امروز: پنجشنبه ۱۴۰۳-۰۱-۰۹


Thursday 28 March 2024
28-Mar-2024 19-رمضان-1445

ایران در سال آینده به خودکفایی کاغذ در حوزه نشر، مطبوعات و کتاب مدارس می‌رسد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال‌ آینده شاهد خواهیم بود که همه نیاز به کاغذ در حوزه نشر، مطبوعات و کتاب مدارس، از تولید داخلی تأمین خواهد شد.

دیدبان شمال :

مراسم آغاز به کار هشتمین دوره نمایشگاه ایران‌نوشت، ویژه عرضه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، صبح امروز اول شهریور ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، محمد یقینی مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت و جمعی از تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنعت نوشت‌افزار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.  سید احمد عبودتیان، مشاور رئیس جمهور در امور مردمی‌سازی، در ابتدای این مراسم با بیان اینکه حرکت تولید نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی بیش از یک دهه سابقه دارد، به تلاش‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی این جریان اشاره کرد و گفت: تجربه ایران‌نوشت نشان داد که چگونه می‌توان یک الگوی درست را اشاعه داد. با فعالیت‌های صورت گرفته در صنعت نوشت‌افزار، در این حوزه ورق برگشت. با توجه به موفقیت‌هایی که در این زمینه به دست آمده است، می‌توان در دیگر حوزه‌های فرهنگی نیز اثرگذار عمل کرد

وی با تأکید بر مردمی بودن این جریان، ادامه داد: این تجربه نشان داد که اگر به مردم اعتماد شود و به نیروهای خلاق مردمی بها داده شود، می‌توان به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرد.

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دیگر سخنران این مراسم بود. وی در ابتدا با بیان اینکه بسیاری باور نمی‌کردند که جریان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به نتیجه برسد، گفت: با این حال، امروز هشتمین دوره نمایشگاه ایران نوشت افتتاح شده است. تنوع و کیفیت محصولات این دوره نمایشگاه با ادوار پیشین قابل مقایسه نیست و رشد قابل توجهی داشته است.

کاغذ , وزارت فرهنگ و ارشاد , نوشت‌افزار , نوشت افزار ایرانی اسلامی ,

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنیای امروز را «دنیای نمادها» توصیف کرد و ادامه داد: سبک زندگی، گرایش‌ها، تمایلات و زندگی کودکان ما را نمادهایی می‌سازند که از طریق شبکه‌های عظیم سرگرمی در قالب پویانمایی، فیلم، کتاب، تولیدات فضای مجازی و مواردی از این دست، به آنان معرفی می‌شوند.

وی راهکار اصلی در مقابله با فعالیت استکبار در زمینه نهادینه کردن ضد ارزش‌ها را در توجه به صنایع فرهنگی مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی دانست و یادآور شد: مجمع ایران‌نوشت به خوبی در یک دهه گذشته این مسیر را طی کرده و بیانات رهبر معظم انقلاب درباره جریانی که در حوزه نوشت‌افزار شکل گرفته، مبین همین موفقیت است. وظیفه نهادهای فرهنگی است که در دیگر حوزه‌های فرهنگی ورود کنند و به این موفقیت دست یابند.

ایران‌نوشت حاصل دغدغه جوانان گام دومی است

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، در این مراسم وجود عبارت‌هایی هم‌ریشه با «ابداع» و «اختراع» را هدایت‌گر انسان خواند و گفت: در سالی که به عنوان «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده، باید بدانیم که صحیفه سجادیه علاوه بر این که کتابی اخلاقی است، شیعیان را به ابداع و اختراع نیز فرا می‌خواند.

وی ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، امور تربیتی را درختی تناور توصیف و تصریح کرد: این دو شهید بزرگوار پایه‌گذار علوم تربیتی بودند. کسانی که نمایشگاه ایران‌نوشت را راه‌اندازی کردند و شکل دادند، حاصل ابتکار و فعالیت‌های فرهنگی شهیدانی چون شهید باهنر و شهید رجایی هستند.

کاغذ , وزارت فرهنگ و ارشاد , نوشت‌افزار , نوشت افزار ایرانی اسلامی ,

نوری نمایشگاه ایران‌نوشت را حاصل تلاش جوانان گام دومی و دغدغه‌مندان هویت ملی توصیف کرد و ادامه داد: دشمن با تفنگ نتوانست هویت ملی ایران را از بین ببرد؛ اما ولی در لوازم عادی زندگی تلاش کرد مظاهر ابتذال غرب را به نمایش بگذارد. زمانی که مقام معظم رهبری از تعبیر «شبیخون فرهنگی» استفاده کردند، متوجه شدیم اثرات این کار از هزاران کلمه بیشتر است، خصوصاً اینکه در تصاویر متحرک در قالب فیلم، بازی و اسباب‌بازی هم به کشور وارد شده است.

وزیر آموزش و پرورش استفاده از نمادهای ملی و مذهبی برای تولید نوشت‌افزار را ستود و افزود: امروز 50 درصد تولیدات، ایرانی است. باید تلاش کنیم این میزان را به صد درصد برسانیم تا جوان ایرانی احساس افتخار کند. تا سال گذشته حدود 40 تا 42 هزار تُن کاغذ مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شد، ولی امسال به همت جوانان گام دومی بدون آن که کارخانه‌ای جدید تأسیس شود، 30 هزار تن از نیاز کشور به کاغذ از تولید داخلی تامین شده و قرارداد تأمین پنج هزار تُن دیگر در حال انعقاد است.

نوری افزایش اشتغال و جلوگیری از خروج ارز را سیاست دولت دانست و اضافه کرد: وقتی دانش‌آموز ایرانی بداند کاغذی که روی آن می‌نویسد تولید داخلی است، احساس غرور می‌کند.

قرارگاه صنایع فرهنگی در وزارت ارشاد ایجاد شده است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از مجمع ایران‌نوشت برای برگزاری این نمایشگاه، تصریح کرد: امروز این کار با اقتدار و امیدآفرینی پیشرفت کرده تا جایی که در بازه زمانی 10 ساله، شاهد تبدیل ایران‌نوشت به یک نماد مهم در زمینه استقلال فرهنگی کشور هستیم. استقلال و خودکفایی پیش از آن که مقوله‌ای اقتصادی، صنعتی یا عمرانی باشد، مقوله‌ای فرهنگی است، زیرا به موضوع هویت ملی بر می‌گردد.

اسماعیلی با اشاره به دوره 200 ساله‌ای که با ترویج فرهنگ حقارت و انحطاط تلاش می‌شد ایرانی فاقد ایده و ابتکار و محتاج نگاه به الگوهای بیرونی نمایش داده شود، گفت: این روند از اوایل دوره قاجار و به ویژه پس از شکست‌هایی که در جنگ‌های ایران و روس رخ داد، وارد فرهنگ ایرانی شد.

کاغذ , وزارت فرهنگ و ارشاد , نوشت‌افزار , نوشت افزار ایرانی اسلامی ,

وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی هویت ملی و نظریه‌پردازی وابستگی را قصه‌ای پر غصه توصیف کرد و افزود: هر چقدر این روند جلو رفت، یک جریان به ظاهر تحصیل‌کرده نظریه‌پرداز وابستگی شدند. برخی متون قاجار و پهلوی را باید به عنوان عبرت در مدارس و دانشگاه‌ها بخوانیم تا بدانیم چطور از پیشرفت غرب یاد می‌کردند و ما را از طی این مسیر ناچار می‌دانستند. این در حالی است که فرهنگ ما از قدرت آفرینش و پیشرفت برخوردار است و جدال با کسانی که بر پیروی و وابستگی اصرار دارند، هنوز هم ادامه دارد.

وی امام راحل(ره) را آزادکننده ملت ایران از غل و زنجیر وابستگی توصیف کرد و گفت: شعار «ما می‌توانیم» با معجزه انقلاب اسلامی به اثبات رسید و با پایداری 44 ساله آن کتاب قطوری از افتخارات بزرگ بر جای گذاشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص جریان ایران‌نوشت تصریح کرد: حوزه نوشت‌افزار یک زنجیره است که باید آن را در مجموعه‌ای از علل پیشینی و پسینی دید و برای خلق شخصیت‌های مورد اقبال کودکان، تلاش کرد. در حوزه‌هایی مانند بازی و پویانمایی، علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته، شخصیت‌های محبوب از فرهنگ ما نیست.

وی رسیدن به جایگاه مطلوب را وابسته به همکاری مشترک بخش‌های مختلف دولت دانست و گفت: وزارت آموزش و پرورش، وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه رکن اساسی برای تغییر وضعیت فعلی هستند. اطمینان داریم در دوره‌ای کوتاه، کاری که تا این اندازه پیش رفته، به دستاوردهای بیشتری خواهد رسید و از ایده تا دیده، محصولات و فعالیت‌ها را به هم متصل خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: فیلم، سینما، سریال و پویانمایی و دیگر اجزا باید پا به پای هم تا حلقه‌های پایانی به پیش روند تا مجموعه‌ای از نمادهای ایرانی را تا صنعتی‌سازی برسانیم و به اقتصاد فرهنگ کمک کنیم.

کاغذ , وزارت فرهنگ و ارشاد , نوشت‌افزار , نوشت افزار ایرانی اسلامی ,

اسماعیلی به ایجاد قرارگاه صنایع فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: در هر بخش و معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد، بخش‌هایی در رابطه با صنایع فرهنگی فعالند و تلاش داریم در خود وزارتخانه، این بخش‌ها به مجموعه‌ای هم‌افزا تبدیل شوند.

وی به روند خودکفایی کاغذ اشاره کرد و گفت: سال‌ آینده شاهد خواهیم بود که در حوزه نشر، مطبوعات و کتاب مدارس، همه نیاز به کاغذ از تولید داخلی تأمین خواهد شد.

هشتمین نمایشگاه ایران‌نوشت به همت مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، یکم تا هجدهم شهریورماه از ساعت 10 تا 22 در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا خواهد بود.

مجمع نو‌شت‌افزار ایرانی اسلامی از سال 92 فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاضر با عضویت بیش از 100 تولیدکننده، به عنوان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین تشکل‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان شناخته می‌شود./تسنیم

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=14345

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار