امروز: پنجشنبه ۱۴۰۳-۰۲-۰۶


Thursday 25 April 2024
25-Apr-2024 17-شوال-1445

دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ورق خورد/ مانع تحریف تاریخ از سوی جریان‌های دلاری می‌شویم

دیدبان شمال :

تهران- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه «دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» گفت: در دورانی که جریان‌های قوی متکی بر دلارها برای تحریف تاریخ انقلاب اسلامی هزینه می‌کنند، اقداماتی مانند جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی می‌تواند مانع تحریف تاریخ شود.

 آیین پایانی «دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» سه‌شنبه -۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱- در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ورق خورد/ مانع تحریف تاریخ از سوی جریان‌های دلاری می‌شویم

محمدمهدی اسماعیلی در این آیین با یاد تاریخ نگارانی که در عرصه ثبت تاریخ انقلاب فعالیت کردند، گفت: بزرگان زیادی در سال‌های متعدد در این عرصه زحمت کشیدند که برخی امروز میان ما نیستند. با فاصله گرفتن از ایام انقلاب اسلامی ، جریان‌های قوی متکی بر دلارها پیش آمدند که برای تحریف تاریخ انقلاب اسلامی هزینه می‌کنند. این اقدامی است که توسط شبکه‌های مختلف انجام می‌شود و ممکن است به نسل جوان که چیزی از انقلاب را ندیدند، اطلاعات اشتباه برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز امیدواری از برگزاری جوایزی مانند جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی بیان کرد: امیدوارم این حرکت بتواند از سیل ویرانگر تحریف تاریخ انقلاب جلوگیری کند.

هدف این جایزه تعمیق، نوآوری و جلوگیری تحریف تاریخ ایران است

دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ورق خورد/ مانع تحریف تاریخ از سوی جریان‌های دلاری می‌شویم

موسی حقانی، دبیر علمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی، نیز این جایزه را اقدامی در راستای شناخت ملت و جوانان دانست و گفت: هدف دیگر این جایزه تقدیر از افرادی است که دست به قلم بردند و آثاری از خود به جای گذاشتند؛ اگر چنین برنامه‌هایی نباشد خودشان و کارشان معرفی نمی‌شود. با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر این جایزه برگزار شد.

به گفته وی جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی از دو سال پیش شروع به فعالیت کرد.

حقانی ادامه داد: امسال آثار مربوط به سال ۹۸ و ۹۹ را مورد بررسی قرار دادیم. سال اول این جایزه آثار از سال ۵۷ تا ۹۸ مورد بررسی قرار گرفته بود. هدف این جایزه کمک به تعمیق، نوآوری و جلوگیری تحریف تاریخ ایران است. امیدواریم این جلسات به مولفان انگیزه بدهد و با توجه به مواردی که در فراخوان اعلام شد، اقدامات جدی برای مقابله با تحریف پهلوی انجام شود.

دبیر علمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی افزود: در بررسی اولیه ۲۰ جبهه معارض در حوزه تاریخ را شناسایی کردیم که برنامه‌ریزی شده فعالیت می‌کنند. به نظرم این افراد در حوزه تاریخ معاصر کشور ابتدا دچار لغزش تاریخی و بعد دچار لغزش ایدئولوژیک شدند.

تاریخ انقلاب اسلامی را دیگران برای ما می‌نوشتند

دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ورق خورد/ مانع تحریف تاریخ از سوی جریان‌های دلاری می‌شویم

محمدحسین صفارهرندی، رئیس شورای نظارت بر صداوسیما دیگر سخنران این مراسم بود. او درباره ضرورت ثبت تاریخ انقلاب گفت: ضرورت انجام این کار، به دلیل جهاد علیه دشمنی است که پیش از ما در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌است. برای ما سخت بود زمانی که دیدیم تاریخ انقلاب اسلامی را دیگران برای ما می‌نوشتند. نمی‌توانستیم از دارایی خود به درستی دفاع کنیم. بحث جدی‌تر از زمانی شروع شد که افرادی مانند موسی نجفی، موسی حقانی و … از راهی وارد شدند که دشمن در آن راه قدم گذاشته‌بود

صفار هرندی افزود: هنر افرادی که وارد این عرصه شدند، بازنمایی مسائلی که مغفول مانده بود و مبارزه با القای تاریخی بود که سال‌ها در ذهن افراد رسوب کرده‌است. اما تغییر این رسوبات دشواری‌های زیادی دارد و حرکت‌های مجاهدانه اینگونه نتیجه بخش خواهد بود.

جنگ امروز جنگ روایت‌ها است

دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ورق خورد/ مانع تحریف تاریخ از سوی جریان‌های دلاری می‌شویم

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام احمد خزایی، رئیس پژوهشکده موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی با اعلام اینکه روایتگری کار اصلی است، گفت: حتما باید بدانیم که روایتگری باید قاعده‌مند باشد و از قوانین روشن تبعیت کند. جنگ امروز جنگ روایت‌ها است. در این جبهه کار افرادی که تاریخ انقلاب را ثبت می‌کنند، پرثواب است. گاهی به تاریخ دروغ می‌گوییم و روایت یا تحلیل غلط تاریخی می‌کنیم، این گناه بزرگی است. افرادی که وظیفه این حوزه را دارند باید بیشتر فعالیت کنند و به مسائل توجه داشته‌باشند.

به گفته او شیوه‌های تاریخ‌نگاری و بررسی سند از اقدامات الزامی این روزها است.

خزایی گفت: در عرصه تاریخ نیاز به مجتهدانی داریم تا با ارزشگذاری و تقویم اسناد روایت درست را از میان روایت‌های مغشوش پیدا کنند. دشمن باید بداند آنچه در مراکز تولید می‌شود از استحکام برخوردار است و باید دست دشمن را رو کنیم.

تاریخ شناسنامه یک ملت یا یک قوم است

دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ورق خورد/ مانع تحریف تاریخ از سوی جریان‌های دلاری می‌شویم

محمدحسین رجبی‌دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه با تاکید بر اینکه تاریخ شناسنامه یک ملت یا یک قوم است، بیان کرد: همانطور که شناسنامه هویت یک شخص را بیان می‌کند، هر جامعه هم دارای یک شناسنامه است و آن شناسنامه هویت تاریخی آن است. استعمار می‌خواست با دادن اطلاعات اشتباه به بومیان اهدافش را اجرا کند. در تاریخ معاصر کشورهای اسلامی دو یا سه دهه اخیر شاهد جریان‌های ناسیونالیستی متعصبانه هستیم که به عنوان تاریخ نگاری جدید معرفی می‌شود. این‌ها اقوام ساکن را به صورت اقوام ستیزه‌جو در آوردند.

وی شناسایی شگردهای استعماری در حوزه تاریخ‌نگاری را از وظایف انسان امروزی اعلام کرد و ادامه داد: وظیفه مراکز و ارگان‌ها و موسسات پژوهشی تاریخ کشور بازنگری در تاریخ شفاهی و مکتوب است. همچنین باید با عزم راسخ و همت والا تاریخ‌نگاری جدید را شروع کنند و تاریخ‌نگاری جدید را برای نسل جدید رقم بزنند. نشانه‌های این حرکت را در سال‌های اخیر احساس می‌کنم امیدوارم با همت تاریخ‌نگارانان این آرزو جامه عمل بپوشد.

دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ورق خورد/ مانع تحریف تاریخ از سوی جریان‌های دلاری می‌شویم

برگزیدگان دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی

در پایان این مراسم محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، موسی حقانی، دبیر علمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام احمد خزایی، رئیس پژوهشکده موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی، لوح و جوایز را به منتخبان اهدا کردند.

برگزیدگان و شایستگان تقدیر «دومین جایزۀ کتاب تاریخ انقلاب اسلامی»:

در بخش اسناد و پژوهش‌های اسنادی:

اثر برگزیده: قدر مطلق یک توطئه: کودتای نقاب به روایت اسناد، تألیف شاداب عسگری و اسماعیل قمریان‌معمره، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی‏‫، ۱۳۹۸، ۶۸۷ ص.

در بخش تاریخ شفاهی:

اثر برگزیده مسجد رهبر: تاریخ شفاهی مسجد کرامت، تألیف مرتضی انصاری‌زاده، مصاحبه: احمد عسگری، حسن سلطانی و سیدمحمدامیر احمدی‌طباطبایی، تهران: راه‌یار‏‫، ۱۳۹۸، ۵۴۳ ص.

اثر شایسته تقدیر: به رنگ صبر: خاطرات خانم فاطمه صدر، به‌کوشش فاطمه نقوی، تهران: مؤسسۀ فرهنگی ‌تحقیقاتی امام موسی صدر‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۵۵۶ ص.

در بخش تحقیقات و پژوهش‌های تاریخی:

اثر برگزیده: ایران در فرایند انقلاب: امام خمینی و چالش سنت و مدرنیته، تألیف سیدمصطفی تقوی‌مقدم، تهران: مؤسسۀ مطالعات تاریخ معاصر ایران (پژوهشکدۀ تاریخ معاصر)‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۷۲۲ ص.

اثر شایسته تقدیر دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:

سند انتخاب: روایتی از برگزیدن رهبری انقلاب اسلامی بعد از امام خمینی (۱۳۶۲ـ۱۳۶۸)، تألیف محسن سام، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ‏‫۱۳۹۸، ۶۸۸ ص.

انقلاب اسلامی در اردبیل، تألیف رجب ایزدی و رحیم نیکبخت، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ‏‫۱۳۹۹، ‏‫۶۲۸ ص.

در بخش خاطرات، زندگی‌نامه و شرح‌حال‌نویسی

اثر برگزیده: سلوکی در پروا: گذری بر حیات سیاسی و اجتماعی آیت‌الله حاج شیخ هادی باریک‌بین، تألیف مسعود آتشگران، تهران: سورۀ مهر‏‫، ۱۳۹۹، ۳۶۲ ص.

در بخش مستندنگاری:

اثر شایسته تقدیر ایام سبزوار، تحقیق اسماعیل هاشم‌آبادی و محمد اصغرزاده، تدوین محمود شم‌آبادی، محمد کیخسروی و ابوالفضل رضایی، تهران: راه‌یار‏‫، ۱۳۹۹، ‏‫۳۸۰ ص.

در بخش پاسداشت چهره‌های درگذشته:

مرحوم حسن شایان‌فر، جریان‌شناس بصیر و خالق مجموعه «نیمه‌پنهان» در افشای عوامل نفوذ.

مرحوم سیدهادی خسروشاهی، مورخ فرزانه و کوشش‌گر فعال در معرفی نهضت‌ها و جریان‌های انقلابی در جهان اسلام.

مرحوم روح‌الله حسینیان، روحانی مبارز و انقلابی و خالق آثاری در زمینه مبارزات مرجعیت شیعه در تاریخ معاصر.

مرحوم علی‌اکبر رنجبرکرمانی، مترجم و محقق  انقلابی و جهادگر در عرصۀ تبیین در مقابله با پهلوی‌ستایی.

مرحوم علی سلیمانی، هنرمند متعهد و مردمی و کوشش‌گر در عرصۀ معرفی کتاب‌های حوزۀ انقلاب اسلامی.

در بخش جنبی:

مورخ پیشکسوت در حوزۀ تاریخ انقلاب اسلامی، سیدجلال‌الدین مدنی‌کرمانی

پژوهشگر و منتقد در حوزۀ آثار و اسناد تاریخ انقلاب اسلامی، عباس سلیمی‌نمین

ناشر آثار حوزه تاریخ انقلاب اسلامی، مؤسسه فرهنگی قدر ولایت

«جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» با هدف ارتقای فرهنگ و حافظه تاریخی جامعه اسلامی ایران و حفظ استقلال و هویت فرهنگی، شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی (ریشه‌ها و پیامدها)، کمک به اعتلای سطح دانش تاریخی و فرهنگ مکتوب، مقابله با تحریف تاریخ انقلاب اسلامی، حمایت و تشویق مولفان و پدیدآورندگان متعهد و متخصص سراسر کشور در این حوزه با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر برگزار می‌شود./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=10139

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار