امروز: شنبه ۱۴۰۳-۰۲-۰۱


Saturday 20 April 2024
20-Apr-2024 12-شوال-1445

دولت منتظر تصمیم غرب و آمریکا نیست/تامین منافع ملی محور مذاکرات رفع تحریم‌ها

تهران- یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دولت به‌دنبال تامین منافع ملی در مذاکرات رفع تحریم‌ها است، گفت: تامین منافع ملی محور مذاکرات رفع تحریم ها است و دولت سیزدهم از خطوط قرمز عقب نشینی نخواهد کرد.

دیدبان شمال :

رضا عابدی گناباد در ارزیابی خود از اولویت‌های دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم در شرایطی امور کشور را به دست گرفت که معضلات متعددی در حوزه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در کشور وجود داشت و بحث کرونا به دلیل تعداد تلفات بالا به دغدغه اصلی کشور تبدیل شده بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: دولت سیزدهم با تسهیل واکسیناسیون و مدیریت صحیح و مناسبی در حوزه کرونا توانست آمار را به شدت کاهش دهد و فضای کشور را از وضعیتی که بسیاری از کسب و کارها دچار مشکل شده و زندگی بسیاری از افراد جامعه تحت تاثیر قرار داده بود قدری به ثبات برساند که شاید یکی از مهمترین اقدامات آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم بود و باید آن را ارج نهیم.

عابدی‌گناباد در مورد سیاست خارجی دولت سیزدهم اظهار کرد: متاسفانه در دولت قبل همه توجه‌ها به بحث برجام و تعامل با غرب و مشخصا ایالات متحده آمریکا معطوف شده بود و ما شاهد سیاست‌های منطقه‌ای غیرفعال از سوی ایران بودیم.

وی خاطرنشان کرد: البته درست است که در ابتکاراتی هم مطرح شد اما عملاً شاهد بودیم که در حوزه همسایگان توجه جدی چندانی برای گسترش روابط با همسایگان صورت نمی‌گرفت و نزدیک به ۸۰ – ۹۰ درصد دغدغه دولت به موضوع برجام متمرکز شده بود و همه مسائل کشور را به برجام و بحث‌های سیاست خارجی مرتبط می‌کردند که متاسفانه همان هم خروجی خاصی نداشت.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: البته صرفنظر از آمارها و ارقام در این زمینه،  اما چیزی که در کف جامعه می‌بینیم این است که حتی در دوره اوباما هم برجام خروجی چندانی در زندگی مردم نداشت. زمانی هم که ترامپ از برجام خارج شد متاسفانه در برخورد با خروج آمریکا از برجام سیاست‌های منفعلانه را داشتیم و دلبستن دولت قبل به مکانیزم (اینستکس) که اروپایی‌ها به‌دنبال آن بودند هم به نتیجه نرسید.

عابدی‌گناباد یادآور شد: در حال حاضر از جمله اقداماتی که دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی انجام داده این است که همه تخم‌مرغ‌ها را در بحث هسته‌ای نچیده و به توسعه روابط با کشورهای همسایه و رشد مبادلات تجاری توجه ویژه ای دارد.

وی افزود: در حال حاضر ما شاهد رشد مبادلات تجاری با جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، آسیای مرکزی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هستیم. تلاش‌هایی هم برای تعامل و گفت‌وگو با کشورهای عربی انجام شده و مذاکرات با عربستان سعودی به شکل جدی‌تر دنبال شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: همه این‌ها مواردی هستند که نمی‌توان خروجی آنها را در بحث‌های اقتصادی، سیاسی و منافع ملی در کوتاه‌مدت مشاهده کنیم و معتقدم باید تا یکسال آینده صبر کنیم تا شاهد خروجی‌های مثبت در این عرصه‌ها باشیم.

عابدی‌گناباد درباره پیگیری‌های مقتدرانه مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان کرد: بحث مذاکرات برای رفع تحریم‌ها همواره مورد توجه دولت بوده است اما دولت قبل همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام گذاشت و مسائل کشور را برجام گره زده بود و حتی از سوی برخی مسئولین و رسانه‌ها ادعاهایی در بحث‌های زیست محیطی مطرح می‌شد که متاسفانه اکنون هم همین بحث‌ها را تکرار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که اکنون شاهد هستیم این است که در دولت آیت‌الله رئیسی اینگونه حرف‌ها بیان نشد. دولت سیزدهم همزمان که مذاکرات رفع تحریم‌ها پیش‌ می‌رفت، برای رفع مشکلات در حوزه‌های مختلف معیشتی، کرونا و گسترش روابط با کشورهای منطقه، سیاست‌های خود را تغییر داد و مسائل کشور را از این طریق پیش برد و چشم امید خود را تنها به برجام ندوخت و این یکی از نکات مثبت این دولت است.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: این موضوع همچنین پیام خوبی به غرب داشت که اگر مذاکرات برجام به نتیجه نرسد جمهوی اسلامی ایران می‌تواند کارهای خود را پیش ببرد کما اینکه می‌بینیم صادرات نفت و صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کرد و سناریوی خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌ها از سوی دولت سیزدهم همزمان با مذاکرات پیش رفت.

دولت سیزدهم به دنبال تامین منافع ملی در برجام است

عابدی‌گناباد گفت: اگر مذاکرات برجام برای رفع‌تحریم‌ها به نتیجه رسید که بسیار خوب است و در صورت به‌نتیجه نرسیدن مذاکرات، کشور کارهای دیگر را معطل نگذاشته را پیش برده است.

وی عنوان کرد: این موضوع پیام اقتدار را در نظام بین‌الملل در پی داشت و آن اینکه دولت به دنبال هرگونه توافق و یا توافق ضعیف نیست بلکه به دنبال این است که منافع ملی تامین شود. اینها نکاتی بود که به نظر می‌رسد می‌توان از آن به عنوان نکات مثبت در بحث مذاکرات احیای برجام و سیاست‌های خارجی دولت در یکسال اخیر مدنظر قرار داد./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=14640

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار