امروز: جمعه ۱۴۰۳-۰۱-۱۰


Friday 29 March 2024
29-Mar-2024 20-رمضان-1445

مذاکرات وین؛ ادامه روند تکمیل متن پایانی تا حصول توافق نهایی

دیدبان:

وین – ایرنا – مذاکرات وین به رغم ادعای برخی طرف های اروپایی مبنی بر بن بست گفت‌ و گوها، روند رو به جلو و سازنده‌ای را طی می‌کند و طرف‌ها این روزها سرگرم نگارش متن پایان مذاکرات با تمرکز ویژه بر رفع تحریم‌ها، راستی آزمایی و تضامین هستند.

به گزارش ایرنا، بیست و هشتمین روز از دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها دیروز(چهارشنبه) با ملاقات علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران با نمایندگان روسیه، چین و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که وظیفه هماهنگی جلسات بین هیات‌ها را برعهده دارد ادامه یافت. همچنین جلسه‌ای در قالب نمایندگان گروه 1+4 و ایران برای ادامه نگارش متن نهایی مذاکرات تشکیل شد.

جلسات کارگروه‌ها هم در سطح کارشناسی پیرامون موضوعات مختلف ادامه و جریان دارد.

دیروز «وانگ کوان» مذاکره کننده ارشد چین پس از دیدار نسبتا طولانی با هیات ایرانی، پیش از آنکه هتل کوبورگ را ترک کند به خبرنگار ایرنا گفت:‌طی دو روز گذشته هیات ها در قالب‌های مختلف دوجانبه و چندجانبه در مورد مسائل اساسی دیدار کردند تا اختلافات در مورد رفع تحریم ها، تضامین و راستی آزمایی را بیشتر کاهش دهند. وی افزود: این ها مسائلی است که ما سرگرم گفت‌ و گو بودیم و اینکه چطور می‌توانیم اختلافات را بیشتر کاهش دهیم.

دیپلمات چین در پاسخ به سووالی در مورد تضامین مورد نظر ایران بیان داشت: به نظر ما مطالبات ایران منطقی و مشروع است و در تلاش هستیم تا آن‌ها را به متن تبدیل کنند. این کاری است که ما سرگرم آن هستیم.

در اظهار نظر مشابهی نماینده روسیه در مذاکرات وین از نشست همه اعضای برجام و تلاش جمعی برای تهیه پیش‌نویس خبر داد.

«میخائیل اولیانوف» در توئیتی نوشت: اقدام جمعی برای تهیه پیش‌نویس در گفت‌وگوهای وین در قالب همه اعضای فعلی برجام (بدون ایالات متحده که وضعیت آن در توافق هسته‌ای هنوز احیا نشده است).

درحالی که به نظر می‌رسد بحث‌ها در مذاکرات به مراحل پیچیده و حساس رسیده است، بازی مقصر نمایی طرف‌های اروپایی به ویژه از سوی فرانسه که در آن مهارت ویژه ای دارد و انگلیس که با احساس رهایی از قید بندهای اتحادیه اروپایی به آن پیوسته است، با چاشنی تعیین ضرب‌الاجل‌های مصنوعی شدت گرفته است.

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس در ادامه اظهارات همتای فرانسوی‌اش که روند گفت‌وگوها را کُند توصبف کرده است، در سخنانی غیرسازنده و متناقض با آنچه در مذاکرات می گذرد، مدعی شد که گفت‌وگوها در حال نزدیک شدن به بن بستی خطرناک است.

تراس سه‌شنبه گذشته در موضعی غیر سازنده خطاب به نمایندگان پارلمان انگلیس افزود:این مذاکرات، فوریت دار است و پیشرفت به اندازه کافی سریع نبوده است. وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه لندن به همکاری نزدیکی با متحدانش در زمینه این مذاکرات ادامه می دهد، ادعا کرد: اما گفت‌ وگوها در حال رسیدن به بن بست خطرناکی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیسی بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی ایالات متحده آمریکا در خروج از برجام و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با این توافق و عدم انجام تعهدات از سوی کشورهای اروپایی بویژ] انگلیس با ادبیاتی حاکی از مقصرنمایی ایران و تهدید نخ نمای غربی-آمریکایی مبنی بر وجود گزینه های مختلف بر روی میز، ادعا کرد: ایران باید اکنون انتخاب کند که آیا می خواهد به توافق دست یابد یا مسئول فروپاشی برجام (توافق هسته ای) باشد. وی ادعا کرد که اگر برجام فروپاشد، همه گزینه‌ها روی میز قرار می گیرد.

واقعیت این است که انگلیس در راستای سیاست دیرینه “تفرقه بیانداز و حکومت کن” و با این تصور که جانشین طبیعی و مشروع آمریکا در منطقه خاورمیانه، هیچ بازیگری جز انگلیس نمی‌تواند باشد، در صدد است بازی چندگانه‌ای را در قالب مذاکرات برجام اجرایی کند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه انگلیس بیان داشت: این سخنان غیر مسئولانه و بی‌مبنا برگ دیگری از بازی توخالی انگلیس و برخی کشورهای غربی برای مقصر نمایی و پوشاندن سالها بی‌عملی و همراهی با تحریم ‌های غیرقانونی و غیرانسانی ایالات متحده است.

وی تاکید کرد:استفاده از اینگونه گزاره های نخ‌نما شده‌ و تهدیدهای توخالی، از مسئولیت حقوقی و اخلاقی این کشور در نقض برجام نمی کاهد و البته هیچگونه خللی در عزم جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق با کیفیت، پایدار و قابل اتکاء، بنحوی که منافع مردم ایران را تامین کند ایجاد نمی کند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: همانگونه که بارها گفته شده، تنها صبر راهبردی ایران بوده که شرایط را برای انجام مذاکرات در این مرحله مهیا کرده است. اما روشن است این پنجره تا ابد باز نمی ماند و ضروری است طرف های مقابل به جای بازی تکراری مقصر نمایی و بکارگیری ادبیات های ملال آور که خودشان بهتر از هر کس دیگری میدانند تا چه حد بی پشتوانه است، تمام توان و همت خود را بکار گیرند که این آخرین بخت در پای میز مذاکرات از دست نرود.

واقعیت این است که انگلیس یکی از طراحان و مجریان اصلی پرونده سازی برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته ای بوده و تغییر دولت‌ها در این کشور نیز هیچ تاثیری در رویکرد انگلستان در این زمینه نداشته است.

اگر بپذیریم که رژیم صهیونیستی مهم‌ترین نفع برنده از امنیتی سازی موضوع هسته ای ایران است، لاجرم انگلیس به عنوان خالق و حامی این موجودیت وظیفه خود می‌داند که برای پیشینه سازی این نفع از هیچ اقدامی دریغ نورزد و از این رو مجدانه تلاش می‌کند تا مسیر مذاکرات را منحرف و ادعای بن‌بست گفت‌وگوها را مطرح کند.

اما پیشرفت مذاکرات هرچند به دلیل پیچیدگی برخی موضوعات و ضرورت تصمیم‌گیری‌های سیاسی، مسلما به تدریج صورت می‌گیرد، اما در روزهای گذشته روند نگارش و تکمیل بخش‌های باقی‌مانده متن و همچنین تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات مورد اختلاف روند سازنده‌ای بوده و از این منظر ادعای انگلیس در مذاکرات صرفا تلاشی برای اعمال فشار رسانه‌ای برای امتیازگیری در اتاق مذاکره است.

این در حالی است که اگر طرف‌های اروپایی از برخی خواسته‌های غیرواقع‌بینانه خصوصا در حوزه تحقیق و توسعه هسته‌ای دست برداشته و آمریکا آنطور که ادعا می‌کند مخالف سیاست فشار حداکثری بوده و حاضر شود به این سیاست با تمام زیرمجموعه‌های آن پایان دهد، نه تنها بن‌بستی در گفت‌وگوها نخواهد بود، بلکه می‌توان در یک بازه زمانی معقول به توافق دست یافت./ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=7477

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار