امروز: جمعه ۱۴۰۳-۰۱-۱۰


Friday 29 March 2024
29-Mar-2024 20-رمضان-1445

تنفس مذاکرات وین در ساعت «تصمیمات سیاسی»

دیدبان :

تهران- ایرنا- مذاکرات میان ایران و کشورهای غربی در وین با ورود به مرحله ای جدید وارد زمان «تنفس و استراحت» شد تا فضایی برای اتخاذ «تصمیمات سیاسی» مهم فراهم شود؛ تصمیم هایی که مهم ترین آن، باید از سوی واشنگتن و در قبال خواسته های بحق جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، دیپلمات های ایران و کشورهای غربی پس از هفته‌ها مذاکره در وین، دیروز جمعه به کشورهای خود بازگشتند. مذاکرات برای لغو تحریم ها و اجرای موثر برجام وارد مرحله تازه ای شده و فرانسه عنوان کرده که این گفت و گوها «می تواند به نتیجه برسد».

«انریکه مورا» هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه در مذاکراتی که در هتل کوبورگ پایتخت اتریش برگزار شد، در توئیتی نوشت: شرکت کنندگان در مذاکرات برای رایزنی و دریافت دستورالعمل ها به پایتخت های خود می روند تا هفته آینده بازگردند.

وی در سخنی مشابه با آنچه که از هیئت مذاکره کنندگان فرانسه، آلمان و انگلیس به گوش رسید، عنوان کرد: پس از یک دوره «فشرده» همه می دانند که به مرحله نهایی رسیدیم که نیازمند تصمیمات سیاسی است.

«میخائیل اولیانف» نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین نیز پیام مشابهی را در پست توئیتری منتشر کرد و در آن بر «پیشرفت» در روند مذاکرات تاکید کرد.

بر پایه این گزارش، مذاکرات وین در مورد برجام که در آوریل (فروردین/ اردیبهشت) آغاز شده بود پس از توقفی پنج ماهه در اواخر نوامبر (آذر) از سر گرفته شد. این توافق که در سال ۲۰۱۵ میلادی میان ایران از سویی و آلمان، چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه از سوی دیگر حاصل شده بود به تهران پیشنهاد می‌داد که در قبال لغو تحریم ها، فعالیت هسته‌ای خود را محدود کند. اما در سال ۲۰۱۸، آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ که این توافق را ناکافی می‌دانست، آن را برهم زد و تحریم های اقتصادی علیه تهران را بازگرداند. ایران نیز در پاسخ، به تدریج خود را از محدودیت‌های تحمیلی برای فعالیت هسته ای رها کرد.

احتمال گفت وگوی روسای جمهوری ایران و فرانسه در روزهای آینده

به گزارش لو فیگارو، به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا امکان از سرگیری مذاکرات را فراهم کرد. آمریکایی ها به طور غیرمستقیم در مذاکرات مشارکت دارند بدون آنکه با طرف ایرانی ملاقات کرده باشند. در چنین شرایطی اتحادیه اروپا و دیگر طرف ها نقش میانجی را ایفا می کنند.

روز دوشنبه، ایران برای نخستین بار مساله مذاکره مستقیم با آمریکا را مطرح کرد که طرف مقابل به سرعت اعلام کرد که برای این مذاکرات «فوری» آماده است. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: تا جایی که می دانیم ایران هنوز نپذیرفته است. از سویی واشنگتن با توجه به فعالیت‌های هسته ای تهران اصرار دارد که زمان کم و رو به اتمام است.

لو فیگارو در گزارش خود آورد: موانع به ویژه در مورد ضمانت های درخواستی تهران از ایالات متحده برای اطمینان از لغو موثر تحریم ها و جلوگیری از بحران جدید همچنان وجود دارد. با این حال دفتر ریاست جمهوری فرانسه دیروز (جمعه) با اشاره به اینکه «هنوز شفاف سازی و اخذ تعهدات از هر یک از طرفین» در چند نکته ضروری است، عنوان کرد: با این حال نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد مذاکرات می تواند به نتیجه برسد.

الیزه همچنین از احتمال گفت وگوی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در روزهای آینده خبر داد.

بر پایه این گزارش، تهران همچنین هفته گذشته از «پیشرفت در مسیر درست» خبر داد و اعلام کرد «هنوز مسائل باقی مانده مهمی وجود دارد» که نیازمند «تصمیم‌گیری‌های سیاسی» از سوی ایالات متحده است. این در حالی است که واشنگتن اظهارنظری نکرده است.

این گزارش حاکی است: روز پنجشنبه برت مک گرک هماهنگ کننده امور خاورمیانه کاخ سفید از «نزدیک بودن به یک توافق احتمالی خبر داده بود. وی همچنین سناریوی «شکست» مذاکرات را در صورتی که در روزها و هفته‌های آینده سازش سیاسی حاصل نشود، رد نکرد./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=7529

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار