امروز: پنجشنبه ۱۴۰۳-۰۱-۰۹


Thursday 28 March 2024
28-Mar-2024 19-رمضان-1445

دلایل مهاجرت نخبه‌های ورزشی چیست؟/ سرمایه‌‌سوزی نکنیم؛ برای بازگشت راهکار بدهیم

دیدبان شمال :

قایقران تیم ملی کشورمان وقتی با وعده‌های محقق‌نشده برای استخدام مواجه شد، تصمیم گرفت دعوت آذربایجان را برای مهاجرت قبول کند.

مهاجرت ورزشکاران به کشورهای مختلف در این سالهای اخیر رشد زیادی کرده به طوری که شاهد بودیم تعدادی از آنها که با سرمایه‌گذاری در داخل کشور به مقام و جایگاه رسیده بودند به دلایلی که شاید برای خیلی‌ها خنده‌دار باشد تصمیم به ترک وطن می‌گیرند. بحث اشتغال و مباحث مالی همیشه دغدغه ملی‌پوشان مدال‌آور در رشته‌های مختلف بوده است به طوری که بسیاری از آنها بعد از کسب چند مدال رنگارنگ در جهان و آسیا بحث شغل و تامین مالی را پیش می‌کشند و نگران آینده خود بعد از پایان دوره قهرمانی هستند؛ نگرانی که بسیار به جاست و شاید برطرف نشدن آن یکی از دلایل مهاجرت ورزشکاران باشد.

بهمن نصیری ملی‌پوش روئینگ‌ کشورمان که از شانس‌های کسب مدال در بازی‌های آسیایی هانگژو بود، به آذربایجان مهاجرت کرد. البته این ورزشکار پیش از این سالها در کشور آذربایجان تمرین می‌کرد اما با مذاکراتی که فدراسیون قایقرانی کشورمان داشت نصیری به کشور بازگشت، حتی در مسابقات قهرمانی آسیا طلا گرفت و موفق به کسب سهمیه المپیک شد. ورزشکاری که بعد از محسن شادی در ماده تک نفره سنگین‌وزن از شانس‌های کسب مدال در بازی‌های آسیایی بود اما بعد از حضور تقریبا 2.5 ساله با پیشنهاداتی که آذربایجان داشت، نصیری بالاخره تصمیم به رفتن گرفت.

* دلیل مهاجرت نصیری چه بود؟

نصیری به عنوان یک قهرمان ملی مدت‌ها به دنبال استخدام بود و با وجود مکاتبات متعدد فدراسیون قایقرانی و کمیته ملی المپیک با استان زنجان، این امکان فراهم نشد تا این ورزشکار تصمیم به ترک کشور بگیرد.

علیرضا سهرابیان رئیس فدراسیون قایقرانی در این باره گفت: هر کاری لازم بود برای استخدام نصیری انجام دادیم. این ورزشکار نخبه می‌توانست در بازی‌های آسیایی روی سکو برود، نمی‌گویم طلا اما می‌توانست نقره یا برنز بگیرد. من از او می‌خواهم مرا حلال کند چرا که ۲.۵ سال او را نگه داشتم، اما متاسفانه نشد که شرایط استخدام بهمن را فراهم کنیم. نصیری به آذربایجان رفت اما امیدوارم که برگردد.

یکی از موضوعاتی که به دلایل رفتن بهمن نصیری اشاره شده بود حقوق 500 دلاری بود که آذربایجان به او پیشنهاد داد. بنابراین به نظر می‌رسد مسئله مالی مهمترین دلیل مهاجرت این قایقران کشورمان بود. آنچه ورزشکاران و استعدادهای برتر ورزشی هر کشوری را به ماندن در وطن ترغیب می‌کند، ارائه انگیزه درونی و بیرونی به ورزشکاران است که از آن جمله می توان به تسهیلاتی نظیر اشتغال، قانون سرباز قهرمان برای مردان، ادامه تحصیل در رشته‌های مرتبط، تسهیلات مسکن و… اشاره کرد. اگرچه برخی ورزشکاران به این امکانات در استان‌های خود رسیده‌اند اما برخی نیز از آن محروم مانده‌اند.

* جذابیت‌هایی که نصیری را به سمت آذربایجان کشاند

افشین فرزام سرمربی روئینگ کشورمان که سالها با بهمن نصیری تمرین کرده درباره دلایل مهاجرت او به خبرگزاری فارس، گفت: من وقتی مربی تیم ملی شدم بهمن مهاجرت کرده بود اما از نظر فنی احساس کرد می‌توانیم نتیجه بگیریم به همین دلیل برگشت. ما در سنگین وزن مردان فقط محسن شادی را داشتیم اما نصیری توانست با کسب مدال خودش را نشان دهد. او در این چند سال پیشنهاداتی از آذربایجان داشت که همین جذابیت‌هایی برای ورزشکار ایجاد می‌کرد. البته نصیری در ایران ماند تا ببیند آیا وعده‌هایی که داده شده محقق می‌شود یا خیر. او وقتی دید این قول‌ها عملی نشده تصمیم به رفتن گرفت.

* فرزام: با کمرنگ شدن نفس کسب مدال، ورزشکار به فکر تامین مالی آینده خود است

وی افزود: ورزشکار عمر قهرمانی محدودی دارد. نصیری 25 ساله است و چند سالی می‌توانست مدال‌آوری کند. روزی که شروع کرد در تک نفره سنگین‌وزن مسابقه نداده بود، ما او را پختیم برای چنین روزی. به قهرمانی آسیا رفتیم، سهمیه المپیک گرفتیم، در واقع اهداف و چشم‌انداز ما مشخص بود اما وقتی در این مسیر ورزشکار به مدال می‌رسد باید انگیزه هم داشته باشد. اولین مدال جذاب است، دومین مدال هم همین طور اما ورزشکار همین طور که جلو می‌رود نفس کسب مدال کمرنگ می‌شود و این سوال برای ورزشکار پیش می‌آید که آینده من چه می‌شود؟ ورزشکار به فکر تامین مالی آینده خود می‌افتد.

* آتش‌نشانی شغل محبوب نصیری و پاسخ منفی برای استخدام

بهمن نصیری بعد از کسب سهمیه المپیک توکیو با درخواستی که مسئولان ورزشی کشور داشتند سهمیه خود را به نازنین ملایی داد در عوض به او قول داده شد تا  شغلی برایش فراهم شود. این قایقران کشورمان درخواست کرد تا به استخدام سازمان آتش‌نشانی در بیاید اما موافقتی با این موضوع صورت نگرفت.

بهناز مرادخانی سرپرست هیات استان زنجان در گفت‌وگو با فارس، در این باره اظهارداشت: نصیری سال 2019 هم به آذربایجان رفته بود اما به خاطر کسب سهمیه و المپیک برگشت. سهمیه هم گرفت اما با توجه به اینکه فقط یک نفر می‌توانست به المپیک برود، نصیری سهمیه خود را به نازنین ملایی داد به خاطر همین موضوع مسئولان قول کار به نصیری دادند. در همین خصوص آقای نوبخت و آقای صالحی‌امیری مکاتباتی داشتند. نصیری گفته بود دوست دارد به آتش‌نشانی برود اما موافقت نشد.

وی درباره اینکه ورزشکاران دیگری در اداره کل فعالیت دارند آیا تبعیض صورت گرفته باعث گلایه نصیری نشده، عنوان کرد: ما از قبل ورزشکارانی داریم که با مدال بازی‌های آسیایی و المپیک در اداره کل فعالیت دارند. من حتی روز گذشته به اداره کل استان گزارش کتبی دادم و گفتم نصیری فقط یک شغل می‌خواهد اما آنها گفتند می‌توانند کمک مالی کنند. من دوباره از اداره کل پیگیری می‌کنم اما بعید می‌دانم اتفاق تازه‌ای بیفتد.

* بازگشت دوباره نصیری امکان‌پذیر است؟

علیرضا سهرابیان در ادامه صحبت‌های خود با ابراز امیدواری از بازگشت بهمن نصیری به کشور و فعالیت‌هایی که در این خصوص انجام می‌دهد، گفت: از سوی وزارت ورزش، سازمان برنامه و کمیته مکاتباتی با استانداری، شهرداری و … شد اما اتفاقی نیفتاد. اگر مسئولان استان قدمی بردارند این ورزشکار می‌تواند به کشور برگردد. البته با تغییر قوانین می‌توان کاری کرد تا مدال‌آوران طلایی در رده سنی بزرگسالان علاوه بر مدال‌آوران المپیک و بازی‌های آسیایی هم استخدام شوند.

وی افزود: مثلا وزارت ورزش می‌تواند مجوز بگیرد سالی 20-30 ورزشکار را معرفی کند. مگر در سال چند مدال طلا کسب می‌شود؟ می‌توان گفت آنهایی که سربازی رفته و طلای بزرگسالان آسیا دارند هم استخدام شوند. بهمن نصیری پناهنده نشده و هنوز هیچ مسابقه‌ای هم برای آذربایجان انجام نداده است. اگر واقعا شرایط استخدام او فراهم شود ما با او صحبت می‌کنیم که برگردد. امیدوارم که مسئولان استان برای نصیری کاری انجام دهند.

 به نظر می‌رسد با کمی تدبیر و حل مسئله اشتغال بهمن نصیری در استان زنجان (استانی که ورزشکار در آن زندگی کرده است) می‌شد جلوی این مهاجرت را گرفت. با وجود اینکه اعلام شده مکاتبات لازم در این خصوص صورت گرفته اما مسئولان استان برای نگه داشتن این سرمایه و نخبه ورزشی کاری نکردند تا با اهمال‌کاری مسئولان مربوطه، ورزشکار تصمیم به مهاجرت بگیرد. حالا آذربایجان با این سرمایه ایرانی و دیگر ورزشکاران کشورمان در رشته‌های مختلف شاهد مدال‌آوری خواهد بود؛ موضوعی که نمونه آن را در کشتی و تکواندو بازی‌های المپیک 2016 ریو دیدیم./خبرگزاری فارس

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=10351

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار