امروز: چهارشنبه ۱۴۰۳-۰۲-۰۵


Tuesday 23 April 2024
24-Apr-2024 16-شوال-1445

“آفتی” که کمبود بارندگی در غرب مازندران گسترش داد!

دیدبان شمال: معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر معتقد است که کمبود بارش باران موجب آسیب به ۴ هزار هکتار از اراضی جنگلی غرب مازندران شده است، آسیبی که از یک نوع آفت به نام “پروانه تخم انگشتری” به وجود آمد. بر این اساس اگرچه این آفت بومی بوده و هر سال از اواسط فروردین ماه تا اوایل خرداد ماه طغیان می کند اما با توجه به مدت زمان اندک طغیان آن، آماری که از سطح مناطق آلوده گزارش شده طی دو سال گذشته حدود ۱۵۰۰ هکتار به سطح نقاط آلوده اضافه شده و اکنون به چهارهزار هکتار رسیده است.


بهروز بایی لاشک در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تلاش مستمر نیروهای حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندارن نوشهر، سمن ها و مردم جهت مبارزه با آفت پروانه تخم انگشتری اظهار کرد: عملیاتی که برای کاهش جمعیت این پروانه انجام می شود علاوه بر هرس و محلول پاشی، اقدامات دیگری چون حذف لانه های لاروی، سوزاندن شاخ و برگ های آلوده و دفن آن ها نیز است.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی و کمبود بارندگی، شاهد آفات و امراض مختلفی در سطح جنگل‌های منطقه هستیم، افزود: آفت پروانه تخم انگشتری از جمله این آفات است که حدود چهار هزار هکتار از سطح عرصه‌های جنگلی در غرب استان را آلوده کرده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر، تصریح کرد: پروانه تخم انگشتری که نام فارسی آن از طرز قرار گرفتن تخم‌ها به صورت حلقه انگشتر بر روی شاخه‌ها اقتباس شده است، یکی از آفات درختان میوه و جنگلی در ایران محسوب می‌شود. خسارت این آفت کم و بیش مشابه ابریشم باف ناجور و طرز زندگی آن هم به حشره نامبرده شبیه است، با این تفاوت که پروانه تخم انگشتری توده‌های تخم خود را مانند حلقه انگشتری به پهنای ۸ تا ۱۰ میلیمتر دور تا دور سرشاخه‌ها قرار می‌دهد.

بایی لاشک با اشاره به اینکه لارو های این حشره به خصوص در سنین ابتدایی، زندگی دسته جمعی دارند و به فراوانی از برگ درختان میوه و زینتی تغذیه می‌کنند، گفت: این حشره تاکنون در کرج، طالقان، استان‌های گیلان و مازندران، گرگان، خراسان و استان‌های مرکزی دیده شده و در جنگل‌های شمال هم از برگ‌های درختان جنگلی تغذیه می‌کند.

وی ضمن ابراز نگرانی از روند رو به افزایش جمعیت این پروانه در سطح جنگل های این منطقه متذکر شد: گزارش ها و پایش های به عمل آمده توسط کارشناسان از سطح عرصه های مرتعی و جنگلی حاکی از ان است که این آفت حدود چهار هزار هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی در ارتفاعات و ییلاقات حوزه اداره کل را آلوده کرده است.

به گفته وی، بخش کجور  نوشهر، مناطق ییلاقی رویان نور، ارتفاعات جنگلی و مرتعی دلیر، ناتر در چالوس، جنت رودبار رامسر، دوهزار و سه هزار تنکابن به خاطر طغیان این آفت آلوده شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر گفت: هم اینک مناطق لوس حوالی بخش بلده از توابع شهرستان نور، لاشک کجور، درجان تنکابن جزو مناطق بحرانی است که کارشناسان در حال عملیات محلول پاشی و هرس گونه های آلوده به این آفت هستند.

بایی لاشک با بیان آنکه این آفت بیشترین آسیب را به گونه هایی مانند زرشک و ولیک وارد می کند، افزود: اگرچه این آفت بومی بوده و هر سال از اواسط فروردین ماه تا اوایل خرداد ماه طغیان می کند اما با توجه به مدت زمان اندک طغیان آن، آماری که از سطح مناطق آلوده گزارش شده طی دو سال گذشته حدود ۱۵۰۰ هکتار به سطح نقاط آلوده اضافه شده و اکنون به چهارهزار هکتار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری امسال در بخش پایش و انجام عملیات محلول پاشی، هرس، حذف لانه لارو ها و … در نقاط بحرانی بیش از یک میلیارد تومان اختصاص داد و این عملیات در حال انجام است.

این مسئول در ادامه به بخشی از اقدامات اجرای کنترل آفات در حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر اشاره کرد و گفت: پیرو اقدامات سنوات گذشته در خصوص کنترل آفات و بیماری‌ها در عرصه های جنگلی و مرتعی درحوزه این اداره کل، از ابتدای سالجاری همزمان با پایش مناطق آلوده قبلی، شناسایی کانون‌های بحرانی آفات مهم برگخوار نظیر شب پره شمشاد، پروانه دم قهوه ای، تخم انگشتری و سوسک برگخوار ممرز انجام شد.

بایی لاشک عنوان کرد: با پیگیری‌های مداوم در خصوص تامین اعتبار به منظور کنترل آفات و بیماری‌ها خوشبختانه در سالجاری با توجه به اعتبارات تخصیص یافته به اداره حفاظت و حمایت از محل صیانت، صندوق توسعه ملی، تملک استانی و ماده ۱۳ نسبت به انعقاد شش فقره قرارداد گیاهپزشکی در مناطق بحرانی و پایش شده اقدام شد که در این ارتباط جهت کنترل آفت شب پره شمشاد در سطح ۶۰ هکتار، پروانه دم قهوه ای بلوط در سطح ۲۰ هکتار، پروانه تخم انگشتری در سطح ۳۸۵ هکتار و شب پره شمشاد در سطح ۶۰ هکتار مجموعاً در سطح ۴۸۰ هکتار با اعتبار بالغ بر ۸۱۴ میلیون تومان به اضافه مبلغ ۴۵۲ میلیون تومان بابت خرید محلول جهت کنترل آفات اقدام شد.

وی ادامه داد: پایش های صورت گرفته از کانون آفات، توسط کارشناس گیاهپزشکی اداره کل مبنی بر اعلام دقیق زمان آغاز عملیات کنترل، بهترین زمان اجرای قرارداد در خصوص آفت پروانه تخم انگشتری در مناطق لاشک ( کجور ) از تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ در سطح ۲۳۰ هکتار، لوس و هلوپشته ( رویان) از تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در سطح ۱۲۰ هکتار و درجان، شهرستانک و سرن ( سه هزار ) شهرستان تنکابن از تاریخ ۲ اردیبهشت  در سطح ۳۵ هکتار به صورت مکانیکی و محلول پاشی آغاز شده که عملیات اجرایی در مناطق فوق ادامه دارد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر با اشاره به اینکه در خصوص آفت پروانه دم قهوه ای بلوط براساس پایش و بررسی های انجام شده محلول پاشی از ۱۱ اردبیهشت ماه در ارتفاعات دلیر شهرستان چالوس در سطح ۲۰ هکتار عملیاتی شد، اظهار کرد: در مورد آفت سوسک برگخوار ممرز با توجه به پایش انجام شده و وضعیت بیولوژی آفت از نیمه دوم اردیبهشت نسبت به اجرای عملیات محلول پاشی در سطح ۱۵ هکتار در منطقه گرسماسر شهرستان رامسر اقدام خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=1694

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار