امروز: پنجشنبه ۱۴۰۳-۰۱-۰۹


Thursday 28 March 2024
28-Mar-2024 19-رمضان-1445

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

دیدبان شمال :

تهران- حمایت؛ اختیارات، مطالبات؛ رانت ستیزی؛ دغدغه‌مندی؛ اهمیت دفاع‌مقدس؛ معیشت؛ عدالت؛ نگرش جهادی؛ هویت؛ راه‌گشایی؛ بخش‌خصوصی؛ آینده‌نگری؛ در دسترس بودن؛ همدلی؛ نقد عادلانه؛ اعتماد به جوانان؛ مردمی‌بودن و امیدواری؛ ۱۹ کلیدواژه‌ای گفت‌وگوی صریح و بی‌واسطه هنرمندان با آیت‌الله رئیسی است.

 شامگاه ۲۵ فروردین‌ماه آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی طی نشستی صمیمانه در قالب ضیافت افطار میزبان جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر، سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی کشور بود.

اتفاق و رخدادی که شاید بیش‌از این نیز در ایام ماه مبارک رمضان در قالب میزبانی رؤسای جمهور دولت‌های قبل برگزار می‌شد، اما طی گذشت تنها سه روز از آن نشست، به نظر می‌رسد نه تنها حاصل خروجی آن به دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و مدیران کل آن بدل شده که بازتاب دهنده وجه تفاوت دولت سیزدهم با دیگر ساکنان خیابان پاستور در قالب رویکرد عملگرایانه جهادی و انقلابی است.

به زعم قاطبه هنرمندان حاضر در این نشست صمیمانه شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، گفت‌وگوی مستقیم، رودررو و بی‌واسطه هنرمندان با شخص نخست اجرایی کشور بود؛ که تحقق این مهم مهیاکننده شرایط مطلوب در برطرف ساختن دغدغه‌ها، آسیب‌ها و معضلات خانواده بزرگ هنر ایران نقش کلیدی دارد

و آنگونه که به نظر می‌رسد دولت سیزدهم نسبت‌به دولت‌های پیشین در اجرایی ساختن تحقق وعده‌ها عزمی جدی و صداقتی ملموس دارد.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

شاهد نخست این مدعا مرور کارنامه دویست روزه دولت در برداشتن گام‌های اجرایی و عملیاتی کردن وعده‌ها و سوق دادن آنها از روی کاغذ به صحنه میدان و عمل است.

شاهد دوم همان مدعا در عزم جدی و مصمم دولت سیزدهم در رفع آسیب‌ها و دغدغه‌های هنرمندان و تلاش برای تحقق وعده‌های عنوان‌شده در قالب رویکردی جهادی، مردمی و انقلابی به دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر تشکیل کارگروه مشترک بررسی مشکلات هنرمندان خطاب دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیگیری مجدانه تمامی مطالبات و ارسال گزارش‌های مستنر به شخص آیت‌الله رئیسی طی بازه زمانی یک ساله پیش رو تا تجدید این گردهمایی در رمضان سال آینده است.

برای رصد آنچه که در این نشست صمیمانه و بی‌واسطه  میان هنرمندان با رئیس‌جمهور گذشت و همچنین خروجی‌های آن با ۱۹ نفر از هنرمندان سرشناس حاضر در این نشست در شاخه‌های تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی و موسیقی طی سه روز گذشته به گفت‌وگو پرداختیم.

خروجی این گپ‌گفت‌ها؛ بیان و بازتاب ۱۹ کلیدواژه به عنوان بخش مهمی از دغدغه هنرمندان و مسئولان برای برطرف ساختن آسیب‌ها و تلاش اجرایی و جهادی، در مسیر اعتلای هر چه بیشتر عرصه فرهنگ و هنر است.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

بازگشت اختیارات نمایش خانگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و عضو ارشد شورای سیاستگذاری جشتنواره بین‌الملیل تئاتر فجر گفت: هنرمندان از رئیس‌جمهور درخواست کردند که در حوزه ویدئو و شبکه‌های نمایش خانگی قدرت تصمیم‌گیری باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگردد.

طبیعتاً چون این سازوکارها به‌طورکلی برای اهالی سینما بغرنج و دردآور بوده‌است امروز معترضان عقیده دارند که باید این شرایط سازوکار ساخت‌وساز متوقف شود و در حوزه ویدئو و شبکه‌های خانگی اولا می‌بایست قدرت تصمیم‌گیری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگردد و دوم این‌که همه اهالی سینما بتوانند در این بازار حضور داشته باشند.

این بازیگر پیشکسوت با اشاره به مشکلاتی که امروز در حوزه هنر به خصوص سینما وجود دارد، بیان کرد: در دوره هشت‌ساله به دلیل ضرورت‌هایی که وجود داشته‌است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌طورکلی پر از توقفگاه‌هایی است که در مقابل اهالی اندیشه و هنر قرار دارند. بازکردن این توقفگاه‌ها کار بسیار سختی است.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

قول رییس‌جمهور بر تحقق مطالبات هنرمندان تا رمضان آینده

دکتر اسماعیل آذر عضو ارشد هیات علمی دانشگاه و استاد تمام ادبیات فارسی با تاکید آنکه اشراف آیت‌الله رئیسی بر مسائل هنری بسیار بالا و قابل تحسین است گفت: قول ریاست‌جمهور بر پیگیری تحقق مطالبات هنرمندان تا رمضان آینده قوت قلبی برای اهالی خانواده هنر بود.

نویسنده کتاب ادبیات ایران در ادبیات جهان با اشاره به آنکه  اگر شنونده صحبت‌ها و پاسخ‌های آیت‌الله رییسی خطاب به هنرمندان حاضر در این نشست باشید متوجه می‌شوید که اشراف و نگرش ایشان در حوزه فرهنگ و هنر کاملاً واضح و قابل تحسین است افزود: تمامی هنرمندان نیز در مواجهه با پاسخ‌های ریاست‌جمهوری بر درست بودن دیدگاه‌ها و نظرات ریاست‌جمهور تاکید داشتند و این تنها حرف من نیست.

آذر با بیان آنکه قطعا در برگزاری هر رویداد، نشست و در مجموع انجام هر فعلی به هنر حال ناقدی وجود دارد یادآور شد: نکته حائز اهمیت آن بود که در خلال صحبت هنرمندان هیچ‌کدام گلایه‌ای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح نکردند. چرا که طی این مدت بنا به اقوال خود حاضران هر کس برای رفع مشکلش در حوزه تخصصی و حرفه‌ای خود نزد آقای محمدمهدی اسماعیلی رفته و با وزیر ملاقاتی کرده بود، وی تا هر جایی‌که مقدور بوده دست آن شخص را گرفته‌است.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

موسیقی هنر پرخرجی‌ست، کمک کنید

موسیقی هنر پرخرجی است دولتمردان به موسیقی توجه بیشتری داشته باشد تا هنرمندان از ایران نروند

لوریس چکناوریان رهبر ارکستر و چهره بین‌المللی موسیقی کشورمان گفت: در جلسه‌ای که پنج شنبه شب، رئیس‌جمهور میزبان دورهمی هنرمندان و پیشکسوتان عرصه سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی با سلایق و طیف‌های مختلف بود برخی از هنرمندان از مشکلات و مطالبات خود سخن گفتند و او گوش داد، جلسه خوبی بود اما این نوع نشست‌ها باید چندین بار در سال برای یادآوری موضوعات تا حصول نتیجه برگزار شود.

وی با بیان اینکه هنر حرف اول را در هر مملکتی می‌زند و مهم‌ترین مباحث را می‌توان در غالب هنر مطرح کرد، اذعان داشت: برای آموزش هنرجویان موسیقی باید همانند کشورهای چین و ژاپن از اساتید خارجی دعوت کنیم تا بتوانیم یک ارکستر درجه یک برای اجرای آثار هنرمندان ایرانی داشته باشیم تا بتوانند با هنرمندان دنیا رقابت کنند.

چکناوریان در خصوص تشکیل کارگروه مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان عرصه هنر، برای بررسی مشکلات هنرمندان نیز گفت: تاکنون که کارگروهی تشکیل نشده، ببینیم و تعریف کنیم. موسیقی هنر پرخرجی است دولتمردان به موسیقی توجه بیشتری داشته باشد تا هنرمندان از ایران نروند.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

در خواست از آیت‌الله رئیسی برای مقابله با رانت‌های سینمایی

مهدی صباغ‌زاده کارگردان پیشکسوت سینما با بیان آنکه ملاقات رئیس جمهور با هنرمندان نشانه احترام به جایگاه فرهنگ و اهالی هنر است. دولت باید حرف‌های بزرگان سینما و باتجربه‌ها را بشنود و مورد توجه قرار دهد گفت: جوان‌گرایی، مقابله با رانت‌خواری در سینما و سپردن شبکه نمایش خانگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مهم‌ترین مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد.

سینماگران درباره رانت‌خواری در سینما و توزیع ناعادلانه بودجه‌ها اعتراضاتی داشتند. آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور نیز در پاسخ عدالت را تفسیر کردند و گفتند نباید در پشت پرده بودجه‌ها به یک عده خاص اعطا شود و مجموعه صنف باید مورد توجه قرار گیرد.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

استقبال رئیس‌جمهور از اجرای آثار آهنگسازان جوان ایرانی در ارکستر سمفونیک

شاهین فرهت آهنگساز و مدرس موسیقی با بیان اینکه آهنگسازان جوان و تحصیلکرده با آثار ارزشمندی در کشور داریم گفت: در جلسه دیدار هنرمندان با رئیس جمهور پیشنهاد دادم برخی از آثار ارزنده آهنگسازان جوان در ارکستر سمفونیک اجرا شود که ایشان نیز از این موضوع استقبال کرد.

وی با بیان آنکه ارکستر سمفونیک تهران از قدیمی‌ترین ارکسترهای دنیاست گفت: استفاده از آثار آهنگسازان جوان در ارکستر سمفونیک تهران که آثار بزرگانی همچون بتهوون در آن اجرا می‌شود، یکی از دغدغه های من از سال‌های گذشته تاکنون است که می تواند باعث رشد و تعالی آهنگسازان جوان ایرانی شود.

رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران در خصوص پیشنهاد کارگروه مشترک بین وزارت فرهنگ و فعالان عرصه هنر برای بررسی مشکلات هنرمندان در این جلسه گفت: این کارگروه می‌تواند برای هنرمندان بسیار موثر باشد. آنها به واسطه این کارگروه می‌توانند ضمن تبادل نظر در زمینه‌های مختلف، کمبودهای خود را مرتفع کنند. خود، این موضوع را تا رسیدن به نتیجه پیگیری می کنم.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

تاکید رئیس‌جمهور بر حمایت از تولیدات سینمایی دفاع مقدس

یکی از عمده‌ترین مشکلات درمورد سینما که به آن اشاره شد آن بود که گروه‌های خاصی هستند که بودجه‌های کلان می‌گیرند و فیلم می‌سازند و از آن طرف گروه‌هایی هستند که از نظر بودجه در مضیقه هستند

محمود پاک‌نیت بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: انقلاب و جنگ تحمیلی از موضوعات مهمی است که مورد توجه رئیس‌جمهور در این جلسه قرار گرفت و تاکید کردند اگرچه تاکنون فیلم‌های زیادی در این‌مورد ساخته شده‌ است اما کافی نیست و باید بیشتر به آن پرداخته ‌شود.

وی با بیان آنکه در این جلسه مسائل متعددی مورد بحث قرار گرفت و تقریباً به تمامی آن‌ها پاسخ مثبتی از جهت رسیدگی داده شد که امیدواریم محقق شود؛ ضمن اشاره به مشکلاتی که درمورد سینما مطرح شد، اظهار داشت: یکی از عمده‌ترین مشکلات درمورد سینما که به آن اشاره شد آن بود که گروه‌های خاصی هستند که بودجه‌های کلان می‌گیرند و فیلم می‌سازند و از آن طرف گروه‌هایی هستند که از نظر بودجه در مضیقه هستند.

پاک‌نیت اظهار داشت: آقای رئیسی تاکید کردند باتوجه به اینکه در جبهه‌های جنگ مشکلات متعددی داشته‌ایم و شهدای زیادی در این راه داده‌ایم، داستان انقلاب و جنگ تحمیلی موضوعاتی هستند که باید مورد توجه باشند ضمن اینکه قصه‌های بسیار متنوعی می‌توان از دل آنها بیرون کشید، درباره‌اش صحبت کرد و فیلم ساخت.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

جهانگیر الماسی: با این دولت به اتفاقات مثبت در سینما امیدوارم

بازیگر فیلم‌های «پشت پرده مه» و «کمیته مجازات»، گفت: در جلسه دیدار هنرمندان با رئیس جمهور خوشبختانه بارها به موضوع سینمای استراتژیک اشاره شد. احتیاج داریم که از سینما در سه شکل خود یعنی صنعت، رسانه و هنر استفاده بهینه کنیم.

از طریق رسانه سینما می‌توانیم به بینش، تفکر و نگاه مخاطبان جهت بدهیم. دنیای ارتباطات این قدر پیچیده شده که دشمنان و رقبا می‌توانند با روش‌های مختلف ما را از مسیر منحرف کنند.

الماسی با انتقاد از این که موضوع استراتژی از تولید فیلم حذف شده بیان کرد: بایستی هدف از تولید یک محصول هنری مشخص باشد. بیست سال است که می گویم بیایید تولید را بازتعریف کنیم. در جلسه روز پنجشنبه خوشبختانه توسط وزیر ارشاد و شخص رئیس جمهور و همکاران ما بارها به موضوع سینما و تئاتر به عنوان یک رسانه استراتژیک اشاره شد. امیدوارم رسانه‌ها این بحث را باز کنند. چون هنوز خیلی‌ها نمی دانند که استراتژی و هدف چه معنایی دارد.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

صحبت‌های رئیس جمهور از جنس دغدغه‌های هنرمندان است

این جمله را از زبان شخص رییس‌جمهور شنیدیم که سال آینده به امید برگزاری چنین مجلس و مراسمی در ماه میهمانی خدا پیگیر تحقق تمامی صحبت‌های عنوان‌شده در این جمع خواهد بود

دکتر محمود فرهنگ کارگردان تئاتر و  مدیر دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ با اشاره به تاکید رییس‌جمهور بر شناساندن فرهنگ ایران به جهان با الگوی هنر خاطرنشان کرد: صحبت‌های آیت‌الله رئیسی در نشست صمیمانه با هنرمندان از جنس دغدغه‌های آنها بود و ایشان در این نشست وجه به شدت فرهنگی خود را بروز دادند.

کارگردان نمایش‌های ایران، خورشید کاروان و پنجره یادآور شد: طبیعی است که در چنین جلساتی نمی‌شود تمام مسائل، دغدغه‌ها و مطالباتی که وجود دارد را مطرح کرد؛ اما برای اولین‌بار در یک جمع و فضای صمیمی آقای رییس‌جمهور حرف‌های هنرمندان را شنیدند و بعد از آنکه جلسه تمام شد بسیاری از هنرمندانی که دوست داشتند صحبت کنند به شکل خصوصی با آیت‌الله رئیسی گفت‌وگو کردند و درددل‌های خود را بازگو کردند.

مدیر دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حتی این جمله را از زبان شخص رییس‌جمهور شنیدیم که سال آینده به امید برگزاری چنین مجلس و مراسمی در ماه میهمانی خدا پیگیر تحقق تمامی صحبت‌های عنوان‌شده در این جمع خواهد بود. این خود دلگرمی و نقطه قوت بیشتری برای اعتقاد به گشایش امور و دغدغه‌های هنرمندان در دولت مردمی، جهادی و انقلابی سیزدهم را با خود به‌همراه داشت.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

دو درخواست تهیه‌کننده سریال «مریم مقدس» در دیدار با رئیس جمهور چه بود؟

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده شناخته سینما با اعلام این خبر که دو درخواست را در دیدار با رئیس جمهور مطرح کرده گفت: آقای رئیسی از پیشنهادهای من به خوبی استقبال کردند و همان لحظه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتند این مشکلات باید در اولین فرصت حل شود.

تهیه‌کننده فیلم‌های «استرداد»، «کتاب قانون» و سریال «مریم مقدس» اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی همه هنرمندان مساله مسکن است و حدود  ۵۰۰ نفر از ۷۰۰ نفر عضو صاحبنام موسسه پیشکسوتان فرهنگ و هنر مستاجر هستند. در دیدار با آقای دکتر رئیسی پیشنهاد دادم که  تعدادی مسکن ملی با تسهیلات ویژه در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار گیرد. منظور از تسهیلات ویژه این است که هنرمندان وام بیشتری بگیرند یا کمتر در نوبت بمانند.

علی‌اکبری با یادآوری این نکته که بیمه هنرمندان بیمه کارگری است، اظهار داشت: حقوق بازنشستگی این بیمه ماهیانه ۴ میلیون تومان است که با این مبلغ در جنوب شهر تهران می شود یک آپارتمان ۴۰ متری اجاره کرد. با مبلغی که هنرمندان در دوران بازنشستگی می‌گیرند، ادامه حیات مشکل است. در حالی که اگر حقوق بازنشستگی معلمان بسیار بیشتر است.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

رییس‌جمهور در تغییر ساختار مدیریت حوزه فرهنگ و هنر تصمیم جهادی بگیرد

همانگونه که می‌گوییم دولت جهادی؛ باید برای تحقق اثربخشی مدیریت کلان فرهنگی شاهد اتخاذ تصمیمات جهادی در تمامی حوزه‌های مدیرتی باشیم

حمید نیلی تهیه‌کننده تئاتر و مدیرعامل پیشین انجمن هنرهای نمایشی ایران با تاکید بر آنکه مدیریت عرصه فرهنگ و هنر نیازمند مرام‌نامه و تعیین شاخصه‌های مدون برای سنجش عیار فعالیت متولیان امور فرهنگی است تاکید کرد: برای تحقق مطالبات هنرمندان در دولت مردمی و انقلابی لازم است آقای رییس‌جمهور در ساختار مدیریت تصمیم جهادی بگیرد.

رئیس هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت افزود: اگر هدف‌مان فرهنگ‌سازی است پس اولویت‌هایی چون حمایت از تولید داخلی و اقتصاد هنر که در آن جلسه و نشست مطرح شد باید به نقطه عطف محور مسائل فرهنگ و هنر بدل شود. پس تاکید بر برگزاری اینگونه جلسات برای تدوین راهبردها و ریل‌گذاری آینده فرهنگ و هنر اجتناب‌ناپذیر است و قطعا می‌تواند منشاء اتفاقات خوب آینده باشد.

مدیرعامل پیشین انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در پاسخ به اینکه آیت‌الله رئیسی در پایان جلسه تاکید کرد که تحقق امور را سال آینده در برگزاری چنین نشستی پیگیری خواهد کرد و در این میان مسئولیت متولیان امر فرهنگ در کشور باید بر چه اساسی استوار باشد گفت: همانگونه که می‌گوییم دولت جهادی؛ باید برای تحقق اثربخشی مدیریت کلان فرهنگی شاهد اتخاذ تصمیمات جهادی در تمامی حوزه‌های مدیرتی باشیم. ببینید در حوزه‌های مختلف مدیریت فرهنگی‌مان دوستانی هستند که سالیان سال است که در این حوزه‌ها بودند و درنهایت فقط پست‌های آن‌ها در همان مدیریت واحد عوض شده است. باید به این سمت برویم که از نیروهای جوان، خوش‌فکر و با برنامه استفاده کنیم.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

توجه رئیس‌جمهور به حیات سینمای ایران، بخش خصوصی و بدنه در خطر سینما

فرهاد قائمیان بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به دیدار رئیس جمهور با هنرمندان تاکید کرد که این دیدارها نباید فصلی و مناسبتی باشد و افزود:  حوزه فرهنگ و هنر، به ویژه سینما در سال‌های اخیر و به دنبال شیوع ویروس کرونا با مشکلات و گرفتاری‌های فراوانی مواجه بوده است. حیات سینمای ایران، بخش خصوصی و بدنه سینما در خطر است. همان طور که اقشار مختلف جامعه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، هنرمندان حوزه تئاتر، موسیقی و سینما گرفتار مسائل معیشتی و امنیت شغلی هستند.

بازیگر فلیم «استرداد» خاطرنشان کرد: معمولا سیاستمداران در زمان انتخابات به یاد هنرمندان می‌افتند، برگزاری جلسات و دیدارهایی از این دست، علاوه بر این که همدلی بین اهالی سینما و هنرمندان رشته‌های مختلف را تقویت می‌کند. به رئیس جمهور محترم تصویری واقعی از جامعه هنری، مطالبات و نیازهایش ارائه می‌دهد.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

احیای هویت موسیقی مهمترین درخواست هنرمندان از رئیس جمهور است

خشایار اعتمادی نخستین خواننده آلبوم موسیقی پاپ پس از انقلاب اسلامی، احیای هویت موسیقی را مهمترین خواسته هنرمندان از رئیس جمهور دانست و گفت: هویت موسیقی متاسفانه نابه‌سامان و در شرایط کماست.

۳۰ سال در حوزه موسیقی فعالیت کردم و در این دو سالی که از این حوزه خداحافظی کردم فقط حرف شنیدم، امیدوارم روزی یک مسئولی اقدامی برای بهبود فضای فرهنگی و اجتماعی انجام دهد که مهمتر از هر بحثی ایجاد نشاط برای جامعه است.

خواننده آلبوم موسیقی «خاتون» بیان کرد: در حال حاضر سرمنشا همه مشکلات در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری، اقتصادی است و مهمتر از همه ارتزاق مردم است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، امیدوارم جامعه به شادکامی، عزت، کرامت، وفور نعمت، آرامش و آسایش دست یابد.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

کارگروه مشترک بین وزارت ارشاد و فعالان عرصه هنر رهگشاست

افرادی که باید صحبت می کردند از قبل مشخص شده بود و این تصور ایجاد می شد که در خصوص صحبت ها از قبل هماهنگی شده است

مهدی عظیمی‌میرآبادی تهیه‌کننده سینما گفت: در جلسه رئیس جمهور با هنرمندان مقرر شد کارگروه مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با فعالان عرصه هنر برای بررسی مشکلات هنرمندان تشکیل شود که می‌تواند با بررسی عمیق موضوعات در فضای کنونی کشور رهگشا باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «عینک» لزوم توجه به وجود جریان متعدد و متفاوت در حوزه سینما، لزوم توجه به نقش صنوف، بحث حمایت از فیلم‌های مستند و توجه به سینمای دفاع مقدس را از جمله موضوعات ذکر شده در حوزه سینما در این مراسم برشمرد و گفت: دولتمردان در این نشست توجه به سینمای دفاع مقدس را لازم و ضروری عنوان کردند. گنیجه‌ای عظیم و دست نخورده در حوزه دفاع مقدس وجود دارد و علی رغم اینکه آثاری ساخته شده اما کافی نیست.

عظیمی‌میرآبادی با بیان اینکه جلسه روز گذشته در حد خود خوب و در زمان و موقعیت مناسب برگزار شد گفت: اما ۲ اشکال شکلی و محتوایی داشت، در این جلسه از هنرمندان رشته های هنری مختلف دعوت شده بود و این اقدام باعث شد به دلیل کمبود وقت به همه مسائل و مشکلات هنرمندان مختلف اشاره نشود. از سویی افرادی که باید صحبت می کردند از قبل مشخص شده بود و این تصور ایجاد می شد که در خصوص صحبت ها از قبل هماهنگی شده است که یکی از آقایان نیز در این زمینه اعتراض کرد که در این خصوص می توانند برنامه ریزی کنند و با در نظر گرفتن مدت زمان کافی اجازه دهند هر کس می خواهد مسئله و یا سوال خود را مطرح کند.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

اعتقاد رئیس‌جمهور در واگذاری هنر به بخش خصوصی

محمود گبرلو منتقد و مجری برنامه‌های سینمایی واگذاری اقتصاد هنر به بخش خصوصی را از موارد برجسته در سخنان آقای رئیسی در دیدار با هنرمندان دانست و گفت: رئیس جمهور تمایل مصرانه‌ای بر نظارت و کنترل دقیق و ریزبینانه دولت بر عرصه هنر نداشت بلکه عقیده دارد می توان ایی عرصه را به بخش خصوصی واگذار کرد.

واگذاری بخش اقتصادی هنر به بخش خصوصی یکی از موارد برجسته در سخنان دیشب رئیس‌جمهور بود؛ آقای رئیسی تمایل مصرانه‌ای بر نظارت و کنترل دقیق و ریزبینانه دولت بر عرصه هنر نداشت بلکه عقیده داشت که این عرصه را می‌شود به بخش خصوصی واگذار کرد؛ در صورت تحقق این موضوع بسیاری از آثار هنری می‌توانند با نظارت و کنترل خود هنرمندان وارد جامعه شده و با استقبال مردم روبرو شود.

گبرلو یادآور شد: واقعیت این است که به‌قدری امروز سینمای ایران تحت نظارت دولتی قرار دارد که هنرمندان اجازه حرکت خلاقانه و نوآورانه را ندارند چرا که نظارت‌های دولتی بعضاً بسیار سخت‌گیرانه و متعصبانه هستند اما اگر این نظارت توسط خود بخش خصوصی که صاحب‌نظر و متخصص هستند روی دهد حتماً اتفاقات بزرگی روی خواهد داد.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

ارتباط هنرمندان با رئیس‌جمهور محدود به ماه رمضان نباشد

محمدرضا شفاه تهیه‌کننده سینما، ارتباط بی واسطه هنرمندان با رئیس قوه مجریه را ضروری خواند و گفت: امیدوارم این جلسات محدود به ماه رمضان نباشد و در طول سال برگزار شود. در این جلسه دغدغه های خوبی مطرح شد. به عنوان مثال درباره بحث معیشتی سینما صحبت شد. مسائل مربوط به متولی شبکه نمایش خانگی مورد بحث قرار گرفت. همچنین گفته شده حاکمیت باید برای تولید در حوزه سینما و تصویر اهمیت مضاعفی قائل شود.

تهیه‌کننده فیلم‌های «هناس» و «دیدن این فیلم جرم است» موضوع نظارت بر شبکه نمایش خانگی را یک موضوع فرا وزارتخانه ای خواند و افزود: رئیس جمهور گفتند این موضوع فراقوه ای است و فراتر از اختیارات شخص رئیس جمهور است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مساله مطرح و تصمیم گیری شود.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

و اما مدیران چه گفتند؟

همچنین در ادامه این گفت‌وگوها سراغ مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان حاضران در این نشست صمیمانه و ضیافت افطاری رئیس‌جمهور رفتیم و از آنها درباره دیدگاه آنها بر آنچه در این نشست گذشت و سیات‌های اجرایی‌شان برای سامان بخشیدن به دغدغه‌های هنرمندان در راستای دستور آیت‌الله رئیسی برای حصول نتیجه و ارائه گزارش اقدامات مستمر به وی پرسید.

مسیر آینده فرهنگ و هنر عصاره همین نشست‌هاست

ارتباط صمیمانه و مشفقانه بین رئیس‌جمهور و مردم همواره وجود داشته و با توجه به تشخیص ضرورت‌های جاری این ارتباط دوسویه، می‌تواند فواید، ثمرات و برکات متعددی با خود به همراه داشته باشد

دکتر محمود شالویی دستیار وزیر و مدیر کل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنکه رابطه دوسویه رییس‌جمهور و اهالی هنر بازتاب‌دهنده اولویت‌های فرهنگی دولت مردمی است تصریح کرد: همین نشست‌ها، گفتگوها و تبادل نظرهاست که می‌تواند برنامه‌های فرهنگی و هنری آینده را ترسیم کند.

شالویی تاکید کرد: لازم است این نشست‌ها به مناسبت‌های مختلف برگزار شود تا از یک سو آیت‌الله رئیسی بهتر در جریان امور قرار گیرند و نقطه‌نظرات اهالی هنر و صاحب‌نظران آن را بشنوند و از سویی دیگر برای دغدغه‌ها و مشکلات موجود در مسیر تعالی فرهنگ و هنر راهکارهای مناسب‌تری پیدا کرده و حمایت‌های بیشتری داشته باشند. پس شنیدن این آراء، نظریات و استفاده کردن از آن‌ها،نیازی طبیعی و اساسی است.

مدیر کل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مهم که ملت و دولت ما از هم جدا نیست و هنرمندان نیز همواره بخشی جدایی‌ناپذیر از همین ملت هستند یادآور شد: این نوع ارتباط صمیمانه و مشفقانه بین رئیس‌جمهور و مردم همواره وجود داشته و با توجه به تشخیص ضرورت‌های جاری این ارتباط دوسویه، می‌تواند فواید، ثمرات و برکات متعددی با خود به همراه داشته باشد.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

بخش نامرئی درد دل هنرمندان با رئیس‌جمهور جذاب است

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنکه گاه جذابیت بخش نامرئی درد دل هنرمندان با رئیس‌جمهور بسیار بیشتر از بخش مرئی رسانه‌ای شده نشست‌های صمیمانه از این دست است؛ گفت: انتهای نقد تمامی ناقدان این نشست صمیمی آن است که چرا ما دعوت نشدیم.

باید پذیرفت که هنرمندان قشری هستند که در جلوه عمومی مرفه به‌نظر می‌رسند؛ اما در واقعیت جزو طبقه اقتصادی متوسط و بعضاً متوسط به پایین هستند. تاکید بر چنین نگرش‌ها و دغدغه‌ها بسیار مهم است تا بتوانیم ابعاد مختلف کارها و رفع موانع را در چنین نشست‌هایی جستجو کرده و ببینیم.

سالاری با تاکید بر آنکه برنامه تدوین شده معاونت هنری مبتنی بر عمل است تصریح کرد: مواردی که آیت‌الله رئیسی در این نشست برای پاسخگویی به مطالبات هنرمندان مورد اشاره و تاکید قرار دادند؛ بخش‌هایی از آن را از پیش انجام داده و به آنها اشراف داشتیم در تدوین برنامه یک ساله معاونت ترسیم کردیم. مواردی مانند اتفاقات رخ داده در حوزه بودجه، مباحث مجاز بودن مصرف دو درصد بودجه سایر وزارتخانه‌ها در امور هنری و فرهنگی یا تبصره ۱۷، مواردی است که از پیش مدون شده و در گام نخست آن‌ها را عملیاتی خواهیم کرد.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

دیدار رییس‌جمهور با هنرمندان به مشی مدیران عالی‌رتبه بدل شود

صداقت آیت‌الله رییسی در تحقق وعده‌هایش، امیدواری جامعه را افزایش می‌دهد. امیدواری جامعه هنری نسبت به بهبود شرایط افزایش پیدا می‌کند. این امیدواری بزرگ‌ترین سرمایه است

دکتر قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی با بیان آنکه امیدوارم دیدار رییس‌جمهور با هنرمندان به مشی مدیران عالی‌رتبه بدل شود تاکید کرد: صداقت آیت‌الله رییسی در تحقق وعده‌هایش، امیدواری جامعه را افزایش می‌دهد. امیدواری جامعه هنری نسبت به بهبود شرایط افزایش پیدا می‌کند. این امیدواری بزرگ‌ترین سرمایه است که ما در جامعه هنری دنبال آن هستیم. همچنین در آن روی سکه احترام جامعه هنری نیز مهم‌ترین نکته‌ای است که مدیریت کلان عرصه فرهنگ و هنر به‌دنبال آن است.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه حضور در چنین جلسات به سبب پیشینه سال‌ها خدمتگذاری در عرصه فرهنگ و هنر یادآور شد: با قاطعیت می‌گویم بسیاری از مسائی که در نشست هنرمندان با آیت‌الله رئیسی مطرح شد حاوی نکات بسیار کلیدی بود. نکاتی که بسیار خوب بود تا به سمع رییس‌جمهور برسد و این از دیگر برکات قابل تقدیر آن نشست صمیمانه و ضیافت افطار بود.

آشنا با ابراز امیدواری از تداوم برگزاری چنین نشست‌هایی افزود: برگزاری چنین جلساتی مانند دیدار صمیمانه مقام معظم رهبری با اهالی فرهنگ و هنر یا دیدار رییس‌جمهور با خانواده هنرمندان کشور می‌توان منشاء برکات خیر و متعددی باشد و امید این به مشی همه مدیران عالی کشور برای توجه، خدمت و گفت‌وگوی مستمر با جامعه هنری بدل شود.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

حمیدرضا نوربخش: به آیت‌الله رئیسی امیدواریم

مدیرعامل خانه موسیقی با بیان اینکه در شخصیتی که از آیت‌الله رئیسی سراغ داریم، انتظارمان و امیدواری ما از او خیلی زیاد است، گفت: زنگ خطر بحران موسیقی سنتی و نواحی که بخش‌های هویتی موسیقی کشور هستند، مدت‌هاست که به صدا درآمده است و رئیس‌جمهور باید با یک نگاه ویژه‌ از این حوزه حمایت کند.

حضور و اجرای بانوان در گروه‌های موسیقی از دیگر مباحث مطرح شده در نشست با رئیس جمهور بود، نیمی از جامعه موسیقی ما بانوان هستند، وقتی که امکان و اجازه تحصیل در رشته موسیقی به آنان در هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های آزاد و مراکز مختلف آکادمیک داده شده است، طبیعتا باید اجازه فعالیت در این حوزه را هم داشته باشند.

خواننده آلبوم «سعدی خوانی» گفت: برگزاری کنسرت‌های موسیقی مدتی است که آغاز شده اما تاکنون متاسفانه برای گروه‌های موسیقی سنتی درخواستی صورت نگرفته است، همه درخواست‌ها برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی پاپ بوده است، نه اینکه موضوع وزارت ارشاد باشد، درخواستی در این زمینه از سوی هنرمندان وجود ندارد. باید تمهیداتی برای تقویت موسیقی سنتی و موسیقی نواحی؛ اقوام مختلف در جنوب، شمال، شرق و غرب اندیشیده شود، این موسیقی هویت ماست.

درنگی بر ۱۹ کلیدواژه هنرمندان در گفت‌وگو با رییس‌جمهور/ به این دولت امیدواریم

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=10096

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار