیش پای دولت رئیسی /چرا در روز مهم مجلس ۸۱ نماینده غایب بودند؟

مجلسی ها در روزهایی به سراغ مسدودسازی فضای مجازی در ایران رفتند که از یک سو کشور درگیر کرونا و عواقب جنگ اقتصادی است و از سوی دیگر جنوب ایران در خشکسالی و بی آبی و بی برقی گرفتار شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک سال و چندماه گذشت از آن زمانی که ترکیب سیاسی پارلمان به نفع اصولگرایان تغییر کرد و نمایندگانی روی کار آمدند که نه برخواسته از جریان اصلاحات و طیف عقلا و میانه روهای اصولگرا که اکثریت از طیف تندرو اصولگرایان بودند.

نمایندگانی که با رأی حداقلی آمدند و در این مدت هرجا که توانستند به دولت تاختند، هرجا که توانستند دولت را تهدید کردند، هرچقدر از دستشان برآمد کارت زرد، اخطار و تذکر دادند، هرجا که می شد چوب لای چرخ دولت گذاشتند چه هسته ای چه بودجه چه…

و حال این روزها که به پایان عمر دولت روحانی نزدیک می شویم اقدامات این مجلس از اقدام علیه دولت به سمت اقدام علیه ملت رفته است.

خوزستان و واکسن مهم است یا محدودسازی اینترنت؟

مجلسی که مدعی حل مشکلات معیشتی بود، این روزها دغدغه اش فضای مجازی و اینترنت و محدودسازی این فضا برای مردم شده است. آنهم درست در روزهایی که کرونا می تازد و مردم دغدغه واکسیناسیون دارند، برق می رود و مردم دغدغه گرما و بی برقی را دارند، خشکسالی امان مردم جنوب کشور را بریده است و نمایندگان تنها بازدید میدانی می روند، عکس می گیرند و تمام.

«طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی» در چنین فضای تلخ و تلنبار شده از مشکلات، جنجالی در کل کشور برپا کرده است. طیفی از نمایندگان با لیدری جبهه پایداری از چند هفته قبل زمزمه محدودسازی فضای مجازی و اینترنت را مطرح کردند. زمزمه های این طرح هم با واکنش هایی زیادی همراه بود و موج بلندی از اعتراضات را در فضای رسانه ای، سیاسی، افکار عمومی، فضای مجازی و …ایجاد کرد و حتی طوماری بلند علیه آن امضا شد.

زمزمه ها اما تبدیل به واقعیت شد و طرحی که تصور می شد با عقب نشینی نمایندگان بخاطر اعتراضات همراه شود، در نهایت روز چهارشنبه به صحن رسید و با رأی نمایندگان اصل هشتادوپنجی شد تا اولین گام برای محدودسازی فضای مجازی در ایران برداشته شود. آنهم در روزی که برخی آن را روز تلخ مجلس و برخی چون نماینده تندرو مجلس روز عید نمایندگان نامید.

براساس این طرح تقریبا همه پلتفرم‌های مشهور خارجی درصورتی‌که پس از گذشت ۴ماه از اجرایی شدن این طرح اقدام به اخذ مجوز و معرفی نماینده در کشور نکنند درصورت معرفی جایگزین باید فیلتر شوند.همچنین خدمات پایه کاربردی که اثرگذار بوده‌اند اگر به دریافت مجوز و معرفی نماینده ظرف ۴‌ ماه اقدام نکنند تا زمان معرفی جایگزین حداکثر تا ۸‌ ماه بعد از این مهلت امکان فعالیت دارند و در غیراین صورت فیلتر خواهند شد. بر این اساس اگر کمیسیون عالی تنظیم مقررات جایگزین داخلی سرویس‌هایی مثل گوگل، اینستاگرام، واتساپ و… را مصوب کند این سرویس‌ها پس از ۴‌ ماه بلافاصله باید فیلتر شوند.

هر چند برخی حامیان این طرح برای کم کردن انتقادات گسترده کاربران می‌گویند قرار نیست سرویس‌های مورد استفاده مردم فیلتر شود اما شواهد و قرائن مسائل دیگری را نشان می‌دهد. در حرف و صحبت گفته می‌شود خبری از فیلترینگ نیست اما درصورت تصویب این طرح عملا راه برای فیلترینگ گسترده و دیوار کشیدن به دور شبکه ارتباطی کشور به‌صورت قانونی مهیا می‌شود.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز در نامه‌ای به قالیباف و ابراهیم رئیسی هشدار داد که  اجرای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی ضمن محدودسازی کاربران در دسترسی آزاد به اطلاعات، باعث کمرنگ شدن دولت در تصمیم‌گیری‌های فضای مجازی و همچنین حذف و بی‌اثر کردن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد شد.

با وجود هشدار وزیر ارتباطات و مخالفت های شدید چهره های

سیاسی، رسانه ای، افکارعمومی و … در روزی که محمد باقر قالیباف در سفر به سوریه به سر می برد؛ ۱۲۱ نماینده به بررسی طرح ضد اینترنت بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی رای دادند تا بصورت مخفیانه بررسی شود.

 


غیبت مشکوک قالیباف /پایداری ها ورق را برگرداندند

طرح ضداینترنت پارلمان نشینان یازدهم در روزی به صحن رسید که قالیباف در پارلمان حضور نداشت و ریاست مجلس در دست نایب رئیس نزدیک به جبهه پایداری بود. ریاست او کار را برای حامیان این طرح که برخواسته از جبهه پایداری و وزرای احمدی نژاد بودند راحت تر کرد و بعد از اینکه مجلس ابتدا غیرعلنی شد در نهایت در جلسه ای علنی و به سرعت تصمیم گیری شد تا با مهر اصل ۸۵ راهی کمیسیونی خاص شود، مباحث غیرعلنی شود و مستقیم به جای طرح در صحن به شورای نگهبان ارسال شود.

غیبت قالیباف در چهارشنبهِ تلخ مجلس اما علامت سوالی بود که با پاسخ ها و گمانه هایی همراه بود. برخی این غیبت و همزمانی بررسی این طرح در صحن با سفر قالیباف به سوریه را عمدی و برای خلاص شدن قالیباف از فشارها می دانند.

خاصه آنکه برخی اطرافیان او چون مجتبی توانگر طی روزهای اخیر این طرح را دامی پیش پای دولت رئیسی توصیف کرده بود و تصویب آن در روزهایی که مشکلاتی جدی تر پیش روی زندگی مردم وجود دارد را واجب و فوری ندانسته بود.این اظهارات توانگر تعبیر به مخالفت قالیباف با طرح صیانت شده بود.

این گمانه آنجا تقویب می شود که اسامی حامیان این طرح را مرور کنیم. اسامی که همه اکثریت نزدیکی فکری و سیاسی به پایداری ها و مدیران احمدی نژاد دارند، طیفی از نمایندگان که از قبل از ورود به پارلمان تا همین روزهای حضورشان درحال چالش آفرینی برای قالیباف و باج گرفتن از او بوده اند تا در بزنگاه انتخابات هیات رئیسه رأی شان را به سبد او بریزند یا دردسری در صحن برای ریاست او ایجاد نکنند.

توئیت علی خضریان از چهره های عضو جبهه پایداری و تندروهای مجلس درباره حمایت قالیباف از این طرح در فراکسیون انقلاب اسلامی اما تیر خلاص به قالیباف بود و ورق را برگرداند. او با این توئیت، قالیباف را وارد بازی طرح ضداینترنت کرد تا فشارها از روی این جبهه تا حدی برداشته و به سمت آقای رئیس مجلس روانه شود.

قالیباف اما با این اقدام خود به نوعی نشان داد که رئیس روزهای سخت و بحرانی پارلمان نیست و ترجیحش خالی کردن صندلی به جای مدیریت صحن و مقابله با طیف تندروهاست.شاید همین توئیت بود که قالیباف را مجبور کرد قبل از بازگشت به ایران و در سوریه علنا موضع خود را اعلام کند. او البته در پستی که منتشر کرد ضمن تایید این طرح توجیهاتی مبنی براینکه این طرح به دنبال مسدودسازی نیست را مطرح کرد.

 

۸۱ نماینده غایب

اما تنها غیب قالیباف نبود که جای سوال داشت. در روزی که طرح مهم و پرسروصدا در صحن مطرح می شد ۸۱ نماینده مجلس هم غایب بودند. در این جلسه تنها ۲۰۹ نماینده حضور داشتند و ۷۴ نماینده رأی منفی به اصل هشتادوپنجی شدن این طرح دارند، چه بسا حضور این ۸۱ نماینده می توانست بازی را تغییر دهد اما نمایندگان گویا ترجیح شان بر خالی کردن صحنه و غایب بودن در روز مهم و تصمیم ساز مجلس بوده است.

تصویب این طرح از همان دقایق ابتدایی موج گسترده ی از واکنش ها را از طیف های مختلف به همراه داشت. اعتراضات به بررسی مخفیانه این طرح و تنها در یک کمیسیون که از قضا پایداری ها در آن دست برتر را دارند آنقدر بالا گرفت که هیات رئیسه وارد صحنه شد و گفت این طرح قرار نیست تنها در کمیسیون فرهنگی بررسی شود و کمیسیونی مشترک از نمایندگان آن را بررسی می کنند. حتی برخی اعضای هیات رئیسه و بعدتر رئیس مجلس مدعی شدند جلسات علنی و مذاکرات رسانه ای خواهند شد. او هم بررسی این طرح در کمیسیون مشترک از کمیسیون های مختلف را تکرار کرد تا برخی از این تصمیم تعبیر به عقب نشینی مجلس کنند. عقب نشینی مجلس از بررسی مخفیانه؟

دام تندروها پیش پای رئیسی

اما یک سوال مهم دیگر رویکرد دولت آینده به این طرح نمایندگان است. درحالیکه برخی چون آقاتهرانی مدعی شده اند که نهادهای حاکمیتی موافق این طرح هستند اما موج مخالفت ها آنقدر بالا گرفته است که کار به هشدار دادن به ابراهیم رئیسی هم رسیده است.

از نگاه این طیف از سیاسیون و تحلیلگران این اقدام مجلسی ها دامی جلوی دولت رئیسی است و به اعتراضات عمومی نسبت به این دولت در همان شروع کار منجر می شود، آنچنان که محسن رضایی نیزاین طرح را برای دولت مساله ساز دانست و حتی خبر داد که این طرح در کمسیون عالی نظارت مجمع تشخیص بررسی خواهد شد.

در این میان برخی حتی مدعی شدند که رئیسی موافق چنین طرحی است اما ساعاتی بعد فیلمی از اظهارات ابراهیم رئیسی در فضای مجازی و مربوط به ایام تبلیغات انتخاباتی منتشر شد که در آن می گوید بستن فضای مجازی اتهامی است که برخی آقایان می زنند این فضا محل کسب و کار مردم و کسب درآمد آنها است و کسی نمی آید درآمد مردم را قطع کند. او حتی می گوید دخترانش نیز از این فضا خرید می کنند.

حال باید منتظر ماند و دید که چنین طرحی به چه سرانجامی خواهد رسید، آیا واقعا ایرانی ها در دولت رئیسی با مسدودسازی فضای مجازی روبرو خواهند شد یا رئیس جمهور جدید بر عهد خود بر مردم درباره فضای مجازی باقی خواهد ماند.

در جدول زیر به برخی واکنش ها به این طرح اشاره شده است؛ {جدول براساس حروف الفبا است}

اسم /سمت اظهارات درباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی
محمد علی ابطحی/ فعال سیاسی اصلاح طلب * مجلس فداکاری کرد. فکر می کردم که طرح نابودی اینترنت را مجلس با عجله تصویب کرده که در کار دولت رییسی بگذارد. ولی حالا فک می کنم دولت آینده چون با این طرح موافق است، به دوستان مجلسی توصیه کرده که زودتر تصویب کنید بنام ما تمام نشود.
حمید ابوطالبی/ مشاور سابق رئیس جمهور * فضای مجازی از مسائل‌ بسیارمهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مرتبط با سرنوشت بیش از۵۰ میلیون ایرانی و از مصادیق اصل ۵۹ است؛ لذا تعیین‌ سرنوشت آن وفق اصل۸۵ و توسط گروهی ۱۵ نفره با رای ۱۲۱ نفر از ۲۹۰ نماینده، یعنی نقض اصل ۵۹ ق.اساسی و از بین بردن حق ملت و سرنوشت مردم.
محمدرضا جلائی‌پور/ فعال سیاسی اصلاح طلب * این میزان و گستردگی مخالفت با یک طرح، هم در میان عموم شهروندان، هم در میان نهادهای مدنی و صنفی و کسب‌وکارهای مرتبط و هم در میان کارشناسان و نیروهای سیاسی و رسانه‌ها، کم‌سابقه است، اگر نه بی‌سابقه. این‌که علی‌رغم این مخالفت گسترده و این‌که جامعه ایران صدایش را در مخالفت با این طرح در این حد بلند کرد مجلس آن را تصویب کرد، نشانه‌ای است تاسف‌بار و روشن از کر بودن گوشِ مجلس انقلابی، لجبازی خطرناک با جامعه و احساس استغنا از جلب نظر شهروندان و ذی‌نفعان (آن‌هم در شرایط تداوم تحریم شدید و وضعیت قرمز کرونا و اعتراضات خوزستان و …). مصوبه مجلس هیچ نسبتی با اراده عمومی شهروندان ندارد. در مجلس انقلابی کسی نیست که از ایجاد این میزان نارضایتی بترسد؟
علی خضریان/ نماینده تهران * به نمایندگان مجلس درخصوص اقدام درست، صحیح و انقلابی درباره موضوع فضای مجازی تبریک می گویم، نمایندگان مجلس امروز اقدام صحیحی در رابطه با فضای مجازی انجام دادند، بنده بیش از نمایندگان دیگر دغدغه سیستان و بلوچستان را دارم و همه ما این دغدغه را داریم، همین امروز طرح تحقیق و تفحص از سازمان آب و فاضلاب با تاکید بر سیستان و بلوچستان را شخصا به کمیسیون بردم.

* نمایندگان مجلس یازدهم در زمان بررسی و تصویب قانون بودجه بیشترین اعداد و ارقام را به مناطق محروم از جمله سیستان و بلوچستان اختصاص دادند، این مجلس دغدغه مناطق محروم را دارد و ما دست بوس مردم مناطق محروم هم هستیم، اما این به معنای رها کردن فضای مجازی نیست. ضمن آنکه مجلس یک نظر جمعی دارد و باید به آن احترام بگذاریم و آن را قدر بدانیم، امروز در مجلس گامی برای دغدغه مقام معظم رهبری برداشته شد لذا امروز روز مبارک و عیدی برای همه نمایندگان است و باید به همه آن ها تبریک گفت.

جلیل رحیمی جهان آبادی/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی * باید به معیشت مردم و مشکلات اقتصادی‌شان پرداخت نه اینکه حق آزادی ارتباطات که حق قانونی مردم است را نقض کنیم و به ناحق با آن برخورد کنیم. مجلسی ها بهتر است به این مسئله بیندیشند که گره‌ای از مشکلات مردم باز کنند نه اینکه گره  و تنش جدیدی ایجاد کنند و موجب نگرانی آنها شوند.

* این طرح به حقوق مردم و کسب و کار آسیب می‌رساند و به نوعی خلاف منطق و عقلانیتی است که در جهان به سمت پیشرفت، آزادی ارتباطات و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی می‌رود، به همین دلیل من با این طرح مخالفت کردم و اگر هم اسم بنده در قرعه کشی صحن مجلس مطرح شود مسلما نکاتی را داریم که در آنجا بیان کنیم و دلیل مخالفت خود را بگوییم.

محسن رضایی/ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام * مردم عزیز ایران حق دارند بپرسند در حالی که جامعه با انواع مشکلات و مصائب اقتصادی مواجه هست، تصویب طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران اینترنت، چه ضرورتی داشته است؟ چنین طرح‌هایی که نیاز به بررسی کارشناسی دقیق‌تری دارد، در آستانه تشکیل دولت آینده، چالشی جدی برای آن ایجاد خواهد کرد.
محسن زنگنه/ نماینده تربت حیدریه * بنده معتقدم فرق اصل ۸۵ با صحن مجلس این است که مذاکرات مجلس شنیده می شود و افراد می توانند کاملا در جریان فرآیند بررسی و تصویب طرح ها قرار بگیرند و این امکان برای همه نمایندگان هست که پیشنهاد دهند و پیشنهاد آنها مورد بررسی و رأی قرار بگیرد ولی در اصل ۸۵ این فرصت برای نمایندگان مقداری محدود می شود. اگر ما طرح خوبی را داریم به مجلس ارائه می کنیم چه اشکالی دارد که مردم بشنوند و نظراتشان را بگویند و منتقدین انتقاد کنند؟! ما نباید خیلی از این موضوع نگران باشیم.

* ممکن است اخبار جلسات کمیسیون ویژه اصل ۸۵ هم به بیرون بیاید و حتی رسانه ها بتوانند در جلسات این کمیسیون حضور پیدا کنند ولی شفافیت صحن که به صورت مستقیم پخش می شود و افراد نظر می دهند دیگر وجود ندارد. لذا نظر خود من این بود که این طرح را به صورت علنی مطرح کنیم و اتفاقا اگر ما پیشنهادی داریم که به نفع مردم است این خیلی خوب است که مردم استدلال ها را بشنوند و این موضوع جامعه را از لحاظ ذهنی آماده می کند.

معین الدین سعیدی/ نماینده چابهار * امروز روز تلخی برای مجلس بود؛ مجلسی که برای آب خوزستان و سیستان و بلوچستان و کرونای سیستان و بلوچستان و گلستان و مشکل واکسیناسیون جلسه غیررسمی نداشت، برای بحث طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی هم جلسه غیر علنی تشکیل داد و هم متاسفانه بررسی این موضوع را به ماده ۸۵ ارجاع داد آن هم در شرایطی که ایرادات اساسی به آن وارد بود. از محضر ملت بزرگ ایران عذرخواهی می کنم، امروز روز خوبی برای مجلس نبود.
سیدعباس صالحی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جامعه دو قطبی، جاده مرگ است و متاسفانه هرروز قطب‌بندی تازه! در روزهای اخیر: اصغر فرهادی در جشنواره کن؛ فروغی و طلای المپیک. و امروز: طرح صیانت در فضای مجازی با  ساطوری پیکر وطن را شقه‌شقه می‌کنیم. کرکسان منتظرند! مواظب ایران باشیم.
محمدرضا صباغیان/ نماینده مردم بافق و مهریز * طرحی که الان در مجلس تحت عنوان طرح کاربران فضای مجازی مطرح است ایراداتی کلان به آن وارد است. فضای مجازی به نوعی فضایی است که مردم می‌توانند نظرات و دیدگاه هایشان را مطرح کنند. در کمیسیونی که در حال حاضر برای بررسی این طرح پیشنهاد شده اعضایی حضور دارند که متشکل از نمایندگان دولت و مجلس بوده و در مجموع اقلیت هستند در نتیجه با این کار، آن نظارت مردم که همان مجلس است کاهش پیدا می‌کند.

* ما باید به فضای مجازی سروسامان بدهیم و یک بستر ملی برای فضای مجازی داشته باشیم اما اینکه این بستر ملی باید الان توسط چه کسی مدیریت و سیاستگذاری شود محل بحث بوده و مهم است. کمیسیونی که تشکیل شده طبیعتا سه ناظر از مجلس داریم و شش نفر از دولت. بنابراین اکثرا از بخش های حاکمیتی هستند.

مهدی طغیانی/ نماینده اصفهان و ورزنه * طرح‌هایی که با زندگی تعداد زیادی از مردم سرکار دارد باید مثل همه طرح‌های دیگر در صحن مجلس پیگیری شوند، درست است که اصل ۸۵ هم یک رویه قانونی و طبق آئین‌نامه است اما معتقدم بهتر بود که در صحن بررسی شود.

* شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی باید درباره خسارت‌هایی که به افراد و زندگی مردم وارد می‌شود، پاسخگو باشند. در همه کشورها همینگونه است، به طور مثال در کشور ترکیه مدتی قبل یکی از شرکت‌هایی که ارائه دهنده خدمات شبکه‌های اجتماعی بود را جریمه کردند. بنابراین باید راه مناسب برخورد با این شبکه‌های اجتماعی را اتخاذ و در طرح گنجاند اما اینکه ما یک اپلیکیشن را رها کنیم تا هر کاری که خواست انجام دهد و اگر کسی زیان دید هم دستمان به آن نرسد و بگوییم چاره‌ای نیست هم درست نیست. اصل طرح درست است اما اینکه به چه صورت در نظام قانون‌گذاری و تقنینی قرار گیرد، باید در مجلس بحث شود.

عباس عبدی/ تحلیلگر سیاسی * چرا پیش از انتخابات تصویب نکردند؟ حتی تکذیب هم نکردند. چون رأی منفی داشت. چرا پیش از دولت رییسی نهایی کردند؟ می خواهند او را در منگنه قرار دهند.
محمدباقر قالبیاف/ رئیس مجلس * عمده ادعاهای مطرح شده درباره طرح مطابق واقع نیست و در طرح وجود ندارد لذا کارشناسان و فعالان دلسوز در نظر داشته باشند که تحت تاثیر فضاسازی‌ها و مطالب خلاف واقع، پیش از بررسی دقیق موضع گیری نکنند.

* مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌اپ، برنامه مجلس نیست و آنگونه که برخی مطرح می کنند در طرح مذکور وجود ندارد؛ در عین حال بنظر می رسد ابهامات و اشکالاتی در این زمینه وجود داشته باشد که ضروری است حین بررسی طرح، این موضوع بررسی و اصلاح شود.

* تصمیم گیری درباره این پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام و واتس‌اپ که ده‌ها میلیون نفر از آنها استفاده می‌کنند و هزاران کسب و کار در آنها جریان دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و پیچیدگی‌های فراوانی دارد و باید در خصوص آنها متغیرهای زیادی را مدنظر قرار داد؛ لذا طرح‌ باید بگونه‌ای اصلاح شود که تصمیم‌گیری‌ نهایی درباره این پلتفرم‌ها مبتنی بر منطقی عقلانی بصورت  مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد.

قرارگاه عمار * این تصمیم هر چند ظاهری منطقی برای بررسی بیشتر این طرح دارد اما عملا زمینه را برای تصویب نهایی طرحی فاجعه‌بار مهیا می‌کند. طرح کمیسیون فرهنگی عملا در صحنه اجتماعی به معنای اعمال محدودیت سنگین در اینترنت است و بدتر نفع اقتصادی بزرگی به برخی شرکت‌ها می‌رساند.

* این متن کوتاه آخرین تلاش برای هشدار به مجلس یازدهم است، تصویب و اجرای طرح صیانت از فضای مجازی لکه سیاه پاک نشدنی در کارنامه مجلس فعلی است. طرحی که می‌تواند مانند کشیدن ضامن یک نارنجک در دستان دولت سیزدهم عمل کند. حداقل به حیثیت سیاسی خودتان رحم کنید.

* غیبت آقای قالیباف به علت سفر به سوریه، نمی‌تواند از بار مسئولیت رئیس مجلس کم کند، چه آنکه این طرح از نظر اثرات سیاسی و اجتماعی جزو ۵ طرح مهم یک دوره مجلس است و اگر جناب قالیباف نمی‌خواهد مجلس یازدهم به سرنوشت سیاه مجلس قبل دچار شود، باید نقشی در حد ریاست قوه ایفا کند. و تمام قد جلوی طرح کمیسیون فرهنگی ایستادگی کند.

حسن محمدیاری/ نماینده ماسال * ما به عنوان نمایندگان مردم باید دغدغه های آنان را مورد توجه قرار دهیم و با طرح این موضوع عده زیادی نگران شدند، چرا که در فضای مجازی کسب و کارهایی فعال است و کسب و کارهای خوداشتغال دچار آسیب می شوند.

*  طرحی که امروز در مجلس مطرح است، حدود ۷۰ درصد با طرح اولیه متفاوت است و تغییراتی در آن ایجاد شده است و در آن پیش بینی شده که پلتفرم های خارجی ۴ ماه فرصت دارند که در کشورمان دفاتر خود را دایر کنند و درغیر این صورت باید فعالیت آنها متوقف شود که با توجه به وضع تحریم ها این موضوع عملیاتی نیست.

جلال محمودزاده/ نماینده  مهاباد * این طرح دارای اشکالات زیادی است اصل ۸۵ قانون اساسی تاکید دارد که فقط در موارد ضروری طرح‌ها و لوایح در کمیسیون مشترک بررسی شود. در شرایطی که مردم در فشار اقتصادی هستند و کسب و کارها به خاطر کرونا تعطیل شده است و بیشتر مردم از طریق فضای مجازی کارهای خود را پیش می‌برند بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی چه ضرورتی دارد.

* از سوی دیگر کمیسیون فرهنگی هنوز خود به یک چارچوب اصلی برای این طرح نرسیده است، چرا که ابتدا یک طرح ۲۰ ماده‌ای سپس طرحی ۵۰ ماده‌ای و در آخر طرح ۳۷ ماده‌ای به مجلس ارائه کرده است. در این طرح گفته شده که پلت‌فرم‌های خارجی ظرف چهار ماه در ایران نمایندگی ایجاد کند و قطعا به خاطر تحریم‌ها این امر میسر نمی‌شود.

آذر منصوری/ قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت * می‌دانید چند درصد از کسب و کارهای خرد و متوسط و کلان با طرح صیانت از حقوق کاربران (بخوانید مسدود سازی) متوقف و تعطیل خواهد شد. با خیل عظیم این بیکاران در بحران کرونا و تحریم چه می‌کنید؟خشم مردم را دریابید و با آن شوخی نکنید.

/خبرآنلاین

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=1931

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار