امروز: جمعه ۱۴۰۳-۰۱-۱۰


Friday 29 March 2024
29-Mar-2024 20-رمضان-1445

زمزمه‌های بازگشایی زاینده‌رود/ ۱۲ بهمن آب در رودخانه جاری شود

دیدبان :

اصفهان- عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان گفت: زاینده‌رود برای کشت پائیزه دوم کشاورزان شرق از ۱۲ بهمن ماه باید جاری شود زیرا پس از این تاریخ کشت غله امکان پذیر نیست.

حسین وحیدا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از جلسه دیروز سازگاری با کم آبی استان درمورد زمان توزیع آب با نمایندگان کشاورزان غرب جلسه دیگری برگزار کردیم، شماری از آنان راضی هستند که برای کشت بهاره آب دریافت کنند و یکی- دو شهرستان نیز مخالف بودند که اکنون در حال رایزنی هستیم موضوع حل و فصل شود.

او با بیان اینکه تاریخ ۱۲ بهمن را برای رهاسازی و توزیع آب بین کشاورزان شرق به مسئولان استان پیشنهاد داده‌ایم، تصریح کرد: زاینده‌رود تا پیش از پایان سال بی تردید یک مرتبه بازگشایی خواهد شد زیرا کشاورزان شرق بیش از این طاقت بلاتکلیفی را ندارند.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان افزود: تاریخ پیشنهادی ما ۱۲ بهمن بوده زیرا رهاسازی آب پس از این تاریخ برای کشت‌های آنان که متفاوت است و باید غله کشت کنند، کارایی ندارد و حداکثر تا ۱۲ بهمن باید حتماً آب را با هر مقداری که شده بازگشایی کنند.

وحیدا اضافه کرد: اگر آب بین ۱۲ تا ۱۵ روز آب به زمین‌های کشاورزی برسد، کشاورزان می‌توانند کشت مختصری حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد داشته باشند.

او با بیان اینکه ملاک توزیع آب برای کشاورزان رعایت خط قرمز شرب مردم اصفهان (۱۱۰ میلیون مترمکعب) است، ادامه داد: بارش‌های سال زراعی جاری تاکنون نزدیک به نرمال بوده است اما با توجه به سردی هوا و یخبندان، هنوز آبی به ذخیره سد زاینده رود اضافه نشده؛ امید است وضعیت هوا هفته آینده بهتر باشد تا ورودی به سد نیز به میزان مطلوب برسد.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان درباره چگونگی رهاسازی آب در زاینده‌رود و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز در مدت توزیع آب برای کشت پاییزه دوم شرق اصفهان، ابراز داشت: در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی استان مقرر شد شرکت آب منطقه‌ای موانع مزاحم در بستر رودخانه را برچیند.

وحیدا افزود: رودخانه بجز یک مقطع ۱۵ روزه در تابستان سال جاری که آب برای باغات شرق و غرب اصفهان توزیع شد، ماه‌ها خشک بوده است؛ از این رو اگر قرار باشد آب برای کشت پاییزه دوم کشاورزان شرق به زودی به مدت ۱۵ تا ۲۰ روز توزیع شود صنایع در مسیر رودخانه حق برداشت از این آب کم را ندارند و از هر منبعی که تاکنون داشتند باید آب مورد نیاز خود را تأمین کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه روز چهارشنبه (ششم بهمن ماه) کارگروه سازگاری با کم آبی استان مقرر شد که در صورت توافق کشاورزان شرق و غرب درباره زمان توزیع آب، زاینده رود رود بازگشایی و حدود ۵۷ میلیون متر مکعب آب براساس صحبت‌های اولیه در این جلسه بین اراضی کشاورزان شرق توزیع شود.

سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان در جلسه دیروز سازگاری با کم آبی استان که به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای برگزار شد، اظهار داشت: تا روز شنبه ۹ بهمن ماه زمان بازگشایی زاینده رود در صورت توافق کشاورزان غرب و شرق اعلام خواهد شد.

او با بیان اینکه آب منطقه‌ای اصفهان از امروز ساماندهی رودخانه زاینده رود را باید آغاز کند، افزود: در صورت توافق کشاورزان شرق و غرب اصفهان درباره زمان‌بندی تخصیص آب، به شرط حفظ خط قرمز آب شرب اصفهان بزرگ، آب در رودخانه زاینده رود برای کشت کشاورزان جریان می‌یابد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه بازگشایی زاینده‌رود زمانی صورت می‌گیرد که برای کشت و کار کشاورزان شرق و باغداران غرب مثمر ثمر باشد، ادامه داد: زاینده رود را در حالی باز خواهیم کرد که باید بالاترین بهره‌وری و کمترین میزان هدررفت را داشته باشیم.

مرتضوی با تاکید بر اینکه امروز معیشت مردم شرق و غرب و کشت و کار آنها بیش از هر زمان دیگری پر اهمیت است و باید باهمدلی و وفاق جمعی در این عرصه گام برداریم، تصریح کرد: مطابق با نظر کارشناسان اگر آب بعد از عید باز شود، برای کشت و کار کشاورزان مثمر ثمر نخواهد بود و اگر هم اکنون باز شود، برای آبیاری درختان در غرب مناسب نیست و لازم است که آب در دو مرحله به کشاورزان شرق و غرب تخصیص و در بستر رودخانه جریان یابد.

به گزارش مهر، رودخانه زاینده رود اصفهان در ۱۶ ماه گذشته تنها یک مرتبه به مدت ۱۰ روز در تیرماه سال جاری برای آبیاری باغات کشاورزی شرق جریان یافت.

۹ تیرماه امسال بود که با افزایش خروجی سد زاینده رود آب برای کشاورزان غرب اصفهان تخصیص یافت و تا ۱۹ تیرماه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب توزیع شد. آب زاینده رود بامداد یکشنبه ۲۰ تیرماه پس از اتمام بخش ۱۰ روزه باغات غرب، با هدف توزیع آب برای کشاورزان شرق از سد نکو آباد (شهرستان مبارکه) رهاسازی شد که آب تا ۳۰ تیرماه در اصفهان جاری بود و در مجموع در مدت ۲۰ روز بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب آب بین کشاورزان غرب و شرق توزیع شد.

بنا به تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی مسئولان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود با ظرفیت یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب، هم اکنون ۱۶۳ میلیون مترمکعب است و با وجود بیش از ۵۶۰ میلیمتر بارش در کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه زاینده رود، حجم آب این سد در مقایسه با دوماه گذشته تغییری نیافته است./خبرگزاری مهر

لینک کوتاه مطلب : https://didbanshomal.ir/?p=7489

آخرین اخبار

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار