امروز: جمعه ۱۴۰۳-۰۱-۱۰


Friday 29 March 2024
29-Mar-2024 20-رمضان-1445

روحانی: اگر برجام ادامه داشت تا امروز ۲۰۰ هواپیمای نو وارد کشور می‌شد

دیدبان :

رئیس‌جمهور گفت: یکی از کارهایی که می‌خواستم در دولت انجام بدهم اما نشد، ورود قطار سریع‌السیر به کشور بود و اگر تحریم نبود، قطعا این پروژه افتتاح می‌شد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در هشتاد و ششمین آیین افتتاح طرح‌های ملی که مربوط به وزارت راه و شهرسازی بود با تبریک عید سعید غدیر خم  گفت: روز غدیر را به هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه تشبیه می کنم‌.

وی افزود: پیامبر اسلام مردم را به راه مستقیم هدایت می‌کرد و وحی در غار حرا در مکه نازل شد اما دولت اسلام در مدینه شروع شد و هجرت پیامبر به معنای آغاز حکومت اسلامی است. هجرت پیامبر آغاز تاریخ ماست و مبنای تاریخ اسلامی هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه است.

رییس جمهوری با بیان اینکه تقویم هجری شمسی و قمری بر مبنای هجرت پیامبر است و این هر دو بر مبنای اسلامی است، اظهار کرد: برخی فکر می کنند قمری تاریخ اسلامی و شمسی تادیخ غیر اسلامی است در حالیکه مبنای هر دو تاریخ هجرت پیامبر و اسلامی است. با هجرت پیامبر، حکومت اسلامی آغاز شد.

وی ادامه داد: رسالت پیغمبر در مکه انجام شد و امامتش در مدینه بروز و ظهور پیدا کرد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایرنا بخوانید؛

* در غدیر بار دیگر بحث حکومت مطرح است. هجرت ییامبر آغاز حکومت اسلامی و غدیر آغاز تداوم حکومت اسلامی است.

* پیامبر وقتی در غدیر دست حضرت علی را گرفت و گفت هر که من مولای اویم علی مولای اوست، ایشان نه تنها علی بلکه صفات را برای حاکمان اسلامی مشخص کرده و در غدیر به مردم گفت چه فرد و افرادی می‌توانند حاکم دنیای اسلام باشند و با چه رفتاری می تواند حکومت دنیای اسلام را بر عهده بگیرند.

* امروز افتخار همه ما این است که حکومت اسلامی ما در مسیر راه امیرالمومنین باشد که البته همه ما می‌دانیم که حکومت چهل و چند ساله جمهوری اسلامی ایران با حکومت مولایمان امیرالمومنین فاصله دارد اما اگر تلاش بر ادامه دادن همان مسیر  و مطلوب هم همان باشد، این تلاش؛ ایثار و فداکاری ما باید ادامه یابد و حکومت ما هر روز رنگ حکومت امیرالمومنین بگیرد.

* {با بیان اینکه در روزهای پایانی دولت دوازدهم هستیم} امروز آخرین پنجشنبه این دولت است و پنجشنبه هایی که با افتتاح سر و کار داشتیم از آغاز سال ۹۹ شروع شد. بسیار خوشحالم چون فکر نمی کردم خداوند به ما توفیق دهد هر هفته افتتاح و در این افتتاح ها حضور داشته باشیم و آن را به مردم اعلام و دل مردم را شاد کنیم.

* مردم ما سه سال و نیم درگیر جنگ اقتصادی بودند و این اواخر هم کرونا و خشکسالی مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرد، اما زمانی که مردم می‌بینند این پروژه‌های عظیم به دست جوانان خودمان افتتاح می‌شود، احساس خرسندی می‌کنند.

* جاده شمال برای ما بسیار مهم بود و از همان ابتدای دولت ساعت‌ها بحث کردیم تا این پروژه مجدداً عملیاتی و اجرا شود. در سال ۹۸ قطعه اول آن افتتاح شد و این کار را دنبال کردیم.

* وقتی می بینیم تمام ریل از اول تاریخ ریل کشور تا سال ۹۲ چه میزان بوده و از ۹۲ تا امروز چقدر افزایش یافته است، باعث افتخار همه مهندسان و طراحان ما است. همینطور جاده شمال که برای ما بسیار مهم بود. روزهای نخست ریاست جمهوری خواستم نقشه شمال را بیاورند و ساعتها راجع به متوقف شدن این پروژه با مسئول وقت پروژه بحث کردیم.

*  دلیل توقف این پروژه این بود که زمان آغاز آن در دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مشکلی ایجاد شده بود که در آن زمان در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بودم و بررسی آن به من واگذار شده بود و برای همین همیشه ذهنم به دنبال اجرای این طرح بود.

* در روزهای اولیه‌ای که در دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و فکر می‌کنم که ملاقات دوم و یا سوم ما بود، راجع‌به ریل مباحثی را مطرح کردیم.

* از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، هر فردی که وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در هر دولتی شد، بنده درباره ریل با آنان صحبت کردم، چه در زمانی که نماینده مجلس شورای اسلامی و چه زمانی که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بودم، ریل برای بنده مسئله‌ای بسیار مهم بود.

* ریل بهترین وسیله و مسیر ارتباطی هم برای بار و هم برای مسافران است، هم ارزان‌تر تمام می‌شود و هم سالم‌تر است، ما باید بار خود را روی دوش ریل بگذاریم و مسافرت‌های طولانی هم باید از این طریق انجام شود و برای مردم هم بسیار خوب است.

* یک صفحه بلندی دارم از کارهایی که اراده بنده از روز اول بود، اما نشد. یکی از کارهایی که می‌خواستم انجام دهم اما نشد، ورود قطار سریع‌السیر به کشور بود، بنده تمایل داشتم که در اواخر دولت یازدهم قطار سریع‌السیر بین تهران و اصفهان افتتاح شود، البته درباره سرعت آن بحث بود که ۲۵۰ کیلومتر یا بالای ۳۰۰ کیلومتر باشد که بنده به این موضوعات کاری ندارم.

* اگر این اتفاق می‌افتاد، ما وارد یک فاز جدید می‌شدیم، ریل با سرعت ۳۰۰ کیلومتر و به صورت برقی مسیر را کوتاه می‌کرد، زمانی که در قم آغاز این پروژه را اعلام کردم، تصورم این بود که در دولت ما این پروژه افتتاح می‌شود و اگر تحریم نبود، قطعاً این پروژه افتتاح شده بود و اگر تحریم نبود، راه‌آهن سریع‌السیر تهران به مشهد هم به پایان رسید، اما دست ما در برخی از طرح‌ها بسته شد.

* البته برخی از طرح‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به افتتاح رسید، طرح‌هایی در همدان، رشت، کرمانشاه، ارومیه، تبریز، یزد- اقلید، زاهدان- خاش و اینچه‌برون از جمله مواردی بود که افتتاح شد.

*{ با اشاره به اینکه طرح‌هایی هم داریم که طی ماه‌های آینده قابل افتتاح است} در اردبیل، سنندج، چهارمحال و بختیاری، و رشت – کاسپین طرح‌هایی وجود دارد که آماده است و به زودی افتتاح می‌شود، امیدواریم که در دولت سیزدهم هر روز و هر ماه شاهد افتتاح‌های این چنینی از جمله در زمینه ریل و راه باشیم.

* لازم می‌دانم که در این جلسه پایانی که با وزارت راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و بنیاد مستضعفان دارم، نکاتی را بگویم چرا که ممکن است بنده فرصت دیگری پیدا نکنم و این فرصت آخر ما باشد، انصافاً وزارت راه و شهرسازی بسیار تلاش کرد، به مسئله مسکن کاری ندارم و مسکن بخش دیگری است که البته در آن زمینه هم تلاش زیادی شد.

*  باید بگویم که وزارت راه و شهرسازی در زمینه راه، بزرگراه، آزادراه، ریل، بنادر و فرودگاه کارهای بزرگ انجام داد، توان فرودگاه‌های ما حدود ۵۰ میلیون بود، اما الان به بیش از ۷۰ میلیون رسیده است و توسعه بزرگی فرودگاه‌های کشور پیدا کردند، تعداد پروازهای بسیار افزایش یافته است و یک تحول در بخش فرودگاهی و سفر هوایی رخ داد.

* اگر برجام ادامه پیدا می‌کرد، تاکنون ۲۰۰ هواپیما وارد کشور می‌شد و کلاً فضای هوایی ما متحول می‌شد، ما توانستیم ۱۶ هواپیما بیاوریم، البته قراردادهای ما بسیار طولانی بود اما با تحریم سال ۹۷ بسته شد./خبرآنلاین

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=1924

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار