امروز: پنجشنبه ۱۴۰۳-۰۱-۰۹


Thursday 28 March 2024
28-Mar-2024 19-رمضان-1445

حل مشکل بازار مسکن به شرط مدیریت تقاضا

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که دولت نباید وارد ساخت و ساز مسکن شود، گفت: مشکل بازار مسکن کشور عدم مدیریت تقاضاست نه تولید مسکن.

دیدبان شمال:

فردین یزدانی با یادآوری این‌که در کشور تعداد خانوارها کمتر از تعداد واحدهای مسکونی است، اظهار کرد: مسئله ما تولید مسکن و سمت عرضه نیست. در بخش مسکن مسئله ما سمت تقاضاست.

وی ادامه داد: این بخش از یک سو  پولی ندارد که وارد بازار ملکی بشود و از طرف دیگر به دلایلی از جمله روند فزاینده نرخ اجاره‌بها پولی برای استیجار هم ندارد که به مالکان جهت هزینه استفاده از مسکن بدهد.

وی با اشاره به این‌که حدود 82 خانوار جدیدی که در کشور تشکیل می‌شود نمی‌توانند وارد بازار ملکی شوند یعنی مستأجر می شوند، افزود: البته همچنان سهم مالکان مسکن در کشور زیاد است،‌به این دلیل که فردی 10، 15 سال قبل خانه‌ای را خریداری کرده آنرا دو دستی هم چسبیده که از دست ندهد. اما به طور کلی روند کنونی این احتمال را تشدید می‌کند که 4 تا 5 سال آینده تعداد مستأجران به شدت افزایش می‌یابد.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که سال 95، حدود 2.5 میلیون ملک خالی در کشور داشتیم،‌ اضافه کرد: گفته می‌شد حدود سه میلیون مسکن دوم، ویلا و … نیز داریم. یعنی مشکل، مشکل تولید نیست. همانطور که گفتم مشکل سمت تقاضای مسکن است که مسئله دارد.

یزدانی با تاکید بر این‌که باید سمت تقاضای مسکن را با هر ابزاری مدیریت و تقویت کنیم، گفت: در این شرایط باید کپسول‌های خیلی اضطراری استفاده کنیم، مثل همین نقاط جغرافیایی.ما باید مدیریت داشته باشیم.

وی اظهار کرد: دولت نباید در ساخت و ساز مسکن دخالت کند. واقعیت این است هر کاری که دولتی شد، سیستم نمی‌تواند آنرا مدیریت کند. مسکن را باید بگذارید بخش خصوصی کار کند. اگر هم دولت می‌خواهد مداخله کند نقش راهبری آنرا بر عهده بگیرد./تسنیم

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=15080

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار