امروز: پنجشنبه ۱۴۰۳-۰۱-۰۹


Thursday 28 March 2024
28-Mar-2024 19-رمضان-1445

برداشت کلزای مازندران دو هفته زودتر از سال قبل آغاز شد

دیدبان شمال :

ساری- نخستین برداشت دانه روغنی کلزا در مازندران امروز چهارشنبه در حالی از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه اعلام شده که ۱۱روز زودتر از سال گذشته است.

هجدهم اردیبهشت سال گذشته نخستین برداشت محصول دانه روغنی کلزا در مازندران  در شهرستان آمل انجام شد ، اما امسال اولین برداشت کلزا در سه هزار متر مربع از اراضی شالیزاری روستای خورشید کلا شهرستان گلوگاه به صورت رسمی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه با بیان اینکه این شهرستان دارای ۲ هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا است، پیش بینی کرد که امسال سه هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

مهدی باباجانی گفت: امسال سطح زیر کشت کلزا در شهرستان گلوگاه ۱۵ درصد بیشتر از سال گذشته بود که با افزایش قیمت خرید تضمینی محصول، امید است کشاورزان از سود خوبی برخورار شوند.

وی  خاطرنشان کرد: کشاورزان به دلیل کشت برنج در برداشت کلزا عجله نکنند و تا خشک شدن کامل محصول صبر کنند تا از کمترین افت و کاهش قیمت برخوردار شوند.

به گزارش و به استناد آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران ، امسال تنها حدود ۱۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت کلزا رفته است که تقریبا برابر با سال گذشته است ولی  یک سوم هدفگذاری دولت برای کشت این محصول در استان است.

بررسی ها از محقق نشدن تعهدات کشت کلزا در مازندران بویژه در شرق استان نشان می دهد که بارندگی های مهر ماه که پیک کشت این محصول استراتژیک است ، رخ نداد و این امر سبب شد تا  تعهد ۲۴ هزار هکتاری کلزاکاری در استان محقق نشود.

بر اساس آمار رسمی مدیریت زراعت جهادکشاورزی پارسال نیز ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مازندران به کشت پاییزه کلزا اختصاص داشت و از این سطح حدود هشت هزارو ۵۰۰ تن محصول برداشت و تحویل مراکز خرید شد در حالی که تعهد استان برای کشت در سال گذشته نیز ۲۷ هزار هکتار بود.

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا  امسال با ۲ درصد ناخالصی و ۹ درصد رطوبت ۱۵ هزار تومان است. به عبارتی مراکز خرید به ازای هر درصد افت رطوبتی بالای ۹ درصد و افت ناخالص بالای ۲ درصد ، از وزن محصول کلزا تحویلی کسر و بهای آن را محاسبه و پرداخت می کنند.

کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=10372

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار